به گزارش می متالز، بارها دیده و شنیدهایم که فردی بهعنوان مهندس مکانیک یا معدن استخدام شده اما پس از مدت کوتاهی مشخصشده که متاسفانه بدیهیات علم مکانیک یا معدن را نیز بلد نبوده است. در این روند نظام آموزشی هم مقصر است. این ضعف نظام آموزشی مدارس و دانشگاههاست که دانشجو را فقط تئوریک بار آورده و آنها را از کار تجربی دور کرده است. درواقع وقتی موضوع مهم در دانشگاه غلبه کمیت بر کیفیت میشود، بیش از نیاز و امکانات دانشجو میگیریم که بر کیفیت هم تاثیر میگذارد. درگذشته بر سر اینکه دانشجو کجا کارآموزی برود دعوا بود اما درحالحاضر التماس میکنند که برای دانشجو جایی پیدا شود! زمانی برای اینکه دانشجو برای بازدید از تهران به استانهای معدنی برود شرایط مهیا بود اما اکنون مطرح میشود که کمترین امکانات فضای کارآموزی و بازدید را به دانشجویان همان استان میدهند و دانشجویان دیگر استانها نمیتوانند موردحمایت قرار گیرند. با توجه به این شرایط، وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه و سازمانهای مربوط باید همفکری کنند و گامهای موثری بردارند. دانشجو باید کار را با بازدید از معادن و صنایع یاد بگیرد اما متاسفانه دانشگاه توانایی و بودجه بازدید علمی را ندارد. این در حالی است که درگذشته بازدیدهای یکهفتهای برای دانشجویان در نظر گرفته میشد اما درحالحاضر به دلیل ضعف بودجه و تعداد زیاد دانشجو شرایط مساعد نیست. انتظار ما این است که دانشجویان با کار عملی آشنا شوند تا وقتی از فضای دانشگاه خارج میشوند بتوانند بهراحتی در حوزههای مختلف صنعتی و معدنی کار کنند.
محمدرضا مطیعپور ـ فعال معدنی