تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۶۵۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد:

لزوم ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

می متالز - همزمان با چهارمین روز هفته پدافند غیرعامل، آیین گشایش نخستین دوره آموزشی پدافند غیرعامل ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
لزوم ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

به گزارش می متالز، در آیین گشایش نخستین دوره آموزشی پدافند غیرعامل که عصر روز شنبه به‌صورت حضوری و ویدئو کنفرانسی برای مدیران و کارکنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه برگزار شد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح اهداف برگزاری این دوره آموزشی، بر لزوم ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأکید کرد.

محسن صالحی‌نیا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درخصوص اهمیت پدافند غیرعامل فرموده‌اند که پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است و نباید متوقف شود.
وی افزود: بر همین اساس، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سه هدف عمده را برای خود ترسیم کرده است، که اولین هدف آن، استمرار فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی کشور با رویکرد پدافندی است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: تداوم ارائه خدمات و تسهیل اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دومین هدف این سازمان برای کاربست پدافند غیرعامل و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با آن است.
صالحی‌نیا ادامه داد: سومین هدف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از توجه ویژه به پدافند غیرعامل، کاستن آسیب‌های احتمالی به تجهیزات و تأسیسات موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.
وی با بیان این‌که تلاش داریم برنامه‌های مشترکی را با سازمان پدافند غیرعامل به‌ویژه در بخش آموزش اجرا و افزایش دهیم، گفت: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور چه در بخش سخت‌افزاری و چه در بخش نرم‌افزاری قرار دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که انجام مطالعات تخصصی در مناطق صنعتی حساس را با جدیت دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: رزمایش شرایط اضطرار با رویکرد پدافند غیرعامل را به‌طور سالیانه در دستور کار خود قرار داده و برگزار خواهیم کرد.
صالحی‌نیا با اشاره به سطح‌بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر اساس دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: یکی از این سطوح، پیاده‌سازی برنامه‌های مدنظرمان است که در برخی موضوعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و در برخی موارد نیز کم اهمیت‌تر است.
وی افزود: توانسته‌ایم هدف‌های صنعتی حساس و حیاتی خود را شناسایی و فهرست‌بندی کنیم تا مراکزی را که دارای ریسک بالاتری هستند، بر اساس ابلاغیه‌های سازمان پدافند غیرعامل به هدف‌ برنامه‌ریزی شده‌شان برسانیم.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان اضافه کرد: سعی کرده‌ایم فرهنگ پدافند غیرعامل را در بین مدیران و کارکنان این سازمان در سطح کشور ترویج دهیم تا آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با تهدیدهایی که زیرساخت‌های حوزه صنعت و فنآوری با آن مواجه هستند را به‌دست آوریم.
 

پدافند غیرعامل به یک موضوع نهادینه در صنعت تبدیل شده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این نشست با اشاره به این‌که پدافند غیرعامل به یک موضوع نهادینه در صنعت تبدیل شده است، تأکید کرد: تمامی شهرک‌های صنعتی کشور باید طرح‌های واکنش اضطراری به بحران داشته باشند.
غلامرضا جلالی گفت: در حوزه HSE، بیشتر، الزامات ایمنی درنظر گرفته می‌شود، اما پدافند غیرعامل، ضمن درنظر گرفتن ایمنی، به ‌دنبال امنیت زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات خارجی نیز هست.
وی افزود: در واقع ما سه سطح ایمنی، امنیتی و دفاعی داریم و پدافند غیرعامل، در دو لایه آخر متمرکز است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این‌که در توسعه طرح‌های کلان کشور باید الزامات دفاعی مدنظر باشد، اضافه کرد: تهدیدات درحال تغییر ماهیت هستند و وارد حوزه‌های نرم و سایبری شده‌اند.
جلالی با بیان این‌که در برخی تجهیزات وارداتی، امکان کاشت ایمپلنت‌‎های جاسوسی وجود دارد، متذکر شد: بنابراین با وجود چنین تهدیداتی ضرورت دارد که در این حوزه‌های حساس به سمت بومی‌ سازی حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هوشمند سازی زیرساخت‌ها در کنار فرصت می‌تواند تهدیدزا نیز باشد، چون مرزبانی از سیستم‌ها باید در فضای سایبری انجام شود و این کار را سخت و دشوار می‌کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با تأکید بر این‌که به یاد داشته باشیم آمریکایی‌ها در شرایط جنگ سایبری به‎ دنبال حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی ما هستند، اظهار داشت: به جهت اهمیت زیرساختی، تمامی شهرک‌های صنعتی باید طرح‌های واکنش اضطراری به بحران داشته باشند.
در ابتدای این نشست، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست برنامه‌ریزی برای اجرای اصول و الزامات پدافند غیرعامل در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور پرداخت.
شایان ذکر است، بر اساس تفاهم ‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان پدافند غیرعامل کشور که در اسفند سال گذشته به امضاء رسید، بر آموزش اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در طرح‌های موجود و توسعه‌ای، آموزش عمومی و تخصصی برای آشنایی مدیران و کارکنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همکاری در رعایت اصول پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تأکید شده است.
طرفین این تفاهم نامه همچنین متعهد شدند در زمینه اجرای برنامه سالانه پدافند غیرعامل، امداد و نجات، آموزش و افزایش آمادگی در راستای مقابله و واکنش سریع در مواقع اضطراری و شرایط بحران، جذب اعتبارات لازم و تحقق اهداف مشترک برای ارتقاء ایمنی واحدهای صنعتی، برگزاری رزمایش و آموزش پدافند غیرعامل در سطوح مختلف مدیران و کارکنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت‌های استانی تابعه و واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی همکاری‌های مشترک داشته باشند.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن هم‌اینک با دارا بودن 498 شهرک و 318 ناحیه صنعتی و 3 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 65 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فنآوری، 37 مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، 2 مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، 80 هزار و 53 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 44 هزار و 432 واحد صنعتی و 2 هزار و 993 واحد کارگاهی، موجبات اشتغال مستقیم 897 هزار و 572 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

عناوین برگزیده