تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۶۵۷۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر کار اعلام کرد

رفع نواقص سامانه روابط کار

می متالز - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری اجرای طرح سامانه روابط کار به دفاتر پیشخوان را مصوبه دولت دانست و از کارگران و کارفرمایان خواست که برای بهره‌مندی از خدمات سامانه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
رفع نواقص سامانه روابط کار

به گزارش می متالز، حاتم شاکرمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه روابط کار درباره اجبار برخی ادارات کل به ارائه خدمات به شرط ثبت نام کارگران در دفاتر پیشخوان گفت: ما ارائه خدمات به جامعه هدف اعم از کارگری و کارفرمایی از طریق سامانه را اجباری نکردیم؛ ولی به‌دلیل آنکه بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم یکی از الزامات اجرا این است که کارگر و کارفرما برای یکبار به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و آنجا احراز هویت شوند. وی افزود: سامانه جامع روابط کار یک طرح ملی است که بیش از ۴۸ زیرسامانه دارد و چون هر زیرسامانه‌ای که در آن تعریف کردیم باید از دستگاه‌های امنیت اطلاعات نهاد ریاست‌ جمهوری اخذ مجوز کنیم؛ بنابراین کارگر و کارفرما حتما باید یکبار در این سامانه احراز هویت شوند تا اطلاعاتی که در این خصوص ثبت می‌شود، امنیت لازم را داشته باشد. به گفته معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، زیرمجموعه‌های این سامانه بسیار پیشرفته است و تاکنون ۱۸ زیرسامانه تعریف و تست شده و به مرحله اجرا رسیده است. برخی از زیرسامانه‌ها نیز در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های نظارتی مربوطه قرار دارند. شاکرمی ادامه داد: یکی از الزامات بهره‌مندی جامعه کارگری و کارفرمایی از این سامانه این است که احراز هویت برای یکبار با مراجعه به دفاتر پیشخوان صورت گیرد تا اگر کارگری در گوشه‌ای از کشور مثلا سیستان‌وبلوچستان احراز هویت شد و خواست در تبریز دادخواست شکایت خود را مطرح کند، دیگر نیازی به فتوکپی شناسنامه یا مدارک هویتی نداشته باشد و بتواند به راحتی از خدمات سامانه استفاده کند. وی درباره وجود برخی ایرادات در سامانه و رفع آنها قبل از اعلام سراسری طرح توضیح داد: ما کار را در ابتدا با دو سامانه شروع کردیم و در چند استان به شکل آزمایشی به اجرا درآوردیم و به تدریج آن را گسترش دادیم. اگر منصفانه نگاه کنیم با توجه به آنکه طرح یک طرح بزرگ و ملی است وجود برخی ایرادات و نواقص در ابتدای امر طبیعی است به همین منظور کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته مدیریت پروژه» برای نظارت و رفع نواقص طرح تشکیل دادیم که در این کمیته اشکالات درحال برطرف شدن است. به گفته معاون وزیر کار، بازیابی رمز عبور و تعریف قسمتی برای این منظور باید توسط دفاتر پیشخوان که کار ثبت نام را انجام می‌دهند، صورت بگیرد. شاکرمی در پاسخ به این پرسش که چرا از ظرفیت کاریابی‌ها برای اجرای سامانه روابط کار استفاده نشد، گفت: با توجه به آنکه اجرای این طرح قانون مجلس و مصوبه دولت است و در مصوبه دولت به ما تکلیف شده که این کار از طریق دفاتر پیشخوان انجام شود، بنابراین نتوانستیم کار را به کاریابی‌ها واگذار کنیم. ضمن اینکه بیش از ۶۰۰ دفتر پیشخوان در سراسر کشور داریم که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. بنابراین با در نظر گرفتن تعداد دفاتر پیشخوان و تکلیفی که مصوبه هیات دولت به ما کرده کار را از طریق دفاتر پیشخوان دنبال کردیم.

عناوین برگزیده