تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۹۷۰
کد خبر: ۶۵۸۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت صنایع مس جیرفت گفت:

جزییات جدید از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در مس/ قطب جدید مس در جنوب کرمان

می متالز - «ابوالفضل صالح آبادی» در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن اظهار داشت: پروژه مجتمع صنعتی ـ معدنی سرگز در 40 کیلومتری جیرفت در جنوب کرمان است و از معادن بخش خصوصی در مس و روی است.
جزییات جدید از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در مس/ قطب جدید مس در جنوب کرمان

به گزارش می متالز، وی افزود: ذخیره معدن ما تا کنون هفت میلیون تن سولفید مس با عیار 1.54 درصد است که 1.4 میلیون تن ذخیره طلا با عیار نیم پی‌ پی ام و 800 هزار تن ذخیره روی با عیار ۲.۵ درصد داریم.
این فعال معدنی درباره فعالیت خود گفت: ما در چهار فاز اکتشاف، استخراج ماده معدنی و دو واحد صنعتی تولیدی فعال هستیم.
وی درباره میزان سرمایه‌گذاری این پروژه گفت: تا کنون حدود 70 تا 80 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم که 40 میلیارد تومان به روش فلوتاسیون، 20 تا 25 میلیارد تومان در بخش کاتد مس هیدرومتالورژیکی، 10 تا 15 میلیارد تومان در بخش استخراج و 10 تا 15 میلیارد تومان نیز در بخش اکتشاف معدنی و تامین زیرساخت های اب و برق و جاده بوده است.
صالح آبادی درباره بازار هدف این پروژه نیز گفت: مجتمع‌ها و مراکز مصرف کنسانتره مس سولفیدی، واحدهای ذوب مجتمع سرچشمه و خاتون آباد نیز بازار هدف ما هستند و به چین و کره جنوبی نیز صادرات خواهیم داشت.
وی در ادامه درخصوص ظرفیت این پروژه گفت: ظرفیت پروژه ما حدود یک میلیون تن در سال کانسنگ سولفیدی و بخش اکسیدی ظرفیت 200 هزار تن دارد که 1500 تن آن کاتد هیدرومتالورژیکی تولید می شد.
مدیرعامل شرکت صنایع مس جیرفت درخصوص زمان بهره‌برداری این شرکت، گفت: فعالیت شرکت از سال 1379 شروع شد و تا سال 1394 نیز در زمینه اکتشاف و ساخت کارخانه هیدرومتالوژیکی فعالیت می‌کرد البته در زمینه اکتشاف تنها با 20 تا 30 درصد کار می‌کرد اما در سه تا چهار سال گذشته با تغییر مدیریت‌ شاهد اتفاقات مهمی دری این شرکت بودیم.
وی همچنین درباره اخذ عوارض 25 درصدی از صادرات مواد معدنی خام، گفت: صد درصد این تصمیم غیرکارشناسی بود و در این بین شرکت‌هایی که تازه تاسیس شدند بیشتر متضرر می‌شوند و در مجموعه‌های باتجربه بالا که به در مرحله فروش هستند و در واقع در مرحله دوره بازگشت سرمایه هستند نیز با اخذ این عوارض با مشکل مواجه شدند.
صالح آبادی گفت: در این مدت رشد تورمی یکنواخت در بخش‌های هزینه‌ای نداشتیم و در کنار رشد غیرمعمول هزینه‌ها شاهد وضع عوارض 25 درصدی صادرات بودیم که مخاطرات بسیاری را برای فعالان به وجود آورد در صورتی که می‌توانست این اخذ عوارض به صورت پلکانی از پنج درصد شروع و در 10 سال به رشد 25 درصدی می‌رسید.
وی افزود: در این دوران هزینه‌های اکتشاف، خرید ماشین آلات و ساخت قطعات و حتی نیروی انسانی تغییرات شگرفی داشت اما دست اندرکاران هیچ توجهی به این مساله نداشتند و تنها به رشد درآمدها توجه داشتند.
مدیرعامل شرکت صنایع مس جیرفت درباره تاثیرات مثبت و منفی تحریم‌ها، بیان کرد: تاثیر مثبت تحریم‌ها ایجاد فضای رقابتی در بازار، کاهش واردات و عرضه راحت محصولات در بازار بود اما از سوی دیگر در تامین قطعات با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم و دسترسی به مواد اولیه نیز دشوار بود که در مجموع تولید را با مخاطراتی همراه کرده بود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده