به گزارش می متالز، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی به همراه جمعی از اعضای هیات مدیره، معاونین و همچنین کاپیتان باقری نژاد مدیرعامل و معاونین کشتیرانی دریای خزر از زیر ساخت های بندری و تجاری منطقه آزاد انزلی بازدید کرده و در راستای افزایش همکاری ها تجاری و ترانزیتی با اعضای هیات مدیره و معاونان این سازمان تبادل نظر داشتند.
امین افقی عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست ضمن تشریح مزیت های بندر کاسپین بعنوان یک بندر نسل سوم با پسکرانه وسیع و آبخور بالا بیان کرد: با توجه به ارائه مزیت های رقابتی و بهره مندی از مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد، بخش عمده ای از پروژه های زیر ساختی مجتمع بندری کاسپین به همت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال اجرا بوده و با افزایش زیر ساخت ها و همچنین انجام رایزنی های مختلف با کشورهای حاشیه خزر به منظور رونق کریدورهای تجاری، تخلیه و بارگیری کالا در این بندر نسل سوم و تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی کشور از بندرکاسپین افزایش داشته است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های این سازمان برای فعالسازی کریدورهای عبوری کریدور تجاری چین - قزاقستان - ایران (بندرکاسپین) و کریدور نستراک افزود: با توجه به توسعه و تکمیل زیرساخت این منطقه و ظرفیت های موجود در بین کشورهای حاشیه خزر، ضرورت تأمین کالاهای اساسی در کنار قرار گرفتن بندرکاسپین در مسیر های تجاری بین المللی، با افزایش مبادلات منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیت و داد و ستد کالا در بین کشور های حاشیه خزر تبدیل خواهد شد.
معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص اتصال ریل به کاسپین و احداث اسکله رو رو، تعداد کشتی های ورودی به این بندر را ۷۶ فروند اعلام و خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر تاکنون ۲۷ کشتی از کریدور چین – قزاقستان – ایران در این بندر پهلو گرفته است که نقش مهمی در تأمین کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه در کشور داشته است و انواع کالاهای صادراتی ایرانی به کشور چین از مسیر این کریدور و بندر کاسپین به صورت کانتینری ارسال شده است،
در ادامه این نشست مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: اتصال راه آهن سراسری به این مجتمع بندری در آینده نزدیک، موجب رشد منطقه و مجتمع بندری کاسپین و افزایش ترانزیت کالا و رونق کریدورهای تجاری می شود و از برنامه های مشترک برای توسعه همکاری های کشتیرانی دریای خزر و منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه مبادلات تجاری کشور از مسیر بنادر منطقه آزاد انزلی استقبال کرد.
کاپیتان باقری نژاد، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در این دیدار ضمن تقدیر از همکاری های سازمان منطقه آزاد انزلی و توسعه زیرساخت های بندر با انجام فعالیت های شبانه روزی، گفت: در گذشته موانع و مشکلاتی بسیاری در راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – ایران وجود داشته که با پیگیری ها و اختیارات منطقه آزاد انزلی این موانع برطرف گردیده و انعقاد توافقنامه همکاری فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و طرف قزاقی و تسهیلات ارائه شده این سازمان موجب شده تا کریدور چین قزاقستان ایران به عنوان یک مسیر حمل بین المللی امن، سریع و کم هزینه بخشی از نیازهای داخل کشور تأمین شود.
مهندس وحید طالب پور، عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی هم با اشاره به فعالیت شهرک های صنعتی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین بیان کرد: با توجه به فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی، با توسعه فعالیت های بندری، شاهد تسهیل در تأمین مواد اولیه و همچنین صادرات مجدد و افزایش سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی پایدار برای جوامع محلی هستیم.
گفتنی است بازدید از اسکله های در حال بهره برداری و در حال ساخت، زیرساخت ها، مخازن و انبارهای مجتمع بندری کاسپین، اسکله مارینا و منظرگاه و زیرساخت های فاز تجارت و گردشگری از دیگر برنامه های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی و هیأت همراه بود.