تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۶۶۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس جمهوری:

نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب ماند

می متالز - رییس جمهوری با اشاره به تحول شرکت‌های دانش بنیان از سال ۹۲ تاکنون گفت: نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب ماند.
نباید از تحولات فناوری دنیای امروز عقب ماند

به گزارش می متالز، دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های معدنی و فولادی و صنعت آب و برق سیرجان در محل نیروگاه گل‌گهر سیرجان افزود: دنیای امروز دنیا تحولات است و مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان یک بار سنگینی را بر دوش دارند و جوانان با استعدادی در این زمینه داریم.

وی با اشاره به اینکه افتتاح پروژه‌ها نشانه سخت‌کوشی، تلاش‌، ایمان و فداکاری برای آرمان‌های ملت بزرگ ایران است افزود: همه باید در این مسیر گام‌ها را بلندتر برداریم ضمن اینکه کارهای بزرگی توسط کارگران، مهندسان، سیاست‌گزاران و کارمندان انجام شده است.

وی با بیان اینکه از آغاز انقلاب تاکنون به غیر از فشارهایی که در زمینه‌های سیاسی و امنیتی داشته‌ایم در بخش فناوری، اقتصاد و علم و دانش اقدامات عظیمی در این کشور انجام شده است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران توانایی طراحی و ساخت سد را در گذشته نداشت اما امروز نه تنها نیاز خودمان را رفع می‌کنیم بلکه در سطح منطقه و جهان در این کار بزرگ صاحب قدرت و اجرا هستیم.

روحانی ادامه داد: در فروردین ماه امسال نیز شاهد بودیم که اگر سدها نبودند در بحران سیل چه اتفاقی می افتاد  و این صنعت نه تنها برای نجات جان مردم بلکه بخشی از آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در زمینه‌های دیگر از جمله تجهیزات نیروگاهی در منطقه و جهان صاحب سبک و قدرت شده‌ایم گفت: روزی بود وارد کننده تجهیزات نیروگاهی بودیم و خودمان نمی‌توانستیم نیروگاه بسیازیم اما امروز در سطح منطقه برای خودمان و سایر کشورها درست می‌کنیم و در این زمینه پیشرفت و تحول خوبی را در طول ۴۰ سال داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه صنعت فولاد توانمند و قدرتمند هستیم تصریح کرد: ممکن است؛ یک کارخانه را تاسیس کنیم  ۲۰ درصد به خارح نیاز داشته باشیم اما قابل رفع است و می‌توانیم تولیدکننده و صاحب این صنعت هم باشیم.

روحانی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه ریل‌سازی و واگن‌سازی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است  در طی سال‌های اخیر موفق شدیم استان‌ها را به ریل وصل کنیم و سیاست‌های دولت تدبیری و امید از اول حمایت از اتصال ریل بود که این جزو افتخارات ملی است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در سایر صنایع نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم تصریح کرد: یک زمانی هواپیمایی در بالای تهران می آمد موشکی که این هواپیما را بزنیم نداشتیم اما  امروز موشک ضد زره می‌سازیم و در دوران دفاع مقدس نیز توانستیم موشک‌هایی بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما در پدافند هوایی در یک جایگاهی هستیم که یکی از کشورهای مهم آسیایی در سفر اخیر به من گفت ما افتخار می کنیم مسلمان در ایران توانستند با دست خود موشکی بسازند که پهپاد آمریکایی را سرنگون کند.

روحانی بیان داشت: در بحث صنعت نفت و گاز یک حرکت عظیمی انجام شده است  و هر روز در زمینه اکتشاف و پالایشگاهی به خودکفایی بزرگی رسیده ایم و کار عظیم و بزرگی است که امروز می توانیم یک فاز پارس جنوبی را طراحی کنیم و گاز را استخراج و تصفیه کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد:تبادلی که با کشورهای دیگر در حوزه گاز داریم یک تحول بسیار بزرگی است که نباید ناشکری کنیم.

رییس جمهوری گفت: در اول دولت ما در گاز خودکفا نبودیم و برای اینکه مردم در سراسر کشور  بتوانند از گاز استفاده کنند ، ناچار بودیم بسیاری از کارخانجات را گاز قطع کنیم.

دکتر روحانی افزود: در آن زمان یک کشور همسایه که به ما گاز می فروخت قیمت گاز را ۹ برابر کرد  که دولت قبلی مجبور شد پرداخت کند ، اظهار داشت : ولی امروز ما در زمینه گاز نه در تابستان و نه  زمستان مشکلی نداریم .

 

تحول عظیمی در حوزه برق ایجاد شد

رییس جمهوری اضافه کرد: ما در زمینه برق نمی توانستیم روی پای خود بایستیم  ولی امروز برق ما با برق های منطقه متصل می شود که کار عظیم و بزرگی است.

وی بیان کرد: امروز برق ما به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر می شود و این تحول عظیم و بسیار بزرگی است که نباید در پیشگاه خداوند ناشکری کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: باید شکر نعمت خدا را باید به جای بیاوریم و از جوانان کارگرها مهندسان فعالان نیروهای مسلح تشکر کنیم حالا ممکن است یکی با دولتی خوب یا بد باشد اینکه بگوییم ما در برق پیشرفت نکردیم این ضربه به دولت است در حالی که برق مال دولت نیست بلکه متعلق به ملت است لذا ما نباید  کفران نعمات خداوند را بکنیم.

 

در زمینه اکتشافات پیشرفت خوبی داشتیم 

وی گفت: در زمینه اکتشاف نفت که قبلا خارجی ها این کار را انجام می دادند یک میدان عظیم نفتی را طی چند هفته قبل به ثمر نشست و ۵۳ میلیارد بشکه نفت در این مخزن اکتشاف قطعی ما است و هر چه بتوانیم از این ۵۳ میلیارد بهره برداری کنیم.

رئیس جمهوری افزود: این چاهها در این منطقه سه هزار و ۱۰۰ متر است که دارد نفت استخراج می شود و البته در زمینه پزشکی علمی دانشگاه کارهای عظیم و بزرگی انجام داده ایم.

وی تاکید کرد: دو نکته را ضمن تشکر از همه افراد مشغول به کار در منطقه گل گهر که همه کشور را گل و گهر کردند  این منطقه به بهشت معدنی تبدیل شده است.

رییس جمهوری  اظهار داشت: در دنیا استخراج معادن در عمق هزار و ۵۰۰ متر سه هزار متر انجام می شود و من خودم در معدنی رفتم که عمقش هزار و ۵۰۰ متری بود و من تا ۷۰۰ متری آن رفتم که یک شهر بزرگ آنجا وجود دارد.

وی ادامه داد: ما باید تلاش وافر بکنیم، معدن یکی از سرمایه های عظیم و بزرگی است که خداوند به ما داده و در این زمینه تنوع زیادی در کشور داریم و یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف وسیع است اما در عین حال هنوز کار زیادی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه می خواهم دو نکته را مطرح کنم افزود: نکته نخست این است با تلاش هایی که انجام می شود اگر با فناوری روز آشنا نشویم و در وادی فناوری روز قرار نگیریم حتما عقب می مانیم و امروز در دنیا هوش مصنوعی سرآمد کارها است و اینترنت اشیا به عنوان وسیله بزرگ برای تحولات اجتماعی و اقتصادی است.

 

باید با پیشرفت های جهان امروز همراه شد

وی تصریح کرد: اساس جهان ما به سمت دیگری دارد حرکت می کند و اگر ما در این زمینه عقب بمانیم نمی توانیم شاهد رقابت خودمان با دنیای پرپیچ و خم امروز باشیم.

رئیس جمهوری افزود: یکی از نعماتی که خداوند به این دولت داده ایجاد تحول در زمینه شرکت های دانش بنیان است به طوری که هر روز به طور متوسط یک تا دو دانشمند ایرانی که در کشورهای دنیا درس خوانده اند به ایران می آیند و مشغول کار می شوند که این مهم تحول بزرگی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: مساله نخست تحولات فناوری دنیای امروز است و در این زمینه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و آنهایی که فناوری های روز را برای ما می آوردند هم زندگی را آسان می کنند و زندگی تغییر می کند به طوری که ۲۰ سال قبل این جهان کاملا عوض می شود ،کما اینکه ۲۰ سال قبل در مورد فناوری مانند موبایل چیزی نمی دانستید.

رئیس جمهوری گفت: دیگر گذشت که بگوییم "اصل ۴۴ صدا و سیما باید دولتی باشد" امروز همه صدا و سیما به همراه دارند و فضای مجازی امروز تحول بسیار بزرگی را ایجاد می کند و اگر ما روی افکار گذشته باشیم ضرر می کنیم و به نفع مردم ما نیست نباید کند حرکت کنیم و عقب بمانیم.

 

در زمینه پارک های فناوری پیشرفت خوبی شده 

وی ادامه داد: در این زمینه دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری پیشرفت های خوبی داشته اند و اقدامات خوبی انجام داده اند.

دکتر روحانی اظهار داشت: تحول عظیمی در کشور ما آغاز شده و در این زمینه همه استانها، استانداران و بخش های برنامه ریز در استانها یک بخشی از وقت خود را برای دانش های روز بگذارند.

وی با اشاره به اینکه امروزه ربات ها در صنایع به جای انسان ها کار انجام می دهند گفت: دنیای امروز دنیایی است که نمی توان از علم و دانش و فناوریش عقب ماند.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای تحولات جدید است و ما در این زمینه همه باید تلاش و کوشش کنیم و دانشگاه ها و مراکز فناوری و شرکت های دانش بنیان ما امروز بار سنگینی بر دوش دارند واتفاقا استعدادهای خوبی در این زمینه در ایران وجود دارد.

وی افزود: امروز حتی روستاهای ما به شبکه های اینترنت و فضای مجازی وصل می شوند به طوری که وزیر ارتباطات اعلام کرد "هر روز ۱۰ روستا به اینترنت وصل می شود".

دکتر روحانی ادامه داد: نکته دوم درسی است که از پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) باید یاد بگیریم است.

 

قواعد بازی دنیای سیاست را یاد نگرفته ایم 

رئیس جمهوری گفت: اگر همه چیز در کشور باشد و اخلاق نباشد به جایی نمی رسیم ما همدیگر را خرد می کنیم و قدرت خود را علیه یکدیگر به کار می بریم حزب جناح و رقابت سرجای خود خوب است اما دوره ای دارد.

وی تاکید کرد: ما فکر می کنیم احزاب باید هر روز باید با هم دعوا کنند، هر روز اختلاف، دعوا و تهمت، ما باید این را کنار بگذاریم.

رییس جمهوری  تاکید کرد: اگر ما در دنیای سیاست قواعد بازی را یاد نگرفته باشیم  آبرو، قدرت، پیشرفت، عظمت کشور و رفاه را از بین می بریم.

دکتر روحانی افزود: پیامبر ختم رسل فرمودند "من برای اخلاق آمده ام و می خواهم شما همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید و همدیگر را یاری و کمک کنید با هم دوست باشید و همدیگر را کمک و یاری کنید.

وی اظهار داشت: می گردیم نقطه ضعفی از یکی پیدا کنیم بزرگ و بزک کنیم در حالی که همه انسان ها نقطه ضعف دارند.

وی تاکید کرد: خداوند می فرمایند اگر خداوند می خواست شما را به خاطر جرم و گناه و ستمتان ماخذه کند، یک جنبنده باقی نمی ماند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر در زندگی کسی ۲ سال شنود بگذاری خطا و اشتباه پیدا می کنی حتی به قول یکی از دانشمندان اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یک سال زندگیشان بهم می خورد لذا اگر بنا باشد همه چیز را افشا کنیم و پول مردم را برداریم دستگاه بخریم و در زندگی مردم بگذاریم درست نیست و الان هم که همه مردم در فضای مجازی هستند.

روحانی با بیان اینکه امروز همه در فضای مجازی آزاد حرف می زنند و  مردم را آزار می دهند گفت: بر مبنای اخلاق اسلامی با هم رفتار کنیم و عیب‌ها را بپوشانیم و این بدین معنی نیست اگر کسی جنایت و فساد کرد با آن برخورد نشود اما بر طبق قانون با آن برخورد کنیم.

 

پرونده درست کردن هنر نیست 

رییس جمهوری با اشاره اینکه زمانی پرونده است باید رسیدگی شود اما یک وقتی پرونده می‌خواهیم بسازیم و رسیدگی کنیم اما اگر تصمیم بگیرم برای شما پرونده درست کنم و صاحب قدرت و تکنولوژی هم باشم به طور قطع پرونده درست می کنم، گفت: پرونده درست کردن هنر نیست به پرونده رسیدگی کردن کار صحیح و درستی است و باید با هم دوست و برادار شویم چرا که ما اهل یک کشور، ملت و مخلوق خداوند هستیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: خداوند می‌گوید؛ خلق اعضای خانواده من هستند و تمام بنی و بشر را خداوند با افکار و اعتقادات مختلف آفریده است اما باید به یکدیگر عشق بورزیم.
وی بیان داشت: نبی مکرم اسلام فرمودند: اگر صدای یک انسانی را با هر دینی که بود؛ شنیدید گفت به من کمک کن و تو جواب ندادی جزو امت من نیستی.

 

پیامبر اسلام باید مقتدا و الگوی ما باشد 

روحانی تصریح کرد: بنظر من آن چیزی که در کشور ما همه باید به دنبال آن بروند و از صنعت، اشتغال، فناوری و سایر بالاتر است؛ اقتداء به پیامبر اسلام است و پیامبر مقتدا و الگوی ما باشد و اخلاق او را در زندگی اجرایی و پشت سر او حرکت کنیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: خداوند گفته است که پیامبر الگوی شماست و از پیامبرتان اطاعت کنید.

عناوین برگزیده