به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در نشست با مدیران پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بیان کرد: تجارت و بازرگانی مانعی برای تولید و صنعت نیست و بدون توجه به بازار، صنعت و تولید هم رشد نخواهد کرد و موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی روی تبیین این موضوع با در نظر گرفتن توجه به اطلاع رسانی کار کند.
او با تأکید بر توجه به حوزه پژوهشگران خطاب به اعضای جلسه، تصریح کرد: پژوهشهای بازرگانی با در نظر گرفتن نقطه نظرات مدیران حوزه اجرایی، دستگاهها و مجموعههای دولتی درون و برون وزارتخانه، اصناف، تشکلها، اتحادیهها و بخش های تولیدی باشد و این حوزهها را نیز در مطالعات و پژوهشهای خود وارد و دخیل کنید تا مطالعات و پژوهشها در تعامل با حوزه اجرا رقم بخورد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعامل موسسه با تنظیم بازار، تصریح کرد: تنظیم بازار چیزی جز تنظیم ورود و خروج کالا و کنترل عرضه و تقاضا نیست و کار تنظیم بازار از جنس مداخله گری است و موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی روی مصوبات گرفته شده در ستاد تنظیم بازار کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد.
مدرس خیابانی همچنین با اشاره به راه اندازی میز صادرات دانش بنیانها در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با استفاده از کارگروههایی که دارد روی موضوع رسوخ فناوری نوین در حوزه تجارت و بازرگانی کار مطالعاتی انجام دهد.
او در خصوص برنامههای موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بیان کرد: موسسه در حال بر روی نحوه قیمتگذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در جهت اصلاحات مورد نیاز و ارایه مکانیزمهای جدید است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین اضافه کرد: این موسسه در حال بررسی قانون مقررات صادرات و واردات فعلی(مصوب 1372) و تغییراتی در جهت حمایت از تولید و توسعه صادرات غیرنفتی است.
مدرس خیابانی با تأکید بر این نکته که موسسه روی موضوع تعیین تعرفههای فصلی نیز میتواند کار پژوهشی انجام دهد، گفت: به غیر از برنج حداقل 10 کالای دیگر میتواند در کتاب کدهای تعرفه سال 1399 شامل تعرفه فصلی بشود و موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با همکاری ستاد تنظیم بازار و دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت روی این موضوع کار کند.
او در ادامه با اشاره به اینکه اساتید و صاحب نظران حوزه تجارت و بازرگانی و صنعت در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی جمع شده اند، اضافه کرد: موسسه به یک سازماندهی و ساماندهی مجدد در زمینه تقسیم نقشها و وظایف بر اساس تقاضای بیرونی و موضوعات روز کشور نیازمند است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین با تقدیر و تشکر از رویکرد نوین موسسه افزود: موسسه از پژوهش های علمی صرف به سمت ارایه راهکارهای علمی و عملی برای حل و فصل مسایل واقعی و به روز کشور و مردم رفته است و این رویکرد باید حفظ و تقویت بشود.
مدرس خیابانی با بیان اینکه روی آثار شاخصهای کلان اقتصادی مانند تورم و نرخ ارز و .. در نرخ خدمات و قیمت کالاها مطالعه و پژوهش شود، گفت: دانش موسسه باید به سمت حل و فصل مسایل روز مردم و کشور بیاید.
او همچنین با تأکید بر ضرورت ارایه و اطلاع رسانی دستاوردهای مطالعاتی کوتاه مدت موسسه، افزود: به تناسب خروجیها و دستاوردهای مطالعاتی و پژوهشی به دست آمده در پروژهها باید آن را اطلاع رسانی کنید و منتظر گره زدن این دستاوردها با خروجیهای بیشتر نمانید که البته نقش روابط عمومی و رسانه در این حوزه بسیار مهم است.
گفتنی است که نشست قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با مدیران پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی امروز چهارشنبه در محل موسسه برگزار شد.