به گزارش می متالز، موضوع «نحوه قاچاق کردن و راههای مبارزه با آن» با حضور کارشناس اقتصادی، در برنامه پایش بررسی شد و هادی سلیمی زاده، کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب، درباره نحوه قاچاق کردن اظهار کرد: به راحتی میتوان در کشور قاچاق کرد و دو راه برای قاچاق است؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرکها انجام میشود. برای این کار کافی یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی انتخاب کرد. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است و باید کالایی را برای قاچاق انتخاب کرد.
وی ادامه داد: اگر قاچاقچی زرنگ باشد میتواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریبا کسی نمیپرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما میدهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب میشود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.
هادی سلیمی زاده گفت: ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار میشود. در هنگام اظهار شما میتوانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و میتوان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت. در این خصوص میتوان گفت که با یک اظهار ساده، ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمیشود.
این کارشناس اقتصادی افزود: برگه ثبت سفارش به ارزیاب داده میشود اما بازهم به دلیل کار زیاد، ارزیابها به احتمال ۹۰ درصد کالا تایید می شود. نحوه ارزیابی نیز کاملا سلیقهای است. هنگام ارزیابی باید خود مالک حضور داشته باشد. کانتینر نیز به این صورت بازدید میشود که فقط چند لایه اول اجناس بازدید میشود و همه کانتینر را نمیتوان بازدید کرد.
هادی سلیمی زاده ادامه داد: در صورتی که ارزیاب متوجه شود کالا نادرست اظهار شده است نیز مشکلی جدی برای وارد کننده ایجاد نمیشود. هنگام خروج کالا از گمرک، کانتینرها از دستگاه ایکسری عبور میکند که در این محل نیز کانتینر به علت شلوغی گمرک راحت رد میشود. بنابراین کالای نادرست اظهار شده به صورت قاچاق وارد کشور میگردد.
وی گفت: بنابراین عملا مبارزه با قاچاق شوخی است و همه میتوانند قاچاق کنند. راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر میشود و این کالا برای کشوری ثالث است. به این صورت که کانتینر فقط در کشور اول رد میشود و به کشور ثالث میرسد. کانتینر در گمرک پلمپ میشود. اما میشود پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچهای زیر کانتینر، کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع میشود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دنیا همه کانتینرها GPS دارند و تنها ۷ درصد کانتینرها به صورت تصادفی بازدید میشود. در صورت تخلف وارد کننده نیز برخورد شدیدی با آنها میشود، به گونهای که دیگر قاچاق به صرفه نخواهد بود. کارتهای بازرگانی اجارهای نقش مهمی در قاچاق کالا دارند.
وی در پایان تصریح کرد: در کشور ما قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما به درستی اجرا نمیشود. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق میتوان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.