به گزارش می متالز، داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای، درباره جزئیات اختصاص سوخت بنزین سهمیهای به ناوگان سواری کرایه بینشهری اظهار داشت: در مصوبه ستاد سوخت مبنی بر سهمیه بندی بنزین، سهمیه ناوگان سواری کرایه بین شهری پلاک عمومی جادهای، به نحوی مغفول مانده بود.
وی ادامه داد: روز گذشته (جمعه ۲۴ آبان) در وزارت کشور جلسهای در این باره داشتیم، مقدمات بحث آماده شده است و فعلاً سهمیهای برای ناوگان سواری کرایه در نظر گرفته شد.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای افزود: نظر وزارت کشور و وزارت نفت این است که اختصاص سوخت به ناوگان سواری کرایه، بر اساس پیمایش باشد؛ ما هم با این موضوع موافق هستیم تا ناوگان به اندازهای که «حرکت میکند» و «مسافر جابهجا میکند» سهمیه سوخت دریافت کند تا مبادا از این ناوگان به عنوان وسیله شخصی استفاده شود.
باقرجوان بیان کرد: مقرر شد سامانه نشاندهنده پیمایش روی ناوگان سواری کرایه بین شهری نصب شود از سوی دیگر وسایل حملونقل عمومی مسافری جادهای موظف به اخذ صورت وضعیت هستند بنابراین با نصب این سامانه و بررسی صورت وضعیت، مشخص میشود که این ناوگان چه میزان پیمایش داشته است و چه میزان از این پیمایش در خدمت جابهجایی مسافر بوده است و بدین ترتیب بر اساس این پیمایش، این ناوگان سوخت سهمیهای دریافت میکنند.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی با متوسط سن ۶ سال در کشور داریم.
وی اظهار داشت: در جلسه روز گذشته مقرر شد فعلاً برای دو ماه سهمیهای برای ناوگان سواری کرایه بینشهری اختصاص یابد تا این ناوگان بتواند فعلاَ کار خود را انجام دهند، در این دو ماه هم سازمان راهداری و حملونقل جادهای موظف است مقدمات نصب سیستم کنترل کننده پیمایش این ناوگان را آماده و روی ناوگان نصب کند.
باقرجوان اظهار داشت: این دستگاه تشخیص پیمایش دستگاهی ساده است که به راحتی روی ناوگان نصب میشود، از سوی دیگر سامانه صورت وضعیت مسافر هم برخط است و مشکل خاصی در این حوزه نداریم.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای گفت: روز گذشته این مصوبات انجام شد و فعلاً سهمیه این چند روز باقی مانده آخر ماه هم به اضافه آذر ماه برای ناوگان سواری بین شهری اختصاص مییابد.
باقرجوان تأکید کرد: فعلاً چون رقم سهمیه مشخص نشده است عددی اعلام نمیکنیم اما قطعاً میزان سهمیه به اندازهای خواهد بود که ناوگان عمومی جادهای سواری کرایه کمبود نداشته باشد.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای تأکید کرد: ناوگان مسافری گازوئیل سوز (اتوبوس) طبق برنامه قبلی به صورت کاملاً عادی سوخت دریافت میکند.
وی ادامه داد: واقعیتر شدن نرخ بنزین در واقع حملونقل عمومی را ترویج میدهد و هر چه استفاده از حملونقل شخصی توجیه اقتصادی کمتری داشته باشد قطعاً حمل ونقل عمومی بیشتر توجیه خواهد داشت و ضریب اشغال و صندلی آن افزایش مییابد ضمن آنکه به تناسب شرکتهای حمل ونقلی هم موظف هستند خدمات متفاوت و متمایزتری ارائه دهند و به نوعی ایمنی بیشتری را تضمین کنند.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با اشاره به اینکه سازمان راهداری در این حوزه همیشه پیشگام بوده است، گفت: در بخش بازارگاههای حملونقلی ما چارچوبها را از گذشته ابلاغ کردهایم و همین امر، امروز به کمک مردم میآید تا بتوانند بهتر به ناوگان حملونقل عمومی مسافری دست یابند همچنین خدمات حملونقل درب تا درب را تعریف کردیم تا آسایش مسافران حمل ونقل عمومی جادهای افزایش یابد.
باقرجوان ادامه داد: هر چه که جلوتر میرویم زیرساختهایی که با سرمایهگذاری بخش غیردولتی اعم از تعاونیها و شرکتهای خصوصی و همچنین هدایت و راهبردی سازمان راهداری، ایجاد شده است، به نحوی عمل میکند که نیازهای مردم در جابهجایی برونشهری عمومی پاسخگو باشد.