به گزارش می متالز، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: یکی از معضلات اصلی جامعه این است که دانشگاه باید قبل از جذب دانشجو، نیازسنجی برای اشتغال انجام دهد، اما دانشگاهها به خوبی به رسالت خود عمل نکردند و تعامل صنعت و دانشگاه در این زمینه ضعیف بوده است.
میرحمایت میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «با چه مهارتی از نظام آموزشی به جامعه وارد میشویم؟» افزود: برای نمونه رشتههای مربوط به دریا در تهران نباید ارائه شود، بلکه باید در استانهای مجاور دریا ارائه شود. در آموزش و پرورش پیش از این نظام مهارتی دو ساله بود و اکنون سه ساله شده که امیدوارکننده است.
میرزاده از الگودهی و مثال زدن از کشورهای خارجی انتقاد کرد و گفت: اتفاقا یک سری انتقاد به دستگاههای اجرایی میشود. یک گلایه مدارس این است که هیچ کارخانهای اجازه بازدید نمیدهد و همکاری نمیکنند. فرآیندهای بروکراسی طولانی است. وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری کند تا دانشآموزان و دانشجویان بتوانند در محیط واقعی کارآموزی کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید روی طرحهای ملی مانند «تاپ» تبلیغات و اطلاعرسانی گستردهتری انجام شود، گفت: این رویکرد ارزشمند است.
میرزاده در ادامه گفت: انتظارات جامعه از سطح آموزش بالا است، اما بودجه به اندازه این انتظارات نیست. در حالی که باید برعکس باشد و بودجه افزایش یابد. اگر آموزش و پرورش متحول نشود برای دانشگاه هم اتفاقی نمیافتد. آیا تاکنون به جای کتابهای مضر کمک آموزشی برای مهارت تبلیغ شده است؟ مشکل مهارت زمانی حل میشود که همه بپذیرند آموزش و پرورش مهم است و باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه رشتههای مهارتی باید توسعه یابند تا بخشی از مشکلات اشتغال حل شود، گفت: آموزش مهارت بسیار هزینهبر است و نگهداری و تامین تجهیزات هنرستانها هزینه سنگینی دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل اگر دولت در بودجه سال بعد، آموزش و پرورش را به خوبی نبیند عکسالعمل سختی را در مجلس و کمیسیون آموزش خواهد دید، گفت: دولت هم دریافته است تاکنون به آموزش و پرورش کمتوجهی شده و اکنون وقت توجه به آن است. مجلس نیز پشتیبانی خواهد کرد.
میرزاده با اشاره به اعلام آمارهایی در مورد صرفهجویی ۴۰ هزار میلیاردی از محل گران شدن نرخ بنزین، افزود: آموزش و پرورش ۱۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۱۰هزار میلیاردتومان بدهی تا سال قبل دارد. اگر ۲۰هزار میلیاردتومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده شود بدهی این وزارتخانه صفر میشود.
باید تا عید سال ۹۹ این مبلغ به آموزش و پرورش داده شود. حالا که بنزین گران شده اگر هزینه آن به آموزش و پرورش و دانشآموزان برگردد مردم هم رضایت خواهند داشت. باید ۱۰درصد هم به بودجه سالانه افزوده شود.
وی با اشاره به پیشنهادی مبنی بر اینکه باید رئیسجمهوری دستور دهد تا وقتی آموزش و پرورشیها حقوق و مطالبات خود را نگرفتهاند، هیات دولت حقوق خود را دریافت نکند، گفت: باید احساس کنند دو روز و ۱۰ روز دیر شدن حقوق چه معنایی دارد؟ در وزارتخانههای دیگر و حتی در مجلس این وضعیت تاخیر در دریافت حقوقها نبوده است. گاهی یک سال میگذرد و نیروی حق التدریس و سربازمعلم حقوق خود را دریافت نمیکند.
ضعف در زمینه آموزشهای مهارتی
برات قبادیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه آموزش میدهیم تا امور کشور را بگردانیم و اداره کنیم گفت: تربیت منابع انسانی برای مشاغل مختلف امری ضروری است که در همه جوامع انجام میشود.
وی در ادامه افزود: هر قدر سهم آموزش مهارتی بیش از آموزش نظری باشد فرد قابلیت بیشتری برای اشتغال دارد. در حالی که نظام دانشگاهی اغلب مشتمل بر آموزشهای نظری است. از حیث آموزشهای نظری کشور وضع بدی ندارد و رتبههای پانزدهم، شانزدهم را در چاپ مقاله در دنیا دارد.
قبادیان با تاکید بر اینکه باید به سمت آموزشهای مهارتی که در کشور به شدت در این زمینه دچار ضعف است، رفت گفت: یکی از نقاط ضعف اساسی کشور عرضه محور بودن آموزشها به جای تقاضامحور بودن آنها است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به جایگاه آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: سهم آموزش مهارتی باید ۸۰درصد باشد، در حالی که در کشور ما برعکس است.
قبادیان افزود: اینکه دانشجو در کلاس درس آموزش نظری بگذراند و بعد در کارگاهی هم آموزش عملی ببیند خوب است، اما باید طوری باشد که یک ترم هم در محیط واقعی کار آموزش ببیند. در برخی دانشگاههای خارج از کشور دانشجو ۶ ماه در دانشگاه است و مابقی را به محیط واقعی کارخانه مربوطه میرود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حرکتهایی در وزارتخانه شروع شده است، گفت: در دو سال و نیم اخیر ۴ طرح بزرگ مطرح شد. در نهایت به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) رسید. سامانهای به این منظور راهاندازی شده است. بالای یک هزار و ۲۰۰ بنگاه ثبتنام و مشکلات علمی خود را فهرست کردهاند و بیش از ۸۵۰ پروژه در سامانه ثبت شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ دانشجو ثبت نام کردهاند، اظهار کرد: وقتی تبلیغات خوب نیست تا دانشجوها و استادان روی پروژههای مورد نیاز کار کنند چه باید کرد؟ از دلایل استقبال کم دانشجویان، نگاه بخشی است؛ در حالی که باید نگاه ملی به آن داشته باشیم.
قبادیان درباره کارآموزی در حوزه صنعت گفت: پیش از این دانشگاهها با نامهنگاری با کارخانهها زمینه حضور دانشجویان را برای کارآموزی فراهم میکردند، اما صوری بود و فقط فرم کارآموزی را مهر میزدند که برای جلوگیری از این سوءاستفادهها، سامانه کارآموز راهاندازی شده است.
وی افزود: هنوز به منابع انسانی به چشم سرمایه نگاه نمیشود. باید بینش در دولت و مجلس عوض شود. اگر این نگاه تغییر کند جای دستگاهها در بودجهریزی عوض میشود. مگر ژاپن، کرهجنوبی و سنگاپور نفت دارند؟ یک نعمت کشور ما جمعیت جوان است و ناراحت هستیم که نمیتوان به نحو احسن از این سرمایه بهرهمند شد.
قبادیان ادامه داد: باید در این زمینه مسیر بازنگری شود. از امروز برای کارآموزی دانشجویان قول قطعی میدهم که مشکلی برای رفتن به کارخانهها ندارند. سامانه مشترکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و مایل هستیم دانشجو یک ترم در دانشگاه و یک ترم در کارخانه باشد.