تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۶۸۱۸۲
نماینده بندرعباس با اشاره به بازگشت ۲ هزار صیاد بومی به کار مطرح کرد:

دلیل گرانی ماهی؛ ادامه حضور کشتی‌های چینی در عمان و خیلج‌فارس

می متالز - مرادی نماینده بندرعباس می گوید اگرچه هنوز بیش از ۲۰ فروند کشتی چینی در دریای عمان و خیلج فارس ماهیان و آبزیان را می‌بلعند و این دلیل گرانی ماهی است اما با لغو فعالیت تعدادی از کشتی‌ها، ۲ هزار صیاد بومی به کار بازگشتند.
دلیل گرانی ماهی؛ ادامه حضور کشتی‌های چینی در عمان و خیلج‌فارس

به گزارش می متالز، سال 86 بود که یک الی دو کشتی با هدف صید صنعتی در دریای خلیج فارس و عمان آغاز به کار کردند و به مرور به 90 فروند کشتی رسیدند. 35 کشتی از 90 کشتی برای چینی‌ها بود. کشتی‌های صنعتی چینی تمام آبزیان کف دریا و ماهی‌ها را جمع‌آوری کرده و به نابودی می‌کشانند اما به گفته احمد مرادی اکنون 2 هزار صیاد بومی که در اثر این بی‌رحمی بیکار شده بودند به کار بازگشته‌اند چرا که مجوز فعالیت 16 فروند کشتی چینی توسط شورای امنیت ملی (شورای که به منظور تأمین منافع ملی و تمامیت ارضی ایران تشکیل شده است) باطل شد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "صید بی‌رویه تاثیر عمیقی نیز بر قیمت ماهی در تمام بازارهای ایران گذاشته است." افزود: یقین دارم رانتی در کار است چراکه در ایران اکثرا بازنشستگان سازمان شیلات مجوز این نوع صیدها را دارند که با سختی کار دریا آشنا هستند، پس به طورحتم با رانت به این امکان دست یافته‌اند.

به گفته این نماینده مجلس هنوز رگه‌هایی از آن رانت وجود دارد چراکه باوجود لغو مجوز 16 فروند کشتی چینی اسناد و گزارشی مبنی بر ادامه حضور محدود آن‌ها در نزدیکی بندر جاسک (یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و از شهرهای بندری با قدمت و استراتژیک ایران است) به دست رسیده است.

جالب‌تر آن است که چینی‌ها برای غارت آبزیان عمان و خلیج فارس سوخت یارانه‌ای نیز دریافت می‌کردند اما صید صنعتی معروف به کف‌روب در حالی در ایران صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورها آن را برای حفظ آبزیان دریایی منسوخ کرده و مانع آن می‌شوند.

مردم و صیادان بومی گزارش‌های بسیاری به مقامات و مسوولان درخصوص غارت آبزیان و ماهیان و گیاهان دریایی عمان و خلیج فارس و البته از کار بیکار شدن‌شان دادند به همین دلیل احمد مرادی نماینده بندرعباس چندین بار در مجلس به وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان شیلات و دیگر مسوولان مربوطه تذکر داد تا بلکه مانع ادامه کار این کشتی‌های دریاخوار شوند اما این تذکرات افاقه نکرد به همین دلیل منجر به طرح سوال و کارت زرد (با رای بالا) به وزیر جهاد کشاورزی در سال سوم مجلس دهم شد.

عضو کمیسیون انرژی با یادآوری اینکه وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسوولان ابتدا منکر وجود کشتی‌های چینی در عمان و خلیج فارس شدند، تصریح کرد: "با همکاری سپاه پاسداران و ارتش، مجوز فعالیت 16 فروند از 35 کشتی خارجی توسط شورای امنیت ملی باطل و فعالیت مابقی محدودتر و موجب شد صیادان بومی کمی نفس کشیدند."

کارشناسان معتقدند فعالیت این کشتی‌ها به قدری آسیب به دریا و آبزیان وارد کرده است که به این زودی‌ها جبران نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی با ابراز تاسف گفت: زمانی حجم وسیعی ماهی بدون آسیب به دریا نصیب صیادان بومی و سنتی می‌شد اما اکنون اگر یک ماه هم در دل دریا بماند به سختی با  20 کیلو ماهی باز می‌گردند.

عناوین برگزیده