به گزارش می متالز، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: به دلیل مشکلات نقدینگی، تولید خودروسازان امسال با افت مواجه شده است.
وی درباره شرایط تولید خودرو اظهار کرد: در هفت ماه سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد افت تولید خودرو رخ داده است. مشکل عمده نیز کمبود نقدینگی است همچنین سال گذشته هر کدام از خودروسازان ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان ضرر کردند که در بورس اعلام شد. امسال نیز تا ۶ ماه اول هر یک از خودروسازان ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان زیان کردهاند. دلیل زیانها این است که قیمتهای اعلام شده به خودروسازان دستوری است و تکلیف شده که با قیمتهای اعلام شده محصولات خود را به فروش برسانند.
وی ادامه داد: با این اوصاف روز به روز توان خودروسازان در حال کاهش است. در قانون گفته شده اگر بنا به هر دلیلی دولت قیمت کالایی را کمتر از مقدار اصلی تعیین کرد باید کمک زیان در بودجه ببیند و به شرکت بدهد. از سال گذشته که تکلیف قیمتها به خودروسازان اعلام شده دولت باید کمک زیان به خودروسازان بدهد. در صورتی که این کار انجام نشود دولت مدیون سهامداران ایرانخودرو و سایپا است. علاوه بر این بارها گفته شده که اختلاف قیمت خودروها با بازار بستگی به نوع آنها دارد و باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده شود. در دهه ۷۰ نیز چنین اختلاف قیمتی بین بازار و کارخانه وجود داشت که شورای اقتصادی مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار به فروش برسد.
نعمت بخش با بیان اینکه وقتی در جامعه ۲ هزار میلیارد تومان پول سرگردان وجود دارد با اختلاف قیمت یک کالا در بازار، افراد به آن سمت هجوم میآورند، افزود: تنها راه حل این است که از تجربه دهه ۷۰ استفاده شود و اجازه داده شود که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد. یک مدت صحبت سر فروش خودرو با قیمت پنج درصد کمتر از حاشیه بازار بود اما حتی یک روز نیز این کار انجام نشد. بعد از انجام این کار، یک ماه باید صبر شود و در نهایت دست خریداران مصنوعی از این بازار قطع میشود و تقاضاهای کاذب کنار میرود. بعد از این مدت به دلیل این که تقاضا در بازار کاهش پیدا میکند قیمتها نیز به مرور افت میکند.
وی با اشاره به اینکه در حال حضور پیشفروشها به صورتی است که افراد از آن سود میکنند و هیچ مالیاتی نمیدهند، افزود: در نتیجه توان خودروسازان کاهش پیدا میکند و اگر فرمول حاشیه بازار نیز انجام شد سود بیشتر از حد معمول به خودروسازان رسید نیز آن را بگیرند و به حساب خزانه بدهند. با انجام این کار خودروسازان میتوانند بدهی قطعهسازان را بدهند و تولید افزایش پیدا میکند. سود خودروسازان باعث میشود که از آن در توسعه محصول و افزایش کیفیت استفاده کند ضمن این که مالیات سود مازاد را نیز در پایان خواهد داد. این نکته را باید گفت که خودروهای کف پارکینگ خودروسازان به صورت مرتب در حال کاهش است