تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۴۸۷
کد خبر: ۶۸۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سهم چین از تولید جهانی آلومینیوم باز هم بیشتر خواهد شد

می متالز - تولید جهانی آلومینیوم در سال‌های 2018 و 2019 به رشد خود ادامه خواهد داد به‌طوری که در سال 2019 به رقم 65 میلیون تن خواهد رسید. چین و پس از آن سایر کشورهای آسیایی بیشترین نقش را در این رشد تولید ایفا خواهند کرد. تولید آلومینیوم چین در سال‌های 2018 و 2019، به‌ترتیب به مقدار 34 و 36 میلیون تن خواهد رسید.
سهم چین از تولید جهانی آلومینیوم باز هم بیشتر خواهد شد

به گزارش می متالز، حجم آلومینیوم تولید شده در سطح جهان طی 8 ماه ابتدایی سال میلادی جاری، با 5.8 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به بیش از 40 میلیون تن رسید. عمده دلیل این رشد مرهون افزایش 7.7 درصدی رشد تولید آلومینیوم در چین طی همین دوره بود؛ البته غیر از چین، سایر کشورهای آسیایی و همچنین آمریکای جنوبی شاهد رشدی به‌ترتیب 14 و 3 درصدی در حجم تولید آلومینیوم بودند. با این حال انتظار می‌رود که با تکمیل بازرسی‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در چین، میزان تولید آلومینیوم آن تا پایان سال 4.3 درصد افت کرده و به مقدار کمتر از 30 میلیون تن برسد. در نتیجه این امر و در کنار رشد قابل انتظار از سایر کشورهای مهم صنعت آلومینیوم، انتظار می‌رود که حجم کل آلومینیوم تولیدی تا پایان سال جاری با 0.3 درصد افت نسبت به سال گذشته، به حدود 58 میلیون تن برسد.

با این حال، رشد تولید آلومینیوم در سال‌های 2018 و 2019 ادامه خواهد یافت، به‌صورتی که انتظار می‌رود حجم آلومینیوم تولیدی در سطح جهان در سال 2019 به رقم 65 میلیون تن برسد. براساس این پیش‌بینی، عمده رشد تولید، همچون سال‌های گذشته، مرهون رشد ظرفیت در چین و برخی کشورهای آسیایی خواهد بود. از این رو، قاره کهن به قطب رشد تولید آلومینیوم بدل خواهد شد. برخی این میزان از رشد را مربوط به روند افزایشی قیمت آلومینیوم در سال 2017 دانسته‌اند که سبب می‌شود تا برخی از واحدهایی که تعطیل شده بودند، فعالیت خود را دوباره از سرگیرند؛ کما اینکه طی ماه‌های ابتدایی سال جاری، 2 واحد ذوب آلومینیوم که در ایالات متحده به‌طور کامل به‌حالت تعلیق در آمده بودند، مجددا شروع به کار کردند. گرچه در شروع مجدد فعالیت این واحدها، دریافت برخی اعتبارات از دولت بی‌تأثیر نبود.

نمودار 1، میزان تولید سالانه آلومینیوم چین را به‌همراه پیش‌بینی میزان تولید تا سال 2019 نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، انتظار می‌رود که حجم تولید آلومینیوم چین در سال 2018 با رشد 11.9 درصدی مواجه شود و میزان تولید آن نزدیک به 34 میلیون تن برسد. با کاسته شدن از شدت رشد، تولید آلومینیوم آن با 6.2 درصد افزایش نسبت به سال 2018، به رقم 36 میلیون تن در سال 2019 خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی می‌توان گفت که سهم چین از تولید جهانی آلومینیوم از مقدار 53.7 درصد در سال 2016 به حدود 55.4 درصد در سال 2019 افزایش خواهد یافت.

در حالی که چین برنامه‌های کاهش ظرفیت آلومینیوم را از سال جاری به شکل سخت‌گیرانه‌ای دنبال می‌کند، اما انتظار می‌رود که تا پایان سال، به مجموع ظرفیت تولید آلومینیوم آن حدود 4.4 میلیون تن افزوده شود. گفتنی است که چین یکبار در سال 2015، سیاست‌های مشابهی را برای کاهش ظرفیت آلومینیوم پیش گرفت که موفقیت‌آمیز نبود. در آن سال، همان‌طور که در نمودار نیز نشان داده شده، چین رشد تولید حدود 12 درصدی را نسبت به سال 2014 رقم زد. با چنین تجربه‌ای، چین در سال جاری اقدام به اجرای سیاست‌های سال 2015، با جدیت و سخت‌گیری بیشتری کرد که تاکنون، بنا بر آمارهای منتشر شده، موفق به کاهش بیش از 3.2 میلیون تن از ظرفیت آلومینیوم شده است؛ روندی که اگر تا آخر سال ادامه یابد، انتظار می‌رود به 3.2 میلیون تن ظرفیت از رده خارج شده چین باز هم افزوده شود.

عناوین برگزیده