تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۶۸۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

میانگین قیمت روی در سال آتی 3.3 هزار دلار به‌ازای هر تن خواهد بود

می متالز - قیمت فلز روی در سال 2017، روند روبه رشد خوبی را طی کرد. مؤسسه متال ماینر (MetalMiner)، میانگین قیمت 3.3 هزار دلار به‌ازای هر تن را برای سال 2018 این فلز پیش‌بینی کرده است.
میانگین قیمت روی در سال آتی 3.3 هزار دلار به‌ازای هر تن خواهد بود

به گزارش می متالز، در نمودار 1 روند قیمتی روی از ابتدای سال 2006 آورده شده است. قیمت فلز روی در سال 2006 بالای سطح 3 هزار دلار به‌ازای هر تن بود و در ماه‌های پایانی این سال حتی از مرز 4 هزار دلار بر تن نیز عبور کرد و در دسامبر به قیمت 4.4 هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. در نیمه ابتدایی سال 2007 نیز همچنان قیمت این فلز بالای 3 هزار دلار به‌ازای هر تن بود، اما پس از آن روند نزولی را طی کرد و برای سال‌های متمادی در رنج حدود 2 هزار دلار بر تن باقی ماند. ولی در سال 2016، روند صعودی فلز روی دوباره آغاز شد و قیمت روی که در ژانویه 2016 به‌طور میانگین حدود 1.5 هزار دلار به‌ازای هر تن را تجربه کرده بود با گذشت یک سال حدود 75 درصد رشد کرد و به 2670 دلار به‌ازای هر تن رسید. بدین ترتیب روی در صدر رشد قیمت مابین فلزات پایه قرار گرفت. این روند روبه رشد قیمت روی در سال 2017 نیز ادامه یافت و قیمت این فلز پس از 10 سال، مجدد از مرز 3 هزار دلار بر تن گذشت. میانگین قیمت این فلز در ماه اکتبر 2017 برابر 3 هزار و 223 دلار به ازای هر تن بود.

در ماه‌های پایانی سال 2017 بسیاری از مؤسسات با درنظر گرفتن شرایط بازار در صدد پیش‌بینی قیمت روی در سال آتی برآمدند. مؤسسه متال ماینر نیز یکی از مؤسساتی است که در اکتبر 2017 پیش‌بینی خود را از بازار این فلز بیان کرد. این مؤسسه به بیان عوامل تأثیرگذار بر بازار روی پرداخته و در نهایت جمع‌بندی خود را برای سال آتی با قیمت میانگین 3.3 هزار دلار بر تن ارایه کرد. عوامل مطرح شده از سوی این مؤسسه در پیش‌بینی قیمت روی در سال آتی عبارتند از: میزان عرضه و تقاضای روی، افزایش ظرفیت و راه‌اندازی مجدد ظرفیت‌های معلق شده، تقاضای چین، قیمت نفت و ارزش دلار.

-بنابر گزارش مؤسسه بین‌المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG)، میزان کمبود عرضه (حساب شده از تراز عرضه و تقاضا) روی تصفیه شده در 6 ماه ابتدایی سال 2016، حدود 65 هزار تن بود که در سال 2017 به 203 هزار تن افزایش یافت.

-میزان تولید معدنی روی در سال 2017 نسبت به سال قبل خود 5.4 درصد افزایش داشته است. این افزایش تولید ناشی از افزایش تولید معدنی روی پرو و هند بوده است. در ضمن 500 هزار تن کاهش تولید شرکت گلینکور که در اکتبر 2015 رخ داده بود، هنوز به سطح قبلی خود بازنگشته است.

-حدود 0.6 درصد به مصرف (تقاضا) فلز روی تصفیه شده در جهان افزوده شده است وکمبود انبارها که ناشی از این افزایش تقاضا برای روی بود، عاملی مهم در رشد قیمت بوده است.

-افزایش قیمت ورق‌های گالوانیزه فولادی در چین نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر بازار فلز روی بوده است. افزایش تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه در این کشور طی سال جاری از محرک‌های بازار روی بوده که در سال‌ آتی نیز انتظار می‌رود تداوم داشته باشد.

عناوین برگزیده