تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۷
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۶۸۸۱۳
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۵ استان دیگر در نوبت اتصال به راه‌آهن

می متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کردستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ۵ استانی هستند که تا سال ۱۴۰۰ در نوبت ریل‌گذاری قرار می‌گیرند.
۵ استان دیگر در نوبت اتصال به راه‌آهن

به گزارش می متالز، راه‌آهن میانه - بستان آباد این هفته وارد شبکه سراسری ریلی کشور می‌شود و به این ترتیب سوت قطار در 5 استانی که در اولویت اتصال به شبکه سراسری قرار گرفته بودند، شنیده می‌شود. البته مسیر ریلی میانه-بستان آباد برای اتصال آذربایجان شرقی از مسیری جدید به شبکه سراسری است که افزایش سرعت و کاهش زمان سیر، هدف اصلی احداث خط جدید راه‌آهن میانه - تبریز است.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال 5 استان دیگر از 9 استان باقیمانده و اتصال ایران به ریل افغانستان، عراق و کشور آذربایجان را اولویت برنامه‌های حمل و نقل ریلی تا سال 1400 عنوان کرد.

به‌گفته خادمی استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در مرحله بعدی اتصال به شبکه ریلی قرار دارند که ریل‌گذاری برخی از استان‌ها شروع شده و بر اساس زمانبندی این استان‌ها تا سال 1400 یا 1402 به شبکه راه‌آهن کشور می‌پیوندند.

کریدورهای ترانزیتی

راه‌آهن استان آذربایجان شرقی در واقع کریدور ترانزیتی شمالغرب ایران است که با اتصال به راه‌آهن ترکیه در افزایش انتقال بار و مسافر از این مسیر نقش مهمی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع افزود: راه‌آهن تبریز یکی از کریدورهای اصلی ریلی تهران-تبریز-جلفا است که ترانزیت بار از شمالغرب و از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و بخش‌هایی از آذربایجان غربی از این مسیر انجام خواهد شد. این مسیر با اتصال به راه‌آهن ترکیه در بخش ترانزیتی و انتقال بار کشور بسیار مؤثر است. به‌گفته خادمی با کاهش 114 کیلومتری مسیر تهران-تبریز و کاهش 5 ساعت از زمان سیر، مسیر جدید راه‌آهن آذربایجان شرقی مسیری اقتصادی‌تر از مسیر فعلی است و انتظار ما ایجاد تحول جدید در اقتصاد شمالغرب با افتتاح راه‌آهن جدید است.

خادمی افزود: با اتصال آذربایجان شرقی از مسیر جدید به شبکه سراسری ریلی، برنامه اتصال 5 مرکز استان به پایان می‌رسد و برنامه بعدی ما رسیدن به مرزهای کشور و اتصال ریلی به کشورهای همسایه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال ریل به کشور افغانستان بزودی انجام می‌شود. این مسیر از خاف تا مرز ریل‌گذاری شده و 66 کیلومتر ریل‌گذاری در داخل خاک افغانستان نیز احداث شده است اما به‌خاطر ناامنی‌ها و شرایطی که فعلاً در کشور افغانستان حاکم است بهره‌برداری از این خط ریلی به تأخیر افتاده است.

خادمی گفت: دولت در طراحی این مسیر ریلی هدف پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه‌یافته همچون شهر بستان‌آباد به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه را در دستور کار داشت. راه‌آهن میانه - بستان آباد - تبریز مسیر راهبردی ارتباطی با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است. این پروژه ریلی اتصال به ترکیه و شرایط ترانزیت و صادرات کالا را فراهم می‌کند و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهره‌مند می‌شوند.

اتصال به عراق

خادمی خط ترانزیتی دیگر را اتصال به راه‌آهن عراق نام برد و افزود: خط آهن خرمشهر-شلمچه تا خط صفر مرزی متصل شده است و 33 کیلومتر احداث مسیر با سرمایه‌گذاری ایران در داخل خاک عراق بزودی آغاز می‌شود.

اتصال خط آهن رشت به آستارا یکی دیگر از مسیرهای ترانزیتی است که با احداث آن راه‌آهن ایران به راه‌آهن کشور آذربایجان متصل می‌شود. به گفته خادمی خط ریلی کشور آذربایجان تا آستارا در کشور ما متصل شده و ما باید 170 کیلومتر مسیر ریلی از رشت تا آستارا را تکمیل کنیم تا خط ترانزیتی جنوب به شمال تکمیل شود. اقدامات اولیه برای تملک مسیر و آغاز عملیات اجرایی شروع شده است و منتظر تأمین مالی این طرح هستیم.

10 درصد افزایش ریل گذاری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش 10 درصدی ریل‌گذاری از سال 92 گفت: با بهره‌برداری از مسیر ریلی جدید تبریز 932 کیلومتر ریل جدید در چند سال اخیر در کشور احداث شده است و با بهره‌برداری از مسیر ترانزیتی ایران-افغانستان 137 کیلومتر ریل جدید نیز به شبکه سراسری اضافه می‌شود. علاوه بر احداث ریل جدید، در بسیاری از خطوط احداث خط دوم نیز شروع شده است. در واقع ویژگی منحصر به فرد خط ریلی جدید تبریز این است که احداث این خط از ابتدا به‌صورت دو خطه بود.

عناوین برگزیده