به گزارش می متالز، وی با بیان اینکه تضمین کیفیت همواره یکی از چالشهای اصلی بازارهای سنتی بوده است، گفت: در دنیای امروز تجارت بر مبنای تأمین مالی و تجهیز بهینه منابع مالی صورت میگیرد. در بازارهای مدرن فرصت بیشتری برای فعالان بازار ارائه میشود که با گسترش افقی بازار برای افزایش کالاها و یا توسعه عمودی آن با هدف ارائه خدمات بیشتر به فعالان بازار صورت میگیرد.
به گفته وی، در تجارت مدرن امروز میتوان با حجم پول کمتری تجارتهای بیشتری داشت و این موضوع باعث میشود تا ناگزیر به حرکت از بازار سنتی به سمت بازار مدرن باشیم.
سلطانینژاد با بیان اینکه بورس کالای ایران میتواند در ایجاد بازار شفاف عادلانه و مدرن میان دو کشور ایران و عراق کمک کند، عنوان کرد: بازار مدرن کالایی با تضمین کیفیت و کاهش هزینهها میتواند باعث توسعه بازارها شود.
این مقام مسئول افزود: توسعه بازار سرمایه عراق در حوزه اوراق بهادار به کمک سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که باید از هم اکنون در زمینه توسعه بازار کالایی از طریق توافقهای B2B گامهای مؤثری برداشت.
وی با بیان اینکه بورس کالا یکی از بسترهای بازارهای B2B میان دو کشور ایران و عراق است، عنوان کرد: کشور عراق میبایست به سمت تولیدات صنعتی به جای کالاهای مصرفی حرکت کند، B2B باعث پوشش و دسترسی بیشتر ذینفعان بازارها میشود و بستری برای بازاریابی است.
مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه اگر در بستر مدرن کالایی مکانی همچون بورس طراحی شود کالاها میتوانند از کیفیت، استاندارد، اصالت و همه مزایایی که در بازارهای B2B ارائه میشوند برخوردار شوند، گفت: در بورس کالا تضامینی برای معاملات اخذ و در عین حال استمرار در عرضه کالا نیز از دیگر خصوصیات آن است. بورس کالا یک بازار فیزیکی است و در کنار آن بازار مالی قوی که امکان فروش بلندمدت کالاها را فراهم میکند را ایجاد میکند. برای توسعه این امر نیازمند یک سری ابزارها و نهادهایی هستیم که در بورس کالا وجود دارد که شامل معاملات نقدی، بلندمدت، سلف استاندارد و غیره است.
سلطانینژاد با بیان اینکه بورس کالا بازاری پررونق در ایران است، گفت: سال گذشته ارزش معاملات این بازار به ۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۶٫۵ درصد از حجم کل تولید ناخالص داخلی ایران رسیده است و روند ظرفیت کالا در این بازار نیز در حالی رو به افزایش است که سال گذشته ۳۵ میلیون تن انواع کالا شامل محصولات فلزی، غذایی، پتروشیمی و فرآوردههای کلینکر سیمان معامله شده است.
وی با ارائه ۵ سناریو برای همکاری مشترک با کشور عراق، گفت: تجار عراقی میتوانند ضمن عرضه کالای خود در رینگ داخلی بورس کالایی ایران از مزایای این بازار برخوردار شوند و یا میتوان از طریق رینگ صادراتی این بازار کالاهای ایرانی به عراق صادر شود. در عین حال پذیرش انبارها نیز میتواند با عرضه کالاهایی از استاندارد که در مرز کشور عراق و یا مناطق آزاد ایجاد شود.
مدیرعامل بورس کالا، افزود: همچنین میتوان با ایجاد رینگ صادراتی اختصاصی برای تجار عراقی در بورس کالا و همچنین ایجاد یک نمایندگی و یا شعبهای در کشور عراق برای بورس کالا زمینه همکاری میان دو کشور را در حوزه بورس کالا افزایش داد. همچنین میتوان با ایجاد بورس کالایی مشترک میان دو کشور ایران و عراق از معاملات سنتی به سمت معاملات مدرن حرکت کرد.
سلطانینژاد در خاتمه، گفت: با ایجاد بورسهای مشترک میان دو کشور چالشهایی همچون اخذ تضامین و یا درگیریهای حقوقی نخواهیم داشت و باید از فرصت فعلی به خوبی استفاده کرد. اصالت و تضمین کیفیت و تأمین اعتبار در بستر بورس کالا میتواند رخ دهد و ارائه این ظرفیتها هم اکنون از طریق وبسایت عربی بورس کالای ایران جهت ارائه به تجار کشور عراق در دسترس است.