تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۵۸۳
کد خبر: ۶۹۰۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرایط خوب حوزه زغال سنگ برای سرمایه گذاری

می متالز - دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران معتقد است اکنون شرایط برای سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ کشور که حوزه ای کاملا اقتصادی است، مناسب بوده و آینده خوبی در انتظار آن است.
شرایط خوب حوزه زغال سنگ برای سرمایه گذاری

به گزارش می متالز، «سعید صمدی» امروز، درخصوص فرصت های سرمایه گذاری در بخش زغال سنگ کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران نزدیک به 1.2 میلیارد تن ذخیره قطعی زغال سنگ دارد، این در حالی است که هنوز بسیاری مناطق اکتشاف نشده که در صورت اکتشافات تکمیلی این ذخیره می تواند افزایش یابد.

به گفته این مقام صنفی، مجموع تولید کنسانتره زغال سنگ در ایران حدود 1.7 میلیون تن است که با توجه به میزان ذخایر قطعی ناچیز است.
وی بیان داشت: با وجود پتانسیل بالای ذخایر زغال سنگ و فرصت های بالقوه، اما سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه انجام نشده است.
صمدی، بازار مناسب داخلی برای زغال سنگ را یادآور شد و گفت: زغال سنگ تولیدی کشورمان بطور عمده برای ذوب آهن و فولادسازی ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما زغال سنگ حرارتی مصرف چندانی در کشور ندارد.
وی ادامه داد :‌مجموع مصرف سالیانه زغال سنگ کُک شو در کشور حدود 2.5 میلیون تن است و بین 25 تا 30 درصد این محصول از خارج کشور وارد می شود؛ به عبارتی حتی به اندازه مورد نیاز در کشور تولید نداریم.
دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران خاطر نشان کرد:‌ در آینده نزدیک و با راه اندازی کارخانه های تولید فولاد کوره بلند که یکی از آنها اواخر امسال یا اوایل سال 99 به بهره برداری می رسد، مصرف زغال سنگ کک شو به بیش از 3.5 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و اگر در این شرایط فکری برای افزایش تولید داخل انجام نشود، باید بیش از 50 درصد زغال سنگ مورد نیاز را از خارج تامین کنیم.
وی با اشاره مجدد به ذخایر زغال سنگ کشور، تاکید کرد: فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه در کشور وجود دارد، زیرا بازار خوبی در داخل نیز داشته و به هر میزان که تولید شود، بازار خواهد داشت.
صمدی، قیمت پایین زغال سنگ در سال های گذشته را یادآور شد و گفت: پارسال با همت وزارت صمت و پیگیری های این انجمن مذاکراتی با مصرف کنندگان زغال سنگ از جمله ذوب آهن انجام شد و در نهایت قیمت زغال سنگ جهش خوبی را تجربه کرد؛ به این ترتیب بسیاری از ذخایر زغال سنگ کشور اقتصادی شدند و چشم انداز موجود نیز حاکی از افزایش قیمت زغال سنگ در آینده است.
وی اظهار داشت: پارسال شرکت های زغال سنگی، بالاترین سود و افزایش قیمت را در بین شرکت های معدنی حاضر در بورس تجربه کردند که نشان می دهد اقبال خوبی به این حوزه شده و آینده خوبی در انتظار آن است.
این مقام صنفی پیش بینی کرد با توجه به اینکه سرمایه گذاری های جدید در این حوزه به شکل معدن کاری مدرن پیش خواهد رفت و سرمایه گذار جدید نیز سعی می کند با توجه به شرایط زمین شناسی معادن زغال سنگ از سیستم های مکانیزاسیون استفاده کند، به همان نسبت کاهش قیمت تمام شده تولید و استخراج را شاهد خواهیم بود.
وی گفت:‌ زیان‌ده بودن بخشی از معادن زغال سنگ کشور موضوع درستی است، اما مربوط به معادن قدیمی و سنتی است که بر نیروی انسانی مازاد تکیه دارند، اما سرمایه گذاران جدید با حرکت به سمت معدن کاری مدرن و جدید حاشیه سود بهتری برای خود رقم خواهند زد.
صمدی گفت:‌اکنون قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ حدود 900 هزار تومان در هر تن است که با توجه به پارامترهای کیفی می تواند تا تنی یک میلیون و 100 هزار تومان نیز افزایش یابد و این قیمت خوبی برای این محصول است و از سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ دعوت می کنیم وارد این حوزه شوند.
وی یادآوری کرد: در حال حاضر نزدیک به 60 درصد تولید زغال سنگ ایران توسط بخش خصوصی واقعی انجام می شود که سود ده اند و بویژه بخش خصوصی بزرگ و با ظرفیت بیش از 100 هزار تنی، مجموعه های خوب و مناسبی هستند و در مجموع شرایط امیدوارکننده ای برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.
وی تاکید کرد: ‌البته به موازات آن، دولت نیز باید بخشی از پروانه های زغال سنگ در اختیار خود را آزاد کرده و به سرمایه گذاران واقعی بدهد تا وارد این حوزه شوند.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تاکید کرد:‌ زیبنده کشورمان نیست که تا یکی دو سال دیگر بخواهد نیمی از زغال سنگ مورد نیاز خود را از خارج وارد کند، زیرا توان تولید بالای 10 میلیون تن با توجه به ذخایر موجود وجود دارد.
وی اظهار داشت:‌ اگر به بخش خصوصی بزرگ و معدن کاری مدرن روی خوش نشان دهیم، علاوه بر حوزه زغال سنگ کک شو، حوزه زغال سنگ حرارتی نیز که در سال های اخیر مصرف داخلی آن خوب شده و صادرات خوبی نیز دارد، امکان سرمایه گذاری وجود دارد.
این مقام صنفی یادآور شد: ‌پارسال 400 هزار تن زغال سنگ حرارتی صادر شد و امروز چند شرکت خارجی در مشارکت با شرکت های ایرانی در حوزه زغال سنگ مشغول فعالیت، تولید و صادرات هستند.
وی گفت:‌ زغال سنگ جزو آن دسته از محصولات معدنی است که دولت عوارض صادراتی بر آن وضع نکرده و به نظر نمی رسد برنامه ای در این خصوص نیز داشته باشد، زیرا چند سالی است که دولت برای بهبود شرایط این معادن در تلاش است.

تحریم ها و بخش زغال سنگ

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به تحریم ها که ما را مجبور به استفاده از پتانسیل ها و ذخایر داخلی‌مان کرد، گفت: اکنون واردات مشکل شده و «بهترین فرصت است تا سرمایه ها وارد حوزه زغال سنگ شود.»
وی در عین حال یادآوری کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز تولید زغال سنگ ساخت داخل است و تجهیزات خارجی نیز پیچیدگی خاصی ندارد، فعالان حوزه زغال سنگ آسیب ندانی از تحریم ها ندیده و نخواهند دید.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا نیز دولت درخصوص واردات تجهیزات زغال سنگ بویژه تجهیزات ایمنی قول مساعد داده تا به راحتی تامین شوند.
صمدی در خاتمه تاکید کرد:‌اگر شرایط ایمنی در معادن زغال سنگ رعایت شود، انجام کار دقیق باشد و به سمت تولید فنی تر و با دانش جدید برویم، زغال سنگ حوزه ای کاملا اقتصادی در ایران است و این انجمن برای مشورت دهی و کمک به تولید هر چه بیشتر این محصول آمادگی کامل دارد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده