تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۶۹۰۷۱
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

۲۱ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی تخصیص یافت

می متالز - میرجعفریان از تخصیص ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن در مسیر بیرجند - یونسی (قطعه ۱۶) طی دو هفته گذشته خبر داد.
۲۱ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی تخصیص یافت

به گزارش می متالز، «سیدکمال الدین میرجعفریان» امروز پنجشنبه (2 آبان) در میزگرد تخصصی راه آهن خراسان جنوبی اظهار داشت: کریدور جنوب شرق کشور نقطه اتصال بندر چابهار به کشورهای همسایه شمالی کشور است و این راه آهن یکی از کریدور های اصلی ترانزیت و جا به جایی کالا محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه راه آهن از مزایا و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، گفت: قطعا همه مسئولان باید به دنبال راه اندازی راه آهن در خراسان جنوبی باشند و این موضوع باید در اولویت کاری کشور قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه از طریق راه آهن می توانیم حجم زیادی از کالا و مسافر را جا به جا کنیم، افزود: با برقراری کریدور جنوب شرق کشور قطعا استان ما نیز از مزایای آن بهره می برد و از مزایای بسیاری در ابعاد اقتصادی و سیاسی برخوردار است.

میرجعفریان با تاکید بر اینکه کریدور جنوب شرق یکی از اولویت‌دارترین و استراتژیک‌ترین کریدور های کشور است، گفت: جا به جایی کالا و مسافر، ایمنی، هزینه کمتر و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ها از مزایای راه اندازی راه آهن محسوب می شود و جابه جایی بار توسط قطار حداقل دو برابر صرفه جویی افتصادی نسبت به کامیون دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: راه آهن شرق در امتداد مرز افغانستان، پاکستان و ترکمنستان قرار دارد و در سه نقطه میرجاوه، میلک و سرخس باعث اتصال ایران به این کشورها می شود.

وی با بیان اینکه کریدور شرق 901 کیلومتر طول دارد، افزود: از این مقدار 420 کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده است و در این راستا خراسان جنوبی نقش استراتژیکی در این کریدور دارد و مسیر بیرجند به یونسی حدود 271 کیلومتر است که 183 کیلومتر آن در استان ما قرار دارد.

میرجعفریان با اشاره به اینکه در طبس حدود 360 کیلومتر اتصال ریلی وجود دارد که توسعه خواهد یافت، گفت: عملیات اجرایی اتصال ریلی فردوس به جزین به طول 71 کیلومتر را نیز آغاز کرده ایم و عملیات خاک‌ریزی 10کیلومتر از این قطعه انجام شده و 18 میلیارد تومان اعتبار امسال برای آن در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: عملیات اجرایی اتصال ریلی کریدور شرق در سیستان و بلوچستان 67 کیلومتر، خراسان رضوی 58 کیلومتر و خراسان جنوبی 32 کیلومتر آغاز شده است و بحث اتصال مرز ماهیرود به شبکه ریلی را نیز پیش بینی کرده ایم چرا که راه آهن توجیه اقتصادی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه کریدور جنوب شرق یک پروژه عظیم و با اهمیت برای توسعه همه جانبه کشور و به ویژه خراسان جنوبی است، بیان داشت: راه آهن از هر جا که عبور کند بحث توسعه اشتغال و آبادانی را برای آن منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: قسمتی از این پروژه در زاهدان - بیرجند توسط فاینانس های خارجی دنبال می شود و از بیرجند به یونسی را فاینانس داخلی پیگیری می کند و با تخصیص اعتباری از محل صندوق توسعه ملی بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان وارد مباحث حقوقی شده است.

میرجعفریان با اشاره به اینکه مسیر کریدور شرق به صورت یک خطه با سرعت جابه جایی مسافر 160 کیلومتر بر ساعت و کالا 120 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است، ادامه داد: برای این مسیر قابلیت جا به جایی 9 و نیم الی 10 میلیون تن بار و 3 میلیون نفر مسافر ظرفیت پیش بینی شده است که قابلیت توسعه و گسترش را دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کریدور شرق یک کریدور بین المللی است، افزود: امکان انحراف در مسیر این کریدور هرگز وجود ندارد و قطعا شبکه ریلی از خراسان جنوبی عبور خواهد کرد و این استان به خصوص بیرجند را به شبکه ریلی کشور متصل می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این نوع پروژه ها در استان استفاده کنیم، در ادامه گفت: باید در خراسان جنوبی فضایی برای حضور سرمایه گذاران مهیا کنیم تا با یک دلگرمی و اطمینان خاطر وارد این استان شوند.

میرجعفریان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی 32 کیلومتری راه آهن قطعه 16 مسیر بیرجند به یونسی با 25 میلیارد تومان آغاز شده است، ادامه داد: مجموع اعتبار این پروژه 90 میلیارد تومان است که طی دو هفته اخیر 20 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار به این قطعه تخصیص یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اگر منابع مالی به موقع تامین شود و شرایط کشور مساعد باشد طی 4 سال آینده شاهد به بهره برداری رسیدن راه آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

وی در پایان اظهار داشت: تاکید ما این است که از پیمانکاران توانمند و ملی در این پروژه استفاده کنیم و از ظرفیت های حداکثری استان نیز باید در تمامی پروژه ها استفاده شود و امکان جذب نیرو چه متخصص و چه عادی برای این پروژه وجود دارد و به دنبال نیروی کار در استان هستیم.

 

عناوین برگزیده