به گزارش می متالز، حمید زادبوم افزود: نامگذاری روز ملی صادرات دستاویزی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و توجه به ضرورتها و بایسته های آن است.
وی ادامه داد: جهادگران حوزه تجارت خارجی تمام تلاش خود را برای نیل به اهداف تجارت خارجی به کار بسته اند.
زادبوم اضافه کرد: امسال تلاش شد تا فرایند انتخاب صادرکنندگان به صورت الکترونیکی برگزار شود.
وی اعلام کرد: بیش از ۳۰۰ متقاضی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که ۴۳ صادرکننده نمونه و ممتاز انتخاب شدند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از 44 صادر کننده نمونه امسال ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و بقیه در حوزه صنعت و معدن بوده است.
زادبوم افزود: دو سوم صادرات کالاهای غیرنفتی با ارزش افزوده پایین بوده که برنامه ریزی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دست انجام است.
وی ادامه داد: علاوه بر 24 میلیارد دلار صادرات سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشورهای همسایه شناسایی شده است.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، در سال جاری توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه برای رسیدن به یک جهش صادراتی است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: امسال با تاکیدات وزیر صمت بر توجه به شرکت های صادراتی دانش بنیان، با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهور صادرکنندگان نمونه شرکتهای دانش بنیان نیز شناسایی و تقدیر می شوند.
زادبوم تاکید کرد: صادرکنندگان نمونه باید به عنوان رزمندگان ویژه جنگ تحمیلی شناخته می شوند و سازمان توسعه تجارت ایران با افتخار به عنوان پشتیبان آنها کار می کند.
وی افزود: به ثمر رسیدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی به خصوص در چارچوب موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا، ظرفیت جدید صادراتی را برای کشور فراهم می کند.
زادبوم اعلام کرد: در مراسم امسال به صادرکنندگان نمونه کارت ویژه اعطا می شود که امیدواریم توسط دستگاه های ذیربط، ارایه خدمات ویژه به آنها لحاظ شود.