به گزارش می متالز، شاید این روزها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حین استفاده از تاکسیهای اینترنتی، راننده از شما تقاضای پرداخت کرایه به صورت نقدی را داشته باشد و بر این موضوع اصرار کند که وجه را به صورت آنلاین پرداخت نکنید. این موضوع پیش از این هم اتفاق افتاده بود و بعد از اینکه اسنپ با اعتراض کاربران مواجه شد، برای پایان دادن به این مساله، تمهیدات جدیدی برای پرداخت در نظر گرفت که مهم ترین آنها «اعتبار کمیسیون منفی» در اپلیکیشن رانندگان است. اما این روزها شرایط متفاوت است و به نظر میرسد که رانندگان تاکسیهای اینترنتی دلایل قانع کنندهای برای درخواست کرایه به صورت نقدی دارند.
پیش از این هم اتفاق افتاده بود که رانندگان اسنپ طلب وجه نقد برای کرایه کنند، اما بعد از مدتی شرکت تاکسیرانی اینترنتی اسنپ، سازوکاری را تنظیم کرد که با رضایت کاربران همراه بود، مهمترین موضوع در این سازوکار «اعتبار کمیسیون منفی» در اپلیکیشن رانندگان بود.
بعد از آن کمتر اتفاق میافتاد که راننده اسنپی از مسافرش تقاضای وجه نقد داشته باشد چه برسد به اینکه بخواهد در این زمینه برخورد قهری انجام دهد. اما در چند روز اخیر یعنی بعد از اختلال در اینترنت سراسری و مشکلات پس از آن، تقاضای وجه نقد توسط رانندگان اسنپ دوباره فراگیر شد و خیلی از این رانندگان با برخورد قهری اعلام میکردند که مسافرینی که واریز آنلاین داشته باشند را سوار نخواهند کرد!
یکی از رانندگان اسنپ بعد از تقاضای وجه نقد و واریز وجه به کارت بانکی خودش گفت: «اسنپ واریزیها را دیر پرداخت میکند، من از روز سهشنبه هفته قبل تا حالا (روز یکشنبه) هر چه مسافر سوار کرده ام دریافتی نداشتهام، روز پنجشنبه هیچ پولی نداشتم حتی برای بچهام خرید کنم، من بچه کوچک دارم، همسرم از من میپرسید پس این همه مدت چه کار کردهای و من باید توضیح میدادم که به خدا اسنپ واریزی هایمان را پرداخت نمیکند. چند بار با مسئولان مالی این شرکت تماس گرفتم اما به من گفتند که واریز کردهایم، من به بانک رفتم و استعلام گرفتم هیچ پولی به حساب من واریز نشده بود. گردش حساب را برایشان فرستادم و گفتم که پولی برای من واریز نشده است اما اسنپ همچنان معتقد بود که پول را واریز کردهاند. من با شش نفر از اپراتورهایشان صحبت کردم و هر یک از آنها به گونهای میگفتند که این موضوع را ثبت خواهند کرد، یکی از آنها گفت «ثبت نشده است همین الان برایتان ثبت کردم!» اما باز هم پولی به حسابم واریز نشد، یک روز بعد باز هم تماس گرفتم یکی دیگر از اپراتورها گفت «هنوز ثبت نشده است من الان یک مدل دیگر ثبت میکنم» هر دفعه که برای پروسه ثبت این موضوع تماس میگرفتم ۴۰ دقیقه پشت خط بودم اما هیچ نتیجهای نداشت. در آخر هم به ما گفتند اینترنتها ضعیف بوده است و برای شما پرداخت خواهد شد من هنوز هم منتظرم که پرداخت کنند».
او در ادامه گفت: «از سه شنبه هفته پیش تا امروز هر مسافری که آنلاین پرداختی داشته است به حساب من واریز نشده است، اسنپ مشکل را اینترنت اعلام کرد اما قبلا هم چنین اتفاقاتی برای ما افتاده بود. مثل اینکه در سیستم مالی به مشکل برخوردهاند. اسنپ میگوید پول ۱۲ ساعته به حساب رانندگان میآید اما در اصل برای ما ۳۸ ساعت طول میکشد چون اسنپ ساعت ۲ نیمه شب تازه تسویه میکند، تا حسابها به بانک ارجاع داده شود و برای ما واریز شود بیشتر از یک روز طول میکشد، بنابراین معمولا بیشتر از ۲۴ ساعت منتظریم تا پول به حساب ما واریز شود، روزهای تعطیلات هم که عملا واریز به بعد از تعطیلات موکول میشود. تپ سی کرایههایی را که آنلاین پرداخت میشود، همان لحظه به حساب راننده واریز میکند اما در اسنپ این طور نیست. من نمیدانم چرا این کار را میکنند و واقعا هم پاسخگوی مشکلات نیستند، سیستم خاص خودشان را دارند و اگر اعتراضی هم صورت بگیرد با ما برخورد میکنند. کلا خیلی بد صحبت میکنند و در شرایط کنونی اقتصادی هم ما مجبوریم سرمان پائین باشد و کار خودمان را انجام بدهیم تا از نانخوردن نیفتیم. قبل از گرانی بنزین خیلی کمتر این اتفاق میافتاد که بخواهند پولها را این اندازه دیر واریز کنند، دیر کرد واریز داشتیم اما نه در این اندازه، اما از بعد از گرانی بنزین نمیدانم چرا پرداختیهای ما را هم این اندازه با تاخیر انجام میدهند، از هفته گذشته تا حالا من هر چه کار کردم پولی دریافت نکردم، حالا من میتوانم از خواهرم پول قرض کنم ولی آن راننده آبروداری که زن و بچهدار است باید چه کار کند؟ وضعیت اقتصادی از یک طرف و این مشکلات کوچک و بزرگ از طرف دیگر واقعا زندگیکردن را سخت کرده است».
برای بررسی این موضوع با پشتیبانی اسنپ بخش رانندگان تماس گرفتیم، بعد از دقایقی انتظار یکی از اپراتورها پاسخ داد و بعد از طرح مساله اعلام کرد «ما متاسفانه هیچ اطلاعاتی در اختیار شما نمیتوانیم قرار بدهیم» با پیگیریهای بیشتر تلفن را به اپراتور دیگری وصل کرد، این اپراتور نیز توضیح داد: «جهت هر گونه اطلاع یا مطالبی در این رابطه باید با واحد روابط عمومی شرکت ارتباط بر قرار کنید. ما پشتیبان نرمافزار و سفرها هستیم اما مشکلات این چنینی تماما بر عهده واحد روابط عمومی است».
نکته حائز اهمیت این است که برای ارتباط با روابط عمومی این شرکت یا باید به دفتر اسنپ در خیابان گاندی و یا به سایت اسنپ مراجعه کنید و طی فرایند طولانی طرح سوال کنید تا در صورت صلاحدید پاسخ را برای شما ایمیل کنند، آفتابیزد طی پروسه زمانبری که برای ارتباط با روابط عمومی این شرکت لحاظ شده است طرح مساله کرد اما متاسفانه هر چه تلاش کردیم نتوانستیم مساله مربوطه را به قسمت «ارتباط با ما» سایت اسنپ ارسال کنیم. هر دفعه بعد از ارسال اعلام میشد که « خطایی در ارسال پیام وجود دارد، لطفا دوباره تلاش کنید!» این در حالی است که واحد روابط عمومی هر ارگان و شرکتی تنها واحدی است که باید تماس با آن به راحتی امکانپذیر باشد چرا که این واحد موظف است در رابطه با کلیه امور و عملکرد شرکت مربوطه پاسخگو باشد. با این اوصاف شرکت اسنپ عملا تماس با روابط عمومی را از رده خارج کرده است. شرایط سختی از لحاظ اقتصادی بر جامعه حاکم است، مردم در شرایط سختی به سر میبرند و مسلما رانندگان اسنپ هم از این دایره مستثنی نیستند، شاید همین دلایل مالی هم سبب میشود تا برخی مواقع واریز آنلاین یک مسافر باعث عصبانیت و تند خویی برخی از رانندگان شود. به هر حال موضوع پرداخت اینترنتی اسنپ خیلی وقت است که از سوی رانندگان مورد نقد قرار گرفته و مشخص نیست که چرا این شرکت در جهت تسهیل حال رانندگانش سازوکار دیگری در این خصوص تبیین نمیکند!