تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۷۰۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهمترین عناوین اقتصادی اول آبان

اعلام فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات/ ۴ خودرو از خط تولید خارج می شود

می متالز - کتمان درآمد و فرار مالیاتی جرم است، نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت، افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور، ۴ خودرو از خط تولید خارج می شود، اعلام فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.
اعلام فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات/ ۴ خودرو از خط تولید خارج می شود

به گزارش می متالز، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز اول آبان به شرح زیر است:

ممیز محوری و تشخیص‌های سلیقه‌ای برای مودیان مالیاتی مشکلات زیادی ایجاد کرده است

«سید محمدهادی سبحانیان» شب گذشته (سه شنبه 30 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نظام مالیاتی کشور گفت: ممیز محوری و تشخیص‌های سلیقه‌ای برای مودیان مالیاتی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بر اساس گزارش ها، اگر همه اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد زمینه برای استفاده از این اطلاعات ایجاد شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه که سالانه افزایش می‌یابد باید مشخص شود از چه محلی است، افزود: هزینه کرد مالیات‌ها نیز باید مشخص شود.


وی با بیان اینکه دولت ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان حقوق به کارمندان خود می‌پردازد که ۱۷ هزار میلیارد تومان آن از خزانه و بقیه از محل درآمد دستگاه‌ها پرداخت می‌شود، گفت: در حوزه مالیات بر حقوق کارمندان نیز شفافیت وجود ندارد، زیرا حکم حقوقی فردی هفت میلیون تومان است، اما ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند.
سبحانیان با اشاره به اینکه بخشی از حقوق که خزانه آن را پرداخت می‌کند مشمول مالیات می‌شود، اما به بقیه حقوقی که دستگاه‌ها آن را پرداخت می‌کنند مالیات تعلق نمی‌گیرد و بخشی از فرار مالیاتی در این بخش است، گفت: بر اساس ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، یک درصد مالیات‌های جمع آوری شده از این محل؛ هزینه آموزش و پاداش کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌شود، اما در این باره شفافیتی انجام نشده است.

کتمان درآمد و فرار مالیاتی جرم است

«امیدعلی پارسا» شب گذشته (سه شنبه 30 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره سیستم مالیاتی کشور با اشاره به اینکه در نظام سنتی مالیاتی، سازمان امور مالیاتی، اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی و اموال مردم ندارد و متکی به شواهد و خوداظهاری اشخاص است، گفت: اما در نظام مدرن؛ سازمان‌های مالیاتی به همه اطلاعات مودیان دسترسی دارند. از ۱۲ سال پیش با طرح جامع مالیاتی در پی مدرن سازی نظام مالیاتی کشور بوده ایم تا به اظهارنامه‌های صادقانه برسیم.
رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در این باره بستر لازم وجود نداشت و طرح جامع مالیاتی در دو گام پیگیری می‌شد که یکی از آن‌ها الکترونیکی کردن خدمات است، گفت: اگرچه ابزار؛ الکترونیکی شده، اما روح و منطق حاکم بر محاسبات، سنتی است.


پارسا با بیان اینکه زمینه‌های لازم برای ارائه اظهارنامه‌های پیش فرض ایجاد شده است، افزود: ۹۵ دستگاه اجرایی از جمله نظام بانکی پای کار آمده اند و ریزداده‌های خود را به نظام مالیاتی ارائه می‌کنند. زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شده است و همه دستگاه‌ها ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه سازمان امور مالیاتی، تأمین درآمد‌های مالیاتی کشور بر اساس اصول عادلانه با کاهش فرار مالیاتی و فساد اداری و در اختیار خزانه قرار دادن آنهاست، گفت: اما اینکه سازمان برنامه و بودجه آن را چطور مدیریت می‌کند مربوط به همان سازمان است.


پارسا با اشاره به اینکه مجموع مالیات‌های ماهانه‌ای که دریافت می‌شود کمتر از نصف حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان و هزینه‌های حداقلی فعلی است، افزود: سازمان برنامه و بودجه با دقت و حساسیت، بودجه دستگاه‌های مختلف را تأمین می‌کند و سازمان امور مالیاتی به جز حکمش که مانند دستگاه‌های دیگر از خزانه پرداخت می‌شود، پرداخت‌های دیگر را از ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم تأمین می‌کند.

کاهش اندک قیمت طلا و سکه/نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

هر گرم طلای 18 عیار برای امروز (چهارشنبه اول آبان 397 هزار و 800 تومان ارزشگذاری شده است و قیمت هر انس طلا در بازاهای جهانی نیز 1485 دلار است. سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 905 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 210 هزار تومان، سکه گرمی 820 هزار تومان است.

 

امروز (چهارشنبه اول آبان ماه) دلار 11 هزار و 280 تومان، یورو 12 هزار تومان و 700 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 730 تومان، درهم امارات 3090 تومان، لیر ترکیه 1950 تومان، یوان چین 1605 تومان، دلار کانادا 8700 تومان، دلار استرالیا 7840 تومان معامله می شود.

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 30 مهرماه) هر گرم طلای 18 عیار 402 هزار تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1483 دلار ارزشگذاری شده بود. همچنین در این روز سکه بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 951 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 50 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 240 هزار تومان و سکه یک گرمی 840 هزار تومان معامله می شد.

روز گذشته (30 مهرماه) دلار 11 هزار و 300 تومان، یورو 12 هزار و 750 تومان، پوند 14 هزار و 800 تومان، درهم امارات 3105 تومان، لیر ترکیه 1960 تومان، یوان چین 1610 تومان، دلار کانادا 8710 تومان و دلار استرالیا 7850 تومان قیمت گذاری شده بود.

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور

بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور به زودی در شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در لامرد استان فارس افتتاح می شود‌. در نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیات مدیره شرکت سالکو آخرین وضعیت پیشرفت ساخت این کارخانه مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است افتتاح این کارخانه به عنوان بزرگ ترین طرح تولیدی صنایع فلزی نقش مهمی در زمینه تامین نیاز آلومینیوم کشور ایفا خواهد کرد.

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در راستای اهداف توسعه صنایع انرژی بر و با هدف صادرات، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور از طریق ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه اقدام کرد.

۴ خودرو از خط تولید خارج می شود

«رضا رحمانی» از توقف تولید ۴ خودرو در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ خبر داد و گفت: اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو یکی از برنامه های جدی وزارت صمت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توقف تولید ۴ محصول تصریح کرد:تولید پژو ۴۰۵ glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می شود.

وی همچنین با بیان اینکه تولید ۳ نوع پراید نیز در ماه های آینده متوقف خواهد شد افزود: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم ترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد‌.

اروپا در اینستکس به‌دنبال تایید آمریکاست

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با المانیتور از موفقیت بانک مرکزی ایران در افزایش ۴۰ درصدی ارزش ریال از زمان آغاز مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

رییس بانک مرکزی همچنین درباره اینستکس، مکانیزم مالی که از سوی برخی کشورهای اروپایی برای بازگرداندن ایران به برجام طراحی شد، گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که موضوع اینستکس و مکانیزمش نیست. موضوع این است که اروپایی‌ها به دنبال تاییدیه آمریکا هستند.

وی درباره سرنوشت بسته پیشنهادی ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی فرانسه و برخی دیگر کشورها برای بازگرداندن ایران به برجام پیشنهاد شده بود، گفت: نتیجه‌بخش بودن این بسته به اروپایی‌ها و آمریکا بستگی دارد.

فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از مالیات اعلام شد

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای «تحت عنوان قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» اعلام کرد: پیرو بخشنامه‌های منتهی به شماره ۲۰۰/۹۷/۱۱۳ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۳، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۱/۲۹۵۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور منضم به فهرست اطلاعات ۲۲۸۱ شرکت و موسسه دانش‌بنیان مورد تایید کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجراء» موضوع ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان برای سال ۱۳۹۷ جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می گردد.

عناوین برگزیده