تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۷۰۲۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از حرف تا عمل

می متالز - معدن محرک اقتصاد است و تمام صنایع دیگر به آن وابسته هستند در نتیجه اگر معدن توسعه پیدا کند ما شاهد توسعه دیگر بخش‌های اقتصاد کشور هم خواهیم بود.
از حرف تا عمل

به گزارش می متالز، بخش معدن برخلاف نفت، اثر‌پذیری کمتری از تحریم‌ها دارد لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه و تولید محصولات با ارزش افزوده می‌تواند آبادانی را برای کشور به همراه داشته باشد.
با اینکه سالیانی است سیاستمداران بر این مسئله و ضرورت آن اتفاق نظر دارند، وقتی پای عمل به میان می‌آید می‌بینیم کمتر راه درست را پیش می‌گیرند. به این ترتیب متاسفانه در کشور ما برداشت درستی از مفاهیم اساسی وجود ندارد، هر سازمان و اداره‌ای از زاویه دید خود نگاه می‌کند در نتیجه کارها به خوبی پیش نمی‌روند. به طور مثال اگر قرار است از معدن حمایت کنیم باید همه‌جانبه باشد.
به طور مثال سال‌های قبل در جهت کمک به نوسازی ماشین‌آلات قانونی مصوب شد که دارندگان معادن می‌توانند ماشین‌آلات کار کرده کمتر از ۱۰ سال وارد کنند تا تحت معافیت گمرکی قرار بگیرند. هدف از این قانون ایجاد انگیزه برای بهره برداران از معادن بود تا‌ از آنها برای افزایش تولید حمایت شود، نوسازی ماشین‌آلات افزایش پیدا کند و معدن کاران هم در مقابل اینها ماشین‌آلات قدیمی که مصرف سوخت و هزینه نگهداری بالایی دارند را از رده خارج کنند. اما این حرف‌ها همه در سطح شعار بود و در عمل معدنداران با بروکراسی اداری پیچیده و سخت مواجه شدند و نتوانستند تاثیر چندانی از قوانین حمایتی بگیرند. درنتیجه نمی‌شود فقط در حوزه صدور قانون، بخشنامه و صرفا بر روی کاغذ پیش برویم.

فرزاد اسدی - رئیس خانه معدن استان گیلان

عناوین برگزیده