به گزارش می متالز، علیرضا صادق آبادی از موافقت شورای اقتصاد با پرداخت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای دوگانه سوز کردن خودروها خبر داد و به صدا و سیما گفت: این خودروها شامل ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی تاکسیهای سدان، ون، وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف و خودروهای مسافربر شخصی است که در سامانه وزارت کشور مشخص شده اند.
وی افزود: این مبلغ به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از محل صرفه جویی در مصرف بنزین تامین میشود و هفته آینده، جزئیات و نحوه نام نویسی مالکان خودروهای بنزین سوز اعلام خواهد شد. پیش بینی میشود از محل اجرای این طرح، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین کمتر مصرف شود و از طریق صادرات این مقدار، اصل و فرع وام شبکه بانکی به شرکت ملی پالایش و پخش تسویه خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح بانکهای عامل وام ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت پالایش و پخش پرداخت میکنند که این شرکت هم در قرارداد با خودروسازها و کارگاههای تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز این مبلغ را به کارخانجات و کارگاههای تبدیل پرداخت میکند.
صادق آبادی با رد شایعه احتمال افزایش نرخ سوخت CNG گفت: با اجرای این طرح ضمن کمک به ایجاد اشتغال سریع در کشور، هزینههای حمل و نقل مسافر حتی در مقایسه با بنزین هزار تومانی هم کاهش مییابد. چون رانندگان سوخت خود را با نرخ ۴۵۰ تومان دریافت میکنند.
معاون وزیر نفت کاهش مصرف بنزین و امکان صادرات بنزین صرفه جویی شده به دیگر کشورها و همچنین کاهش آلایندههای سوخت بدلیل جایگزین کردن سوخت سی ان جی بجای بنزین را از دیگر مزایای اجرای این طرح دانست.
صادق آبادی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت ساخت و تولید تجهیزات خودروهای دوگانه سوز در کشور موجود است و نیازی به واردات تجهیزات دوگانه سوز کردن خودروها فراهم است افزود: در کارخانجات و کارگاههای ماهانه امکان تبدیل ۲۰۰ هزار خودروی بنزین سوز به دوگانه سوز فراهم است و با توجه به اینکه ممکن است این ظرفیت در ماههای اول به طور کامل فراهم نباشد، پیش بینی می شود حداکثر یک سال این طرح به سرانجام برسد.
وی همچنین در خصوص امکان تبدیل سایر خودروهای بخش خصوصی نیز گفت: مالکان این خودروها میتوانند به صورت مستقل با مراجعه به کارگاههای تبدیل که دارای مجوز سازمان ملی استاندارد و وزارتخانههای صنعت و نفت باشند، خودروهای خود را با هزینه شخصی دوگانه سوز کنند، اما از محل تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اعتباری برای تبدیل خودروهای شخصی درنظر گرفته نشده است و هدف این طرح، کاهش هزینههای ناوگان عمومی کشور است.