تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۷۰۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف دلار در اوراسیا، ممکن اما سخت

می متالز - به باور من حذف دلار از روابط تجاری در منطقه اوراسیا شدنی اما سخت است، چون کشورهای این دو منطقه با دنیای آزاد کار می‌کنند.
حذف دلار در اوراسیا، ممکن اما سخت

به گزارش می متالز، ما در این زمینه تجربه‌ای که ما با روبل روسیه و لیر ترکیه داشته‌ایم که شاهدی بر این واقعیت است. ایجاد ارتباط با ارز ملی دو یا چند کشور نیاز به اراده‌ مستحکم سیاسی بین دولت‌های طرفین دارد. این در حالی است که امروز با کشورهای اوراسیا مراودات بانکی نداریم و در ضمن برای این کار باید نظام بانکی و پولی این کشورها بررسی شود.  حذف دلار از مراودات تجاری با اوراسیا نمی‌تواند با شعار اتفاق بیفتد و نیاز به راهکارهای عملی دارد. البته پیشنهاد و طرح خوبی است، اما برای اجرایی شدن نیاز به تمهیدات، سازکارها و زیرساخت‌های منحصربه‌خود دارد و در صورت تحقق می‌تواند مسیر خوبی باشد که در ادامه منتهی به معادله معامله آزاد با دنیای بین‌الملل باشد، این طرح دامنه گسترده‌تری از توسعه تجارت را دربرمی‌گیرد و باعث می‌شود ارتباط تجاری ایران با بخشی از دنیا مستحکم‌تر شود.
همچنین حذف دلار از آنجا با اما و اگرهای گوناگون رو‌به‌رو است که در حقیقت این واحد پولی در سطح بین‌الملل رواج دارد و استفاده می‌شود و طرف‌های تجاری ما بیشتر کالاها را به نرخ دلار از ما مطالبه می‌کنند.  همچنین شرکت‌های خصوصی منطقه اوراسیا مبادلات خود را در خارج از مرزهای منطقه انجام می‌دهند که به طور طبیعی با دلار ارتباط پیدا می‌کنند، در نتیجه تنها می‌توان در معاملات کلان بین دولت‌ها این طرح را عملی کرد. همه اینها موانعی است که برای اجرای این طرح باید از میان برداشته شود.

امیر عابدی - رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان

عناوین برگزیده