تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۷۰۹۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرمایه‌های آذربایجان از خام‌فروشی به قاچاق رسید

می متالز - اگرچه هنوز جزئیاتی از مبدا و مقصد محموله مس قاچاقی کشف شده مخابره نشده اما آنچه که مسلم به نظر می رسد این خاک های معدنی مربوط به معادن آذربایجان هستند.
سرمایه‌های آذربایجان از خام‌فروشی به قاچاق رسید

به گزارش می متالز، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان، از کشف ۲ تن خاک معدنی مس قاچاق از یک وانت نیسان خبر داد.

سرهنگ رحمتی با اعلام این خبر گفت: به منظور مبارزه با قاچاق کالا ماموران پلیس آگاهی استان زنجان موفق شدند یک دستگاه وانت نیسان را در اتوبان زنجان – تبریز شناسایی کنند. ماموران پس از توقیف این خودرو در بازرسی از آن ۲ تن خاک معدنی مس قاچاق را کشف کردند.

وی با اشاره به اینکه بنا بر اعلام نظر کارشناسان ارزش تقریبی کالا‌های کشف شده ۱۵۰ میلیون ریال برآورد شده است، گفت:متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

این خبر هرچند در کنار دیگر اخبار مربوط به قاچاق کالا قرار گرفت اما به نظر می رسد نیازمند توجه بیش از اندازه است. اگرچه ارزش ریالی این محموله قاچاق آنچنان هم زیاد نیست اما یک سوال اساسی مطرح می شود و آن هم این است که این محموله مس در آزادراه تبریز - زنجان چه می کرده؟

هنوز جزئیاتی از مبدا و مقصد این محموله مس مخابره نشده اما آنچه که مسلم است مس های قاچاق شده مربوط به معادن آذربایجان هستند.

مس سونگون به عنوان تنها معدن فعال در کنار معدن مس خوی که هنوز بهره برداری رسمی از آن آغاز نشده، نزدیکترین معادن و منابع مس به آزادراه تبریز- زنجان هستند و به نظر می رسد این محموله مربوط به یکی از این معادن باشد.

در سالهای گذشته همواره خام فروشی معادن مس آذربایجان به عنوان یکی از چالشهای اساسی مطرح بوده اما حالا به نظر می رسد فاجعه از این هم فراتر رفته. کشف محموله مس قاچاق در مسیر ترانزیتی آذربایجان می تواند یک زنگ هشدار برای تاراج سرمایه های معدنی استان و منطقه باشد.

عناوین برگزیده