تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۲۴۷
کد خبر: ۷۱۰۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی:

کیفیت کاتد لیچینگی هیچ تفاوتی با کاتد ذوبی ندارد

می متالز - مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی گفت: برخلاف تصور عموم، کاتد مس لیچینگی با کاتد مس ذوبی هیچ تفاوتی ندارد. حتی هنگامی که شرکت مس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتد لیچینگی، این محصول را در بورس کالا عرضه کرد، هیچ تفاوت قیمتی با کاتد ذوبی نداشت. متاسفانه برخی این ترس را در میان خریداران القا می‌کنند که کاتد لیچینگی از کیفیت پایینی نسبت به کاتد ذوبی برخوردار است.
کیفیت کاتد لیچینگی هیچ تفاوتی با کاتد ذوبی ندارد

به گزارش می متالز، کیهان گوهرین در خصوص کیفیت تولید کاتد لیچینگی در شرکت فرآوری مسکنی، اظهار داشت: کاتد لیچینگی تولید شده در این شرکت بالاترین کیفیت را دارد، حتی برای اطمینان بیشتر آن را در آزمایشگاه مجتمع مس سرچشمه تست می‌کنیم تا عیار آن دقیقا مشخص شود. طبق این آزمایشات مشخص شده که این کاتد از بهترین کیفیت برخوردار بودهو از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با کاتد ذوبی ندارد.

وی دررابطه با دیدگاه سایر کشورها درخصوص کاتد لیچینگی اشاره کرد و گفت: در دیگر کشورها نیز تفاوتی میان کاتد ذوبی و کاتد لیچینگی قائل نمی‌شوند؛ این در حالی است که در کشور ما مساله به‌گونه‌ای القا شده است که گویا کاتد لیچینگی مشکل دارد و از کیفیت لازم برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی با اشاره به اینکه شرکت مس بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتد لیچینگی در کشور است، خاطرنشان کرد: نحوه قیمت‌گذاری این محصول از سوی شرکت ملی مس با قیمت‌گذاری کاتد ذوبی در بورس کالا یکی است؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد که کاتد لیچینگی از سوی مصرف‌کنندگان کنار گذاشته شود.

گوهرین اذعان کرد: به‌نظر می‌رسد دلیل این هیاهو برای تخفیف گرفتن و کاهش دادن قیمت در جهت سودهایی غیر از تولید است. با این وجود در برخی از عرضه‌ها، کاتد لیچینگی به فروش نرفته است.

 

دارا بودن معدن باعث رقابت‌پذیری تولید کاتد می‌شود

وی درخصوص دارا بودن معدن از سوی این شرکت و مزایای آن، گفت: از آنجا که شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی معدن در اختیار دارد، مزایای بسیار خوبی در زمینه تولید کاتد خواهد داشت. مشخصا ویژگی نخست اتصال به معدن، کاهش قابل ملاحظه قیمت تمام شده به‌دلیل عدم خرید خوراک است. این یعنی وقتی یک تولیدکننده ماده اولیه را در اختیار داشته باشد، دیگر نیازی ندارد که برای خرید آن هزینه کند، به‌ویژه آنکه در شرایط کنونی قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است. در این میان نباید از مالیات بر ارزش افزوده نیز گذشت که قیمت خرید را افزایش می‌دهد. به هزینه‌ها نداشتن معدن باید حمل و نقل را نیز اضافه کرد که موجب می‌شود تولیدکننده کاتد به ناچار برای تامین مواد اولیه و خوراک هزینه نسبتا بالایی را اختصاص دهد. به این ترتیب اگر یک تولیدکننده کاتد، معدن در اختیار نداشته باشد، قیمت تمام شده بالایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی در خصوص مواد اولیه مورد نیاز تولید کاتد لیچینگ، خاطرنشان کرد: به‌جز سنگ معدن که باید دارای عیار مناسب و اقتصادی برای تولید کاتد لیچینگی باشد، اسید سولفوریک و برخی مواد مصرفی نیز برای این منظور لازم است. آب مهم‌ترین ماده مصرفی است؛ مکسترال به‌عنوان تسریع‌کننده انحلال مس، در حال حاضر از چین وارد می‌شود،. دیگر ماده اولیه مهم برای تولید کاتد لیچینگی، لیکس بوده که توسط شرکت DASS آلمان تولید می‌شود. در فرآیند تولید کاتد، لیکس به عنوان حلال آلی با نفت سفید با نسبت 9 به 1 مخلوط می‌شود تا فرآیند استخراج حلالی به خوبی انجام شود.

گوهرین تصریح کرد: با توجه به اینکه اسید سولفوریک یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید کاتد از روش لیچینگی به‌شمار می‌رود، قیمت آن تاثیر بسیار زیادی بر قیمت تمام شده و حاشیه سود تولید می‌گذارد. در سال گذشته قیمت اسید سولفوریک تولیدی پتروشیمی‌ها به بیش از هزار تومان برای هرکیلوگرم رسیده بود. اما با ورود اسید سولفوریک سرچشمه به مدار تولید به‌عنوان یک محصول جانبی، قیمت اسید به 275 تومان به‌ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

وی در توضیح ورود شرکت ملی صنایع مس ایران به تولید اسید سولفوریک، گفت: از آنجا که مجتمع مس سرچشمه از سنگ سولفوره برای تولید مس استفاده می‌کند، این موضوع آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌دنبال داشت که شرکت ملی مس واحد اسید سولفوریک سرچشمه را بدین منظور احداث کرد. بنابراین تولید اسید نه‌تنها برای این شرکت زیان‌ده نیست، بلکه با توجه به جانبی بودن این محصول، برای تولید آن هزینه‌ای نمی‌پردازد و فروش آن در بازار درآمد اضافی برای این شرکت خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی در خصوص میزان مصرف اسید توسط این شرکت، اظهار کرد: میزان مصرف اسید سولفوریک به‌عنوان حلال اصلی مس بستگی به شرایط مختلفی مانند نوع سنگ دارد. به این صورت که اسیدخوری هر سنگ با سنگ دیگر متفاوت است. این یعنی حتی در یک معدن بسته به مکان استخراج سنگ، ترکیب شیمیایی، عیار، میزان عناصر مزاحم موجود در سنگ، کانه‌آرایی و...، ممکن است میزان مصرف اسید در یک روز با روز دیگر تفاوت داشته باشد. البته با توجه به موجود بودن آزمایشگاه در محل کارخانه مسکنی، تلاش‌ها براین است که بیشترین راندمان برای مصرف اسید و تولید کاتد به‌دست آید.

گوهرین با بیان اینکه اگر تمهیدات خاص برای تولید کاتد لیچینگی اندیشیده شود، این روش هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ندارد، خاطر نشان کرد: روش لیچینگ در مقایسه با روش ذوب بسیار پاک‌تر است. در شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی برای حل مساله آلایندگی اسید مصرف شده، بسترسازی‌ها به‌اندازه کافی انجام شده و هیچ آلایندگی قابل ذکر دیگری وجود ندارد. روش لیچینگ آلودگی زیست‌محیطی برای هوا ندارد.

وی به پسماند تولید شده و سرنوشت آن اشاره کرد و افزود: پس از لیچ کردن سنگ با اسید، محلولی به‌دست می‌آید که به‌نام محلول باردار (PLS) شناخته شده است که این محلول، حدود 4 تا 5 گرم بر لیتر مس دارد. نکته مهم آن است که در این محلول ذرات جامد وجود ندارد و مایع حاوی مس است.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی با اشاره به اینکه از کاتد مس لیچینگی در صنایع مختلف پایین‌دستی استفاده می‌شود، اظهار کرد: مشتریان شرکت ما عمدتا مفتول‌سازان هستند. علاوه بر این می‌توان از کاتد لیچینگی در تولید لوله مسی نیز بهره برد؛ این بدان معنی است که ویژگی‌های مصرف کاتد لیچینگی در صنایع پایین‌دستی همانند کاتد ذوبی است.

 

کاتد مس در یک ماه اخیر به فروش نرفته است

وی با بیان اینکه نزدیک به یک ماه است که عرضه‌های کاتد مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به فروش نمی‌رود، عنوان کرد: این امر می‌تواند از قیمت کاتد مس نشات گرفته باشد. به همین دلیل سایر تولیدکنندگان کاتد نیز مانند شرکت توسعه فرآوری مسکنی با مشکل فروش مواجه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی در توضیح فروش نرفتن کاتد این شرکت در بازار، اذعان کرد: بسیاری از خریداران کاتد مس به شرکت ملی مس و عرضه آن نگاه می‌کنند. زمانی که عرضه این شرکت در بورس کالا به فروش نمی‌رود، بازار راکد می‌شود و سایر تولیدکنندگان در زمینه کاتد نیز قادر به فروش محصول خود نخواهند بود.

گوهرین در خصوص مشکلات عدم فروش عنوان کرد: فروش نرفتن محصول باعث مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان مانند کمبود نقدینگی خواهد شد. صادرات یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت عدم فروش کاتد در بازار داخلی بوده که متاسفانه صادرات کاتد نیز ممنوع است. دومین راه نیز صبر تولیدکنندگان است که ببینند در آینده چه اتفاقی می‌افتاد. بازار کاتد در رکود عمیقی قرار دارد و مشخص نیست این مشکل چه زمانی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی همواره تلاش کرده است که قیمت کاتد خود را با قیمت کاتد شرکت ملی مس هماهنگ کند، تصریح کرد: این شرکت هرگز قیمتی فراتر از قیمت بازار را به مشتریان ارائه نداده است. ضمن اینکه در برخی مواقع ناچار است به مشتریان درصدی تخفیف ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری مس مسکنی بیان کرد: اگر شرکت ملی مس بتواند کاتد خود را در بازار به فروش برساند، راه بازار برای فروش سایر تولیدکنندگان کاتد نیز هموار خواهد شد. در غیر صورت متقاضیان از خرید کاتد سایر تولیدکنندگان نیز اجتناب می‌کنند.

گوهرین در خصوص قیمت‌گذاری کاتد و روند آن در بورس، گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری کاتد مس در بازار به این صورت است که قیمت جهانی بورس فلزات لندن در یک هفته گذشته ضرب در میانگین نرخ ارز در سامانه نیما است. نرخ مزبور قیمت پایه کاتد مس است. اما در چند هفته گذشته که نرخ ارز سامانه نیما با قیمت ارز در بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شده‌اند، محصولات مسی در بازار خریدار ندارند. هر چند که ممکن است به‌دلیل کمبود نقدینگی، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده باشد. این یعنی مشکل عدم فروش کاتد مس را باید جای دیگری غیر از بازار جست‌وجو کرد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد