تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۷۱۷۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۱۷.۵ میلیون تنی تولید کنسانتره تا دو سال آینده

می متالز - مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان با تاکید بر این که اجازه صادرات سنگ آهن و گندله وجود ندارد، گفت: هرچقدر مواد خام مشمول تعرفه شوند، ضرری ایجاد نخواهد کرد اما باید فرآوری انجام شده و با فولاد سازان خارجی ایجاد رقابت کنیم؛ در این زمینه مجموعه سنگان برنامه‌های افزایش تولید کنسانتره، گندله و افزایش اکتشاف را در دستور کار قرار داده است.
افزایش ۱۷.۵ میلیون تنی تولید کنسانتره تا دو سال آینده

به گزارش می متالز، علی همتی در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای دوره یک پنج ساله، استخراج ۳۰۰ میلیون تن باطله و ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن از جمله برنامه‌های مجموعه سنگان است که در قالب دو قرارداد جداگانه شکل اجرایی به خود خواهد گرفت. قرارداد باطله‌برداری به ارزش سه هزار میلیارد تومان نهایی شد و قرار داد استخراج سنگ آهن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود.

مدیرعامل مجتمع سنگان با تاکید بر این‌که مجتمع سنگان دارای بزرگترین ذخیره سنگ آهن کشور با رقم ۱.۳ میلیارد تن محسوب می‌شود، گفت: درعین حال برنامه اکتشاف در وسعت ۱۶.۵ کیلومتر مربع هم شروع شده که با دستیابی به ذخایر جدید، بر مجموع سنگ آهن این مجموعه افزوده خواهد شد. ضمن این‌که ما به هیچ وجه اجازه صادرات سنگ آهن و گندله نداریم اما هر میزان به مواد خام تعرفه بسته شود، ضرر نداشته، باید فرآوری انجام شود و با فولاد سازان خارجی توان رقابت ایجاد کنیم.

وی بیان اینکه ظرف دو سال آینده، ظرفیت نهایی تولید کنسانتره به ۱۷.۵ میلیون تن و گندله‌سازی به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید، گفت: تا پایان سال جاری نیز پیش‌بینی شده است که کنسانتره‌سازی به میزان ۱۲.۵ میلیون تن برسد. علاوه براین گندله نیز به رقم ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل مجتمع سنگان تاکید کرد: این مجموعه در ارتباط با حقوق دولتی معادن هیچگونه بدهی به دولت نداشته و در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان کل حقوق دولتی مربوطه پرداخت شده است.

همتی اظهار کرد: باتوجه به این‌که مساله اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی مسوولان است، باید گفت که در حال حاضر 7000 نفر نیروی کار در سطوح مختلف در سنگان مشغول به کار هستند که با اجرای قراردادهای باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن، 2000 نفر نیروی کار جدید نیز به مجموعه اضافه خواهد شد  و شمار شاغلین به ۹ هزار نفر خواهد رسید.

مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان با اشاره به اظهارات عجیب مطرح شده مبنی بر وجود توده اصلی سنگ‌آهن سنگان در افغانستان تاکید کرد: توده اصلی سنگ‌آهن سنگان در ایران است و به نظر نمی‌رسد در افغانستان گسترش داشته باشد؛ تنها ممکن است ذخایر پلاسری در آنجا باشد اما توده اصلی سنگ‌آهن در ایران است.

عناوین برگزیده