به گزارش می متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: امکان تولید بالقوه و بالفعل بسیاری از اقلام و کالاهای قرار گرفته در فهرست تعرفه ترجیحی برای صادرات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کرمان وجود دارد.
سید مهدی طبیب زاده در همایش بررسی فرصتهای تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با بیان اینکه ایران روابط خوبی با پنج کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان دارد، افزود: برای ادامه اجرای توافقنامه توسعه تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از 6 آبان ماه سال جاری اجرایی شده، باید عزم جدی برای موفقیت در این زمینه با هدف استمرار این مذاکرات وجود داشته باشد.
او میزان صادرات استان کرمان در سال 96 به کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و روسیه را مناسب عنوان و اظهار کرد: ظرفیت موجود و مسیر تا حدودی برای توسعه صادرات به اتحادیه اوراسیا فراهم است و استان کرمان و اتاق در این زمینه عزم جدی دارد.
رئیس اتاق کرمان در ادامه از همه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان که با وجود همه مشکلات همچنان با همت، بلندطبعی و تلاش توانستهاند صادرات را انجام دهند قدردانی و خاطرنشان کرد: رشد میزان صادرات غیرنفتی استان در چند ماه اخیر نشاندهنده عزم جدی در این بخش است که باید این تلاشها ارج نهاده و در مسیر صادرات تسهیل و تسریع شود.
وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نقش مؤثر خود را در توسعه اقتصادی و صادرات به اثبات رسانده است، گفت: به نظر ما باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد و باوجوداینکه صحبتها، قوانین، مقررات و آییننامهها حکایت از عزم جدی برای توسعه صادرات دارد اما در عمل این مهم دیده نمیشود و مسائل پیشپاافتادهای در مسیر صادرات مشکل ایجاد میکند.
طبیب زاده، تصریح کرد: اتاق کرمان تلاش برای توسعه صادرات در سال آینده را در برنامههای خود دارد و در حال تکمیل پازلهای مربوط به آن است.
در ادامه این همایش کارشناس ارشد موافقتنامههای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران مهمترین چالش اقتصادی کشور را مسئله رشد اقتصادی پایدار شامل تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد، اشتغال، رفاه و اهمیت صادرات عنوان کرد و گفت: توافقنامه با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با هدف افزایش توسعه تجاری صورت گرفته است.
علی زاهد طلبان، به شاخصهای اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: این کشورها رتبه اول استخراج نفت، رتبه اول تولید گاز جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن و رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد در جهان را داراست.
او تصریح کرد: پسته، کیوی، نفتهای گازی، کشمش، خیار، خیار شور، خرما، داروها، سیمانهای هیدرولیک، مس تصفیهشده، متانول و کلم بیشترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا و جو، ذرت دامی، روغن خام، کاتد و قطعات کاتد، آهنآلات به ضخامت کمتر از سه میلیمتر، چوب اره شده از کاج و کاغذ روزنامه ازجمله کالاها و محصولات وارداتی به اتحادیه اوراسیاست.
زاهد طلبان، مهمترین فرصتهای تجاری پیش رو در مسیر این تجارت را بهبود در دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفهها، حذف موانع غیرحرفهای، انضباط تجاری و تثبیت فضای کسبوکار، بهبود فرصتهای سرمایهگذاری و انتقال فناوری، تمرین آزادسازیهای تجاری بیشتر و کسب تجربه و کار با سایر کشورها (یادگیری حین کار) عنوان کرد.
در ادامه، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، گفت: انواع پسته، انواع سبزی و صیفی، کیوی، ماهی، لبنیات، خرما، کشمش، پرتقال، انگور، سیبدرختی و انواع چای، انواع جوجه و لاشه گوسفند محصولات صادراتی این حوزه با بیشترین ارزش به روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان است.
شاهرخ شجری، به ارائه راهکارها و پیشنهادها در زمینه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برقراری امور بیمهای بین شرکتهای بیمهای و همچنین برقراری بستر لازم برای انجام سرمایهگذاریهای دوجانبه، انتقال دانش فنی و تکنولوژیهای نوین و مبادلات تجاری در زمینه تولید و فرآوری محصولات صادرات محور، کشاورزی قراردادی، نهادههای کشاورزی و دامی و شیلات و آبزیان را ازجمله این موارد است.
مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این همایش به استراتژیهای ورود به بازار روسیه پرداخت و خاطرنشان کرد: روسیه با 142 میلیون نفر جمعیت، یازدهمین اقتصاد جهانی ازنظر شاخص تولید ناخالص داخلی و ششمین اقتصاد جهانی با درآمد سرانه 29 هزار دلار ازنظر قدرت برابری خرید است.
ولیالله فریادرس، اظهار کرد: با وجود درآمدهای بالای کسبشده در سالهای اخیر، واردکنندگان و مصرفکنندگان روسی حساس به قیمت هستند و پرسشهای زیادی راجع به ارائه محصول و خدمات مطرح میکنند که صادرکنندگان آیندهنگر باید برای اثبات موضع مذاکره قوی، استدلالهای قانعکنندهای داشته باشند.
او ادامه داد: همچنین خارج از دانشگاهها و محیط شرکتهای فعال بینالمللی روسی، حتی در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سنپترزبورگ انگلیسی صحبت نمیشود و به همین دلیل تسلط نسبی به مکالمه روسی کمک زیادی خواهد بود.
فریادرس، با تأکید بر اینکه بلندمدت فکر کنید زیرا روسیه بازاری برای کسب سود سریع و آسان نیست، بیان کرد: توصیه میشود بازاریابی در روسیه نیاز به صبر دارد و صادرکنندگان باید چشمانداز بلندمدت را حفظ کنند و انتظار نتایج فوری نداشته باشند، شبکهسازی با شرکتها و سازمانهای تجاری مانند اتاق بازرگانی ایران و روسیه میتواند مفید باشد.
مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات در ادامه این همایش گفت: فرآوردههای نباتی که از ایران به کشورهای خارج صادر میشوند بهوسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت سلامت کالا گواهی بهداشت نباتی صادر میشود.
مریم جلیلی مقدم، چند نکته را تذکر داد و گفت: هرگونه دستکاری و تغییر در گواهی بهداشت، آن را غیرمعتبر کرده و در برخی کشورها جرم محسوب میشود، همچنین گواهی بهداشت باید حتماً همراه محموله باشد، درخواست کپی گواهیشده صرفاً برای صادرات مجدد است، گواهی حتماً خوانا بوده و دارای مهر و امضا باشد، بعد از خروج محموله هیچگونه تغییری در قسمت ضدعفونی و یا توضیحات تکمیلی داده نمیشود و هیچگونه اطلاعات غیر مرتبط با موازین بهداشت گیاهی در گواهی درج نمیشود.