تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۷۱۹۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر:

فعالان اقتصادی استان بوشهر از ظرفیت توافق نامه اوراسیا برای تحولات بیشتر اقتصادی استفاده کنند

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به ابلاغ بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص توافق نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزود: فرصت های جدید ایجاد شده در راستای توسعه صادرات کالاهای مربوطه می تواند موجب تحولات بیشتری در فعالیت‌های مختلف اقتصادی استان بوشهر و کشور باشد و فعالان اقتصادی استان بوشهر از این ظرفیت استفاده کنند.
فعالان اقتصادی استان بوشهر از ظرفیت توافق نامه اوراسیا برای تحولات بیشتر اقتصادی استفاده کنند

به گزارش می متالز، ابوالقاسم محمد زاده با تأکید بر این مطلب، بیان کرد: طبق اعلام رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین کشورمان، مبنی بر اتمام فرایند قانونی تصویب داخلی "موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو" شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، این موافقتنامه از 5 آبان ماه سال جاری به اجرا درامده است.

وی تشریح کرد: این موافقت نامه مفصل ترین و جامع ترین موافقت نامه تجاری بوده که تاکنون ایران منعقد کرده و شامل ۹ فصل نظیر: قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی فرا راه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبداء، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی می باشد .

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: این موافقتنامه شامل دو فهرست کالایی شامل ترجیحات اعطایی دو طرف (ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا) است که تعداد اقلام مشمول اعطای ترجیحات توسط کشورمان به اوراسیا 380 قلم و تعداد اقلام اعطایی اوراسیا 503 قلم کالا می باشد که مطابق فهرست اعطایی اوراسیا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، و پرتقال و لیمو، سبزیجات و گوجه فرنگی و خرما، بیسکویت و شیرینی، برخی محصولات از پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی، محصولات بهداشتی و ... صفر خواهد شد .

محمدزاده عنوان کرد: تجار و بازرگانان جهت کسب اطلاع بیشتردر خصوص موافقتنامه مذکورمی توانند با مراجعه به وب سایت سازمان توسعه تجارت به آدرس tpo.ir بخش "توسعه تجارت با اوراسیا"، اطلاعات مربوط به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، روابط تجاری این اتحادیه با ایران و جهان و همین طور مفاد موافقتنامه مذکور جهت استفاده لازم در دسترس می باشد

عناوین برگزیده