تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۷۱۹۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد دی ماه برگزار می‌شود

جشنواره ملی فولاد به‌دنبال هم‌افزایی تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان

می متالز - دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت نمایشگاه بومی‌سازی، توسعه فناوری، امسال نیز ۲۳ و ۲۴ دی در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
جشنواره ملی فولاد به‌دنبال هم‌افزایی تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان

به گزارش می متالز، این جشنواره و نمایشگاه سال گذشته در راستای هم‌افزایی بیشتر بین تولیدکنندگان برای رفع نیازها و تامین‌کنندگان برای نشان دادن توانایی‌های خود برگزار شد.
 درباره این جشنواره با وحید یعقوبی، مدیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به گفت‌وگو نشسته‌ ایم که در ادامه می‌خوانید.
 

اندیشه شکل‌گیری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد از کجا شکل گرفت؟

دی سال گذشته نخستین جشنواره و نمایشگاه بومی‌سازی فولاد ایران را آغاز کردیم، البته چند ماه پیش از برگزاری این جشنواره، انجمن تولیدکنندکان فولاد ایران نشست‌‌هایی را با تولیدکنندگان فولاد زیر نظر یک کارگروه کارشناسی برگزار کرد.
از آنجا که معتقدیم بومی‌سازی فقط در تولید قطعه و تجهیزات خلاصه نمی‌شود، محوریت این جشنواره و نمایشگاه را به سمت توسعه فناوری پیش بردیم؛ از این‌رو نشست‌‌هایی را با موضوع توسعه فناوری در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور معاونان فناوری شرکت‌ها برگزار و یک اتاق فکر برای بومی‌سازی صنعت فولاد ایجاد کردیم. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بین توانایی‌های شرکت‌ها هم‌افزایی ایجاد کنیم که نتیجه آن را در قالب جشنواره و نمایشگاه به نمایش درآوردیم.
از نتایج و دستاوردهای جشنواره و نمایشگاه سال گذشته بگوید.
در جشنواره نخست از تولیدکنندگان داخلی قدردانی شد. در زمینه بومی‌سازی نیز در زمینه‌های تخصصی گوناگون کارگروه‌هایی را ایجاد کردیم. در راستای تشویق فرهنگ بومی‌سازی و ارج نهادن به کسانی که در این راستا گام برمی‌دارند، «جایزه ملی فولاد» را تعریف و سال گذشته آن را به تامین‌کنندگان اهدا کردیم. سال گذشته ۴۱ شرکت تامین‌کننده را شناسایی و از آنها قدردانی کردیم.
در نخستین جشنواره ۲۲۰ تفاهمنامه بین شرکت‌ها منعقد شد که از این ۲۲۰ تفاهمنامه حدود ۱۱۳ تفاهمنامه با ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان به نتیجه رسیده که این موضوع به نوبه خود سبب خروج ارز از کشور و اشتغالزایی شده است.
 

چه تفاهمنامه‌های خاصی به‌طور شاخص در زمینه بومی‌سازی در نمایشگاه نخست حاصل شد؟

در موارد خاص می‌توان به یک تفاهمنامه در زمینه تولید کک سوزنی بین فولاد مبارکه و فولاد خراسان با یک شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد.
برخی قطعات و تجهیزات نیز در داخل تولید می‌شود که هم تامین آن مصرف‌کنندگان داخلی بهتر انجام می‌شود و هم اینکه نرخ آن یک پنجم نرخ وارداتی است.
اتفاق خوبی که در جشنواره و نمایشگاه سال گذشته رخ داد و امسال نیز تداوم خواهد داشت، بحث هم‌افزایی توان شرکت‌های در تامین نیازهای داخلی است، چراکه تولید برخی قطعات برای یک تامین‌کننده صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ از این‌رو تلاش ما این بود که تقاضای شرکت‌ها و نیازهای مشترک آنها را شناسایی کنیم که با تجمیع این نیازها تولید برای تامین‌کنندگان داخلی به‌صرفه خواهد بود.
 

چه گروه‌هایی در نمایشگاه ملی فولاد حضور داشتند؟

تامین‌کنندگان در نمایشگاه ملی بومی‌سازی فولاد در گروه‌های گوناگونی شامل مکانیک شامل قطعات و تجهیزات مکانیکی، سیالات شامل قطعات و تجهیزات پنوماتیکی، هیدرولیکی، تاسیساتی، روانکارها و آزمایشگاهی، برق شامل قطعات و تجهیزات برقی، الکتریکی، ابزار دقیق، اتوماسیونی و آزمایشگاهی، مواد شامل مواد مصرفی، مواد اولیه، استحصال پسماندها و فروآلیاژها، نسوز شامل انواع جرم‌ها، نسوزها و تجهیزات وابسته، انتقال مواد شامل قطعات و تجهیزات مرتبط با انتقال مواد نظیر نوار نقاله‌ها و رول‌ها و پژوهش شامل متالورژی، فرآیند، انرژی و محیط‌زیست به معرفی توانمندی‌های خود پرداختند.
 

رویکرد دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد چیست؟

امسال نیز رویکرد سال گذشته یعنی بومی‌سازی و توسعه فناوری را دنبال می‌کنیم و در نشست‌‌های تخصصی روند قدردانی از برگزیدگان را مشخص کرده‌ایم. در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد شرکت‌های تولیدکننده نیازهای و شرکت‌های تامین‌کننده، دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها نیز توانمندهای خود را ارائه خواهند داد تا این دو بخش در ارتباط بیشتری با یکدیگر قرار بگیرند.
 

بومی‌سازی در صنعت فولاد را با چه رویکردهایی به پیش می‌برید؟

به لحاظ ماهیتی زمانی که «کارگروه بومی‌سازی» را در انجمن تولیدکنندگان فولاد تشکیل دادیم، ۴ ساختار برای بحث بومی‌سازی و توسعه فناوری تعریف کردیم. یک بحث «ساختار اجرایی» متشکل از معاونان فناوری و مهندسی شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد بود.
ساختار دوم ساختار «اطلاعات و ارتباطاتی» بود که در این راستا سال گذشته آغاز عملیات «سامانه بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد» را در جشنواره نخست آغاز کردیم که امسال شاهد بهره‌برداری آن در جشنواره دوم خواهیم بود. البته در آبان امسال بهره‌برداری از این سامانه در سازمان ایمیدرو انجام شد. این سامانه هم‌اکنون مشغول به کار است و تامین‌کنندگان توانمندی و تولیدکنندگان نیز نیازهای خود را در این سامانه اعلام می‌کنند. در این سامانه این دو دسته از شرکت‌ها می‌توانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند.
ساختار سوم، ساختار حمایت مالی بود. با فرض این موضوع که اگر قرار است که تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نیازمند حمایت مالی هستند باید در قالب اعتبار یا ضمانتنامه و تسهیلات و... به آنها اعتباراتی اختصاص داده شود. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این بخش ورود پیدا کرد و تفاهمنامه‌ای بین انجمن تولیدکنندگان فولاد و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به امضا رسید و بخشی از این تسهیلات‌دهی نیز به نتیجه رسیده است. در این راستا «صندوق فناوری فولاد ایران» ایجاد شد. در حقیقت این صندوق برای حمایت مالی بومی‌سازی و توسعه فناوری صنعت فولاد تشکیل شده است. برای این صندوق ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و سازمان ایمیدرو در نظر گرفته شده است. البته قرار است که ۹ برابر سرمایه اولیه صندوق؛ یعنی ۹۰۰ میلیارد تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری اعتبار دریافت کنیم تا صندوق تبدیل به یک صندوق هزار میلیارد تومانی شود. سهامداران آن شرکت‌های بزرگ فولادسازی در زنجیره فولاد هستند. عمده پذیره‌نویسی صندوق به انجام رسیده و در مرحله ثبت است و برای امسال نیز خبر آغاز به کار این صندوق را خواهیم
داشت.
ساختار چهارم، ساختار نمایشگاهی است که امسال نیز به صورت جشنواره و نمایشگاه روزهای ۲۳ و ۲۴ دی در برج میلاد با رویکرد تخصصی بومی‌سازی و توسعه فناوری برگزار خواهد شد.
 

در پایان اگر سخن تکمیلی دارید، بفرماید.

سال گذشته ۳۲ کارگاه آموزشی ساخت داخل و بومی‌سازی برگزار کردیم، امسال تعداد این کارگاه‌ها را به حدود ۴۵ کارگاه خواهیم رساند. در بخش جشنواره نیز از برگزیدگان قدردانی به عمل خواهد آمد.

عناوین برگزیده