تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۵۴۳
کد خبر: ۷۲۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برنامه تولید سال 2017 ریوتینتو، حدود 10 درصد کاهش یافت

می متالز - بررسی گزارش فصلی شرکت ریوتینتو نشان می‌دهد که تولید مس معدنی این مجموعه طی 3 ماهه سوم از سال جاری با کاهش 3 درصدی همراه بود که علت اصلی آن افت عیار مس دارایی‌های معدنی این شرکت بود. در حالی که تولید مس تصفیه شده ریوتینتو در معادن اسکوندیدا و کنکات، رشد به‌ترتیب 2 و 37 درصدی را پشت سر گذاشت و به‌طور کلی، تولید مس محتوی ریوتینتو در فصل سوم سال 2017، رشد 6 درصدی داشت.
برنامه تولید سال 2017 ریوتینتو، حدود 10 درصد کاهش یافت

به گزارش می متالز، شرکت معدنی ریوتینتو، طی 3 ماهه سوم سال 2017، بالغ بر 195 هزار تن مس تولید کرد که نسبت به دوره مشابه از سال 2016، رشد 6 درصدی داشت. گفتنی است که تولید مس معدنی این مجموعه با حجم بیش از 124 هزار تنی، افت 3 درصدی داشت. این شرکت طی گزارش فصلی خود، علت افت تولید خود را، کاهش عیار مس واحدهای معدنی ریوتینتو کنکات و ایوتولغوی اعلام کرد. مجموع تولید مس 3 ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری میلادی در مقایسه با 3 ماهه منتهی به ژوئن نیز، کاهش 3 درصدی داشت. به‌طور کلی در 9 ماهه نخست سال 2017، مجموع تولید مس این شرکت استرالیایی، بالغ بر 329 هزار تن بود که در مقایسه با 9 ماهه نخست سال 2016، کاهش 15 درصدی داشت.

نمودار 1، تولید مس معدنی شرکت ریوتینتو به تفکیک واحدهای معدنی را برای فصل سوم از سال 2017 را نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، تولید مس محتوی مجتمع‌های ریوتینتو کنکات و اسکوندیدا در 3 ماهه منتهی به سپتامبر 2017، با افزایش به‌ترتیب 5 و 11 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال گذشته همراه بودند. این در حالی است که تولید مس مجتمع ایوتولغوی افت 21 درصدی را در این دوره پشت سر گذاشت. تولیدات مس کنکات و اسکوندیدا در فصل سوم از سال 2017 در مقایسه با فصل دوم نیز رشد داشتند که به‌ترتیب برابر با 24 و 19 درصد بود. در حالی که تولید مس واحد معدنی ایوتولغوی نسبت به فصل دوم سال جاری نیز، حدود یک درصد کاهش داشت.

                                 
شرکت استرالیایی ریوتینتو، اعلام کرد که تولید مس معدنی مجتمع کنکات افت 29 درصدی داشت در حالی که تولید مس تصفیه شده این مجتمع 37 درصد افزایش داشت. علت کاهش تولید مس معدنی این واحد، کاهش عیار مس گزارش شد؛ در حالی که افزایش تولید مس تصفیه شده به دلیل استفاده بیشتر کنسانتره طی 3 ماهه منتهی به سپتامبر بود. این شرکت برای بهبود نرخ بهره‌برداری از واحد ذوب مجتمع کنکات خود، کنسانتره مس بیشتری علاوه بر تولیدات خود خریداری کرده است. تولید مس معدنی اسکوندیدا، در فصل سوم سال جاری رشد 14 درصدی و تولید مس تصفیه شده آن، رشد 2 درصدی داشت.

واحد معدنی ایوتولغوی نیز در 3 ماهه منتهی به سپتامبر 2017، با افت عیار مس و کاهش موجودی کانسنگ مواجه شد. این در حالی است که در فصل سوم، سطح تولید واحد تغلیظ این مجتمع رشد 16 درصدی را پشت سر گذاشت. گفتنی است که شرکت ریوتینتو در حال اجرای پروژه زیرزمینی معدن ایوتولغوی است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های ارایه شده توسط این شرکت استرالیایی، انتظار می‌رود که کار ساخت این پروژه در اواسط سال 2020 به پایان برسد. از آن رو که طی قرارداد همکاری شرکت ریوتینتو و فری‌پورت در معدن مس گراسبرگ واقع در اندونزی، ریوتینتو حد مشخصی از استخراج را برای دریافت سهم 40 درصدی خود مشخص کرده است. از این سو، ریوتینتو از ابتدای سال 2017، هیچ سهمی از معدن گراسبرگ به خود اختصاص نداده است.

شرکت ریوتینتو، با توجه به میزان تولید مس خود در فصل سوم سال 2017، بودجه تولید خود را از بازه 500 تا 550 هزار تن در سال 2017، به بازه 460 تا 480 هزار تن کاهش داد. تأخیر در افزایش سطح تولید پروژه توسعه واحد معدنی اسکوندیدا و تغییر سطوح استخراج این شرکت در واحد معدنی ریوتینتو کنکات، از جمله عوامل بازنگری بودجه تولید این مجموعه برای سال 2017 بود.

عناوین برگزیده