تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۷۳۱۶۳
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران:

ذخایر بزرگ معدنی تا پنج سال دیگر به پایان خواهد رسید

می متالز - رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران با اشاره به اینکه با بررسی روند اکتشافات مواد معدنی طی ۳۰ سال گذشته، ذخیره جدی پیدا نکرده‌ایم، گفت: با توجه به ضعف در اکتشاف و البته در صورت ادامه روند فعلی، بدون تردید ذخایر بزرگ معدنی تا پنج سال دیگر به پایان خواهد رسید.
ذخایر بزرگ معدنی تا پنج سال دیگر به پایان خواهد رسید

به گزارش می متالز، منصور قربانی در بیست‌ و دومین کنفرانس انجمن زمین‌شناسی، ضمن اشاره به ظرفیت افزایش ۱۰ درصدی درآمد ناخالص کشور از معادن، اظهار داشت: نگاه ما به بخش معدن غلط است؛ در حالی که درآمد ناخالص کشور در حوزه معدن می‌تواند از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد برسد و پتانسیل بیش از این را نیز دارد. 

وی که در دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت، افزود: پروژه‌های بخش معدن کوچک است و هزینه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد در حالی که در احداث تونل جاده و اتوبان وضعیت خوبی داشته‌ایم، اما در حوزه معدن عملکرد مطلوبی ارائه نداده‌ایم. 

رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران، تصریح کرد: ۱۱۰ موسسه علمی در حوزه معدن و زمین‌شناسی دانشجو تربیت می‌کند و دانشجویان علوم زمین و معدن، باید علاوه بر بحث اکتشافات، تولید و بهره‌برداری را نیز آموزش ببینند؛ البته در این میان باید بررسی شود چه میزان آموزش‌ها کاربردی است. 

قربانی عنوان کرد: انجمن علوم زمین دو محور هم‌گرایی موسسات علمی و اهمیت به موضوعات اکتشافی را در رویکرد خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: هیچ سازمانی در ایران وجود ندارد که اساسا توان پیشگویی آینده را داشته باشد؛ از این منظر که مثلا در آینده، چه موادی جایگزین نفت خواهد شد. حتی وزارت صمت مجله‌ای برای پیشگویی قیمت مواد معدنی هم ندارد. 

رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران، اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران بخش بالا و پایین‌دستی دارد و هر کدام فعالیت خود را انجام می‌دهند؛ اما بخشی که آینده‌نگرانه باشد در آن احداث نشده است.

قربانی عنوان کرد: ۵۰ درصد اقتصاد ما وابسته به زمین است و آنچه زمین‌شناسان باید به آن توجه کنند، افزایش صنعت معدنی در کشور با مدیریت صحیح و بهره‌برداری از ۶۸ ماده معدنی است؛ تا از این طریق بتوانیم در آینده، ذیل حوزه صادرات عملکرد مثبتی داشته باشیم.

همچنین در این کنفرانس اعلام شد که سازمان زمین‌شناسی تفاهم‌نامه‌ای پژوهشی و علمی با دانشگاه سوربُن منعقد کرده که ۹ دانشجو تحت حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته‌اند. 

بودجه برای حفاری معدنی داده نمی‌شود

رئیس خانه معدن ایران نیز در این کنفرانس عنوان کرد: صنایع معدنی، تنها 6 درصد در اقتصاد کشور نقش دارند؛ درواقع متاسفانه به آن اهمیت چندانی نمی‌دهیم.

محمدرضا بهرامن با بیان اینکه اکتشافات، مهم‌ترین بخش معدن است‌، تصریح کرد: در حالی که بودجه بسیاری به حفاری نفتی تعلق می‌گیرد، متاسفانه چنین بودجه‌ای به معدن نمی‌دهند؛ در حالی که می‌توان با تکیه بر معدن، ارزش‌افزوده بسیاری داشت.

عناوین برگزیده