به گزارش می متالز، بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین امضای تفاهم نامه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دو گانه سوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و بانک ملت، با قدردانی از بانک ملت که مانند همیشه پیشتاز همکاری در کارهای صنعت نفت است و همچنین وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و همه اشخاصی که با همت و اراده خود تلاش کردند مصوبه شورای اقتصاد این طرح ظرف دو روز دریافت و ابلاغ شود، اظهار کرد: این بی انصافی است اگر کاری تمام میشود یک نفر بخواهد به نام خود تمام کند؛ این کار همه بوده و خیلیها پشت صحنه زحمت میکشند.
وی با اشاره به اینکه این طرح هم از مصادیق اقتصاد مقاومتی و هم در سال رونق تولید پاسخی به ندای رهبر معظم انقلاب است، افزود: همسو با اجرای این طرح، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول خالص در داخل کشور هزینه میشود و برای انجام آن حتی یک قطعه نباید وارد کشور شود، با اجرای آن، تقاضای خرید تجهیزات، قطعات و خدمات همگی داخلی هستند.
وزیر نفت با اشاره به همکاری بانک ملت در اجرای این طرح ادامه داد: طراحی بسیار خوبی نیز در این برنامه شده است تا مردم اذیت نشوند و کمترین رفت وآمد و بوروکراسی را داشته باشد، همچنین درباره نحوه باز پرداخت پولها نیز برنامه ریزی شده است.
زنگنه با بیان اینکه انجام این طرح پیش از این امکان پذیر نبود، تصریح کرد: این طرح باید در همین زمان انجام میشد. اختلاف قیمت سی ان جی با یک لیتر بنزین پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ۶۰۰ تومان بود، اما هم اکنون حداقل قیمت یک لیتر بنزین به صورت سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و حداکثر به صورت آزاد ۳ هزار تومان است که این اختلاف باز هم افزایش یافته است.
به گفته وی، این طرح فقط برای خودروهای عمومی است، اما با توافقی که وزارت نفت با سازمان استاندارد انجام داده، راه را برای کسانی که میخواهند خودروهایشان را با هزینه خودشان گاز سوز کنند بازکردهایم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی در کشور وجود دارد، افزود: هماکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرف کننده میشود که این جایگاهها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاههای جدید هم ایجاد میکنیم، اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همینها میتوانیم استفاده کنیم.
زنگنه با بیان اینکه راه حل مساله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست وجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه گذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکهای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان میبرد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.
وی با بیان اینکه راهحل مساله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست وجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانهای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سی ان جی انجام شده است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما سی ان جی است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکههای گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانههایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودرو سی ان جی سوز داشته باشد.
زنگنه با بیان اینکه هم اکنون به طور کامل به فناوری ایستگاههای سی ان جی دست یافتهایم و ایستگاهها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سرتاسر کشور وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره سی ان جی مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از سی ان جی را در کشور بالا ببریم تا سوخت درست تر مصرف و استاندارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای سی ان جی سوز بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که میتواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت گاز را کاهش دهد.
وی با تأکید بر اینکه خودروهای عمومی همه در این طرح همانند گازرسانی روستایی برنده هستند، تصریح کرد: گازرسانی روستایی سبب قطع مصرف نفت سفید و گاز مایع از سوی مردم میشود و از این محل صرفه جویی، هزینههای گاز رسانی باز پرداخت میشود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه با گاز رسانی روستایی صدها هزار شغل در کشور ایجاد و در هم اکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای گاز رسانی شهری و روستایی هزینه شده است، افزود: غیر از شهرها، ۱۴ هزار روستا گاز رسانی شده است و علاوه بر اینکه همه تجهیزات گاز رسانی از لوله و کنتور و … گرفته تا پیمانکارها همه داخلی بودهاند، میلیونها تقاضا برای خرید بخاری و لوازم گاز سوز از سوی مردم از کارخانههای ایرانی ایجاد شده است که تمام این موارد اشتغال زایی بالایی را برای کشور به همراه داشته است.
زنگنه با بیان اینکه در بحث گاز رسانی مردم راضی شدند، چراکه از گاز استفاده میکنند و هزینههایی که پرداخت میکردند به شدت به نسبت استفاده از نفت سفید پایین آمده است، گفت: دولت نیز از گاز رسانی نفع برد، زیرا به جای تحویل نفت سفید یا گاز مایع به مصرف کننده، گاز طبیعی تحویل داده و آنها را صادر کرده است.
وی با اشاره به اینکه با گاز رسانی، تراز اقتصادی کشور هم بهتر شده است، ادامه داد: اگر هم اکنون میتوانیم گازوئیل و نفت سفید صادر کنیم به برکت کارهایی است که در گاز انجام دادهایم. البته پارس جنوبی نیز پشتوانه همه این کارها بود که انجام شد.
وزیر نفت با تأکید دوباره بر اینکه این طرح در واقع کاری اقتصادی است که دولت و مردم در آن سود میبرند، اظهار کرد: البته این طرح سبب کاهش مصرف سوخت نمیشود، فقط تغییر سوخت میدهد که اقتصادی است و برای کاهش مصرف سوخت باید همان طور که گفتم در کارخانهها و کل خط تولید خودرو که خیلی مهم است دنبال راهحل بود.
زنگنه با بیان اینکه این طرح بزرگی است که همکارانم در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به طور حتم با جدیت همان طور که در گذشته نیز دیدهام، این طرح را دنبال میکنند، گفت: این طرح اشتغال بالایی برای سازندگان داخلی از جمله تولید کنندگان مخازن سی ان جی، کیتها، جعبههای تبدیل و… ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت به منظور بالا بردن تمایل مردم به استفاده از خودروهای گازسوز دوباره پولی پرداخت خواهد کرد و جداگانه با کارخانههای تولید کننده خودروهای گازسوز قرارداد خواهد داشت، افزود: این کار خیری است، امیدوارم این طرح به خوبی پیش رود و به اتمام برسد و شیرینی آن در ذائقه مردم بماند.
وزیر نفت با بیان اینکه فرآیند گاز سوز کردن خودرو باید به طور کامل و به زبان روشن توضیح داده شود، تأکید کرد: رسانهها فرآیند گاز سوز کردن خودروها را به خوبی برای مردم توضیح دهند.
زنگنه تصریح کرد: وزارت نفت هم بر واحدهای تولید کننده و تبدیل کننده نظارت میکند که به مردم اجحافی نشود و با توجه به تقاضای زیاد، قیمتها تغییر نکند، البته بسیاری از سازندگان دولتی هستند و آنها هم بهطور حتم همکاری لازم را خواهند کرد.