به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی درخصوص استراتژی صنعت خودرو در شرایط تحریمی، پروژه تولید یک محصول اقتصادی برای اقشار ضعیف، زمان ورود دنا اتوماتیک به بازار، همکاری با صنایع نظامی، داخلیسازی قطعات تحریمی و خداحافظی با خودروهای ناقص به گفت و گو پرداخت که بدین شرح است:
لازمه توسعه صنعتی در هر کشوری، ساخت داخل در همه صنایع از جمله خودرو و توجه به درون سیستمها است و اینکه باید بپذیریم اگر میخواهیم ایران را به سمت صنعتی شدن ببریم باید به ساخت داخل توجه کنیم. در غیر این صورت صنعت صرفا به مونتاژکاری ختم میشود.اگر میخواهیم صنعت را توسعه دهیم باید به موضوعات درونی و ساخت داخل توجه کرد، اتفاقی که در صنایع دنیا افتاده است.
آنچه در صنعت خودرو باید تغییر کند طراحی و مهندسی است نه ساخت قطعه چراکه ساخت قطعه از طریق مهندسی معکوس قابل دسترس است. اما آنچه میتواند ایران را توانمند کرده و به سمت بهبود در حوزه تجهیزات هدایت کند، مفهوم طراحی - مهندسی است و نه صرفا مونتاژکار بودن و در داخل سیستم تیراژ تولید ایجاد کردن. آنچه امروز در صنعت خودرو سبب فاصله با خودروسازان جهان شده، ضعف در حوزه طراحی - مهندسی است. مرکز ثقل این بخش نیز ساخت داخل خواهد بود. زمانی که دانش طراحی و مهندسی یک قطعه وجود داشته باشد میتوان در مسیر بهبود شرایط قدم برداشت.
در این رابطه در حال حاضر یکی از اولویتهای مجموعه ساپکو (طراحی و مهندسی قطعات ایران خودرو)، افزایش سطح توان طراحی و مهندسی است. بعد از این مرحله وارد صنعت قالبسازی خواهیم شد. در دوره هایی که توانستهایم در صنعت، عمق بیشتری ایجاد کنیم، جایی بوده که قالبسازان رشد پیدا کردهاند. مقام معظم رهبری همواره بر موضوع "یاد میگیریم" تاکید کردهاند، ممکن است در بخشهایی طرح مهندسی را از بیرون دریافت کرده باشیم و قرار نیست که از ابتدا چرخ را بسازیم. باید از کشورهای پیشرفته بیاموزیم و یاد بگیریم.
همیشه بر بهرهمندی از توان مهندسان و سازندگان داخلی تاکید داریم در حال حاضر شرکت نیرومحرکهای داریم که گیربکسهای مورد نیاز را تامین میکند و نیاز به خرید از منابع دیگر نداریم. باید در فرآیند ارتباط و تامین از منابع خارجی نیز تولید داخل اتفاق بیفتد. باید در قرارداد خرید از منابع خارجی منافع ملی را در نظر بگیریم.
به عنوان مثال قرارداد خرید ۵۰۰۰ واحد از قطعهای باید منجر به راهاندازی خط تولید داخلی در آن محصول به جای خرید پنج هزار و یکمین قطعه شود. از سوی دیگر بنا بر ضرورت همکاری با طرف خارجی باید بهگونه ای پیش رود که تولید به سطح داخلی سازی ۷۰ درصدی برسد و منجر به کسب دانش و فنآوری تولید شود. ایرانخودرو درصدد است تا با همکاری شرکت های دانش بنیان به دانش تولید گیربکسهای پیشرفته و اتوماتیک دست یابد.
ایرانخودرو به سمت اصلاح ساختارها حرکت کرده و به دنبال ایجاد و فراهم کردن بایدها و ضرورت های مورد نیاز در مسیر خودکفایی و استقلال در تولید و خارج کردن متغیرهای غیرضرور در این فرآیند است. در حال حاضر حدود ۱۷ شرکت زیرمجموعه شناسایی شده که در مرحله اول باید از سیستم خارج شده و سهام آنها به خریدار دارای صلاحیت واگذار شود.
ساز و کار و روشهای خاصی نیز برای واگذاری تعریف شده است. امروزه وجود تکنوسنتر در مرکز خودروسازی به عنوان یک الزام مطرح است. در حال حاضر شرکتهای مختلفی وجود دارد که هر یک بخشی از یک فرآیند را انجام میدهد و برخی موازیکاریهایی هم دارند که باید باهم ادغام شوند. در این فرآیند حتما ادغام خواهیم داشت و یک سری از مجموعهها درهم ادغام و تعدادی هم واگذار خواهند شد.
خیر. به هیچ عنوان از معیارهای ایمنی ذرهای کوتاه نخواهیم آمد. عبور از معیارهای ایمنی خط قرمز است چراکه در اینصورت برند آسیب میبیند. قطعهای را خریداری نخواهم کرد که به نام و نشان تجاری ایرانخودرو لطمه وارد کند. درصدد احیای نام و نشان تجاری ایرانخودرو هستیم تا مشتریان به سر اسب روی خودرو افتخار کنند. امروز در ایرانخودرو اقداماتی در حوزه کیفیت محصولات در حال انجام است و ارتقای فرآیند کیفیت شتاب گرفته است.
در سالهای گذشته پلتفرمی تحت عنوان سمند طراحی شد، امروز این محصول تبدیل به دنا شده که با استاندارد آلایندگی یورو ۵ خودرویی بهروز و پیشرفته به حساب میآید. برنامه تولید این خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار قرار دارد که در اردیبهشت سال آینده وارد بازار خواهد شد. دنا اتوماتیک محصولی کاملا ایرانی است. این خودرو در آینده با برخی از خودروهای معتبر و با نام و نشان جهانی برابری خواهد کرد.
بخشی از تریم این خودرو خارجی است که به سمت داخلسازی آن حرکت کردهایم. در بخش الکترونیک نیز که وابستگی وجود دارد با تمرکز و برنامهریزی موفق به داخلیسازی خواهیم شد. باور قلبی داریم که هیچ مساله حل نشدنی وجود ندارد و هر چیزی هم که تاکنون حل نشده روی آن کاملا متمرکز نشدهایم.
در خودروی کامل دنا خودکفایی در سطح ۹۰ درصد و در بخش قطعات نیز ۷۵ درصد است که از این عدد نیز بالاتر خواهیم رفت.
امروز به جرات میتوانیم ادعا کنیم که در بحث تامین قطعات برای هیچ خودرویی مساله ای نداریم.
صنعت خودروسازی در دنیا دیگر متعلق به یک کشور نیست. بطور مثال نمیتوان گفت این خودرو متعلق به کشوری در اروپا است چراکه بخش عظیمی در آن کشور تولید نمیشود. در تامین قطعات خودرو هیچ مشکلی نداریم و بخشی از قطعات تامین داخلی و بخشی هم خارجی است. امروز داخلیسازی 100 درصد نداریم چراکه بطور مثال ساخت برخی تجهیزات توجیه اقتصادی ندارد که بخواهیم در داخل تولید کنیم، وارد میکنیم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.
در این رابطه به دنبال این هستیم که در ایرانخودرو تکنوسنتر راهاندازی کنیم تا کارهای تحقیقات و پژوهش انجام شود و درب آن همچون یک دانشگاه به روی مراکز تحقیقاتی و دانشبنیان باز باشد تا بتوانیم از نظر زیرساختی آنها را به هم وصل کنیم تا زمینهای برای ورود فکرها ایجاد شده و دانش افراد محفوظ باشد.
سوددهی تولید یکی از متغیرهای مهم در تولید است که البته از ابتدای آغاز به تولید محصول محقق نمیشود، این که سبد خودرو و سبد محصولات سودده هستند، مهمتر است. افترمارکت و خدمات پس از فروش نیز یکی از حوزههای بسیار مهم در سوددهی شرکت است که برای ساماندهی آن برنامه داریم. به دنبال این هستیم که بازار خدمات پس از فروش ۹ میلیون دستگاه محصول ایران خودرو در بازار توسط قطعهسازان داخلی تامین شود.
مسوولیت اجتماعی ایجاب میکند تا شرایط را برای خرید محصول توسط اقشار مختلف مردم فراهم کنیم. پروژههایی برای تولید محصولات اقتصادی تعریف کردهایم. برای برخی از محصولات ایرانخودرو مدل اقتصادی تعریف شده بطور مثال سمند اقتصادی. امروز ایرانخودرو به عنوان شماره یک خودروسازان باید بتواند برای تمام بخشهای مختلف بازار، خودرو تولید کند. باید به سمتی برویم که پاسخگوی تمام نیازهای جامعه با رعایت تمامی استانداردهای ایمنی مصوب باشیم.
خودروی ۴٠۵ استانداردهای ایمنی تعریف شده که از استانداردهای ایمنی دنیا عقب نیست را دارد. اینکه برخی از استانداردهای ٨۵ گانه را نمیتواند رعایت کند باعث شده خودروی ۴٠۵ را از چرخه تولید خارج کنیم. استانداردهای ایرانخودرو رو به جلو است و قطعا محصولی که توانایی عبور از این استانداردها را نداشته باشد از چرخه تولید خارج میشود.
در شهریور سال جاری میزان عرضه قطعات در بخش خدمات پس از فروش ٣٠ درصد بود اما امروز به ٧٠ درصد رسیده است. در بخش دانش فنی نیز به سمت دانش فنی و حرفهای حرکت میکنیم. نیروی تعمیرکار شبکه باید آموزش دیده و خدمات خوب ارایه دهد.
در صنعت دفاعی قابلیت همکاری وجود دارد. موتورهایی که در صنایع دفاع ساخته شده حاصل ترکیب صنعت و دفاع بوده و امروز با تیراژ بالا تولید میشود. آنچه تاکنون کمتر به آن توجه شده، انتقال دانش و فناوری از صنعت دفاع به سایر صنایع است. در دنیا هم کشورها برای حفظ امنیت به شدت کارهای توسعهای و تحقیقاتی انجام میدهند و هیچ محدودیتی هم در این زمینه قائل نمیشوند. امروز توانستهایم با مجموعه صنایع دفاعی همکاریهای خوبی را در حوزههای مختلف از جمله فناوریهای پایین، میانی و سطح بالا آغاز کنیم. در حال حاضر این اقدام میتواند تحول خوبی برای این صنعت ایجاد کند.
از روزی که به ایرانخودرو آمدم تیراژ تولید روزانه ٩٠٠ دستگاه خودرو بوده است. اولویت را افزایش تیراژ تولید قرار دادیم که به ١۵٠٠ تا ١۶٠٠ دستگاه رسیده است. علاوه بر این خودرویی که تولید میشود، ناقص نبوده و مستقیم به دست مصرفکننده میرسد. در اوایل شهریورماه ١٢ درصد از تولید روزانه خودروها مستقیم به بازار عرضه میشد اما امروز نزدیک به ۶٠ درصد خودروها بصورت عبور مستقیم تولید و به بازار عرضه میشود.
در تیر سال جاری ١٠٠ هزار خودرو در کف پارکینگ ایرانخودرو بود. قطعاتی که موجود نبود و سبب تولید خودرو با کسری میشد، عمدتا قطعاتی بودند که از منابع خارج تامین میشدند. در صورتی که بخشی از آنها میتوانست در داخل تولید شود که اکنون این اتفاق افتاده و در داخل تولید میشوند. گاهی اوقات تجمیع تقاضا در بخش های مختلف صنعت عامل پیشرفت در حوزه ساخت داخل است. بطور مثال صنعتگر لوازم خانگی گرانول را از کره خریداری میکند و خودروساز نیز برای تامین نیاز آن را از کشورهای اروپایی میخرد اما هیچ کدام از دیگری خبر نداریم. اگر تقاضا در این حوزه تجمیع شود، تولید اقتصادی شکل خواهد گرفت که این ماموریت برعهده وزارت صنعت است.
بله. امروز خودروهایی که با کسری قطعه روبرو باشد وجود دارد اما براساس برنامههایی که تدوین شده تا یک ماه آینده هیچ خودروی ناقص و دارای کسری تولید نخواهد شد. تا آخر ماه جاری خودروهای ناقص کف کارخانه تکمیل و روانه بازار خواهند شد و بعد از آن دیگر خودروی ناقص هم تولید نمیشود.
این برنامهای است که آغاز شده اما در فضای فعلی تحقق آن نیازمند حمایتهای ملی است. سرمایه در گردش مورد نیاز از جمله مسایلی است که با حمایت دستگاههای ذیربط تامین خواهد شد. افزایش تیراژ تولید مستلزم افزایش سرمایه در گردش است. بسیاری از مواد اولیهای که در خطوط تولید بکار میگیریم، هرچند از منابع داخلی است اما براساس قیمتهای بازار جهانی تهیه میشود.
در حال حاضر بخشی از عدد سرمایه در گردش را از طریق واگذاری داراییها تامین میکنیم. اعتقادی به سهامداری بانک نداریم. علاوه بر این شرکتها و املاکی که سودده نیستند را واگذار میکنیم. منابع حاصل از این واگذاریها اگر وارد چرخه تولید شود، بخشی از نیازهای مالی برطرف خواهد شد و در حال واگذاری داراییهای غیرمولد نیز هستیم.
خیر مشکلی وجود ندارد. در حال حاضر باتوجه به اینکه در شرایط تحریمی هستیم، بخشی از ECU را داخلیسازی کردهایم. بخشی را هم از خارج وارد میکنیم. با روندی که در پیش گرفتیم وابستگی به خارج راکاهش خواهیم داد. ECU که استفاده میکنیم و تولید خودرو را به استانداردهای یورو ۵ رساندهایم، محصول شرکت داخلی است.