تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۷۳۵۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مجلس ۴ ماده مهم از طرح ساماندهی بازار خودرو را اصلاح کرد + مصوبات

می متالز - مجلس چهار ماده از طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو را اصلاح کرد تا ایرادات شورای نگهبان بر طرف شود.
مجلس ۴ ماده مهم از طرح ساماندهی بازار خودرو را اصلاح کرد + مصوبات

به گزارش می متالز، در جلسه امروز مجلس، طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که ایراداتی از سوی شورای نگهبان همراه شده بود با با 120 رأی موافق اصلاح و تصویب شد.

طبق ماده دو که اصلاح شده ، دولت موظف است طی سه‌سال از اجرا این قانون با اجرای صحیح اصل 44 و سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اقدامات سیاستگذاری، نظارتی و تنظیم‌گری (رگولاتوری) و رعایت قانون اصل 44 و اصلاحات بعدی آن، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را فراهم کند.

براساس این گزارش، درباره ماده چهار هم مقرر شد ، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند.

طبق این ماده، واردات خودروهای سواری تمام‌ برقی و ترکیبی(‌هیبریدی) تا زمان تولید در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف و دولت موظف است زمینه تولید داخل این خودروها را طی پنج‌سال فراهم کند. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تأمین می‌ شود.

نمایندگان مجلس با حذف ماده 7 نیز موافقت نکردند و پیشنهاد شد به جای دوره 5 ساله، عبارت طول عمر مفید خودرو قرار داده شود که تصویب شد.

طبق این ماده اصلاحی در صورت وقوع تصادف در طول عمر مفید خودرو و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر کنند. شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی است.

ماده 10 هم اصلاح شد که در آن آمده است : با تصویب این قانون، «قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26 اسفند 89» که احکام دائمی آن در این قانون و قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4 آذر 96» و «قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی مصوب دوم خرداد 98» لحاظ شده، فنسخ و وزارت صنعت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش‌ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقدیم کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده