تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۷۳۶۶۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:

بومی سازی در دل تکنولوژی اتفاق می افتد/ ارتباط ارگانیک و موثر بین فولادسازان کشور وجود ندارد

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: بومی سازی در دل تکنولوژی اتفاق می افتد، اما اول باید دانش ساخت تجهیز را کسب کنیم.
بومی سازی در دل تکنولوژی اتفاق می افتد/ ارتباط ارگانیک و موثر بین فولادسازان کشور وجود ندارد

به گزارش می متالز، فرزاد ارزانی صبح امروز در اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد اظهار کرد: این کنفرانس با نگاهی به آینده فولاد در دو دهه آینده و وضعیت فعلی آن در حال برگزاری است.

وی افزود: برای دست یابی به تکنولوژی فولاد، مسیرهای دسترسی در کشورهای در حال توسعه از طریق تعامل در اشتراک گذاری است، چین و اوکراین از این روش استفاده و اول صنعت را ایحاد کردند و به دانش رسیده اند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: این روند برای کشورهایی مثل ایران بهتر جواب می دهد، تکنولوژی باید به کار گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد.

ارزانی عنوان کرد: از مدل های دیگر این است که مرکز تحقیقاتی ایجاد می شود و دانش را به تکنولوژی و بعد به صنعت تبدیل می کنند، این مدل هزینه بر و زمان بر بوده و مسیر دستیابی به آن سخت است.

وی تصریح کرد: ژاپنی ها با استفاده از این روش از آمریکایی ها استفاده کرند و از آن ها جلو زدند، مرکز تحقیقاتی ایجاد نکردند بلکه از مراکز و دانش آمریکا استفاده کردند، کره جنوبی نیز این تکنولوژی را از ژاپن گرفت.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: بومی سازی در دل تکنولوژی اتفاق می افتد، اما اول باید دانش ساخت تجهیز را کسب کنیم.

ارزانی در خصوص ضرورت دستیابی به تکنولوژی تولید فولاد بیان کرد: افق ۱۴۰۴ ما تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، برای تامین این نیاز باید خط ریخته گری بخریم هرچه جلوتر می رویم خطوط قبلی کهنه می شوند و همه این ها نیاز به ارتقا تکنولوژی دارد و از طرفی کمبود هم داریم؛ باید هزینه زیادی باید کنیم تا تکنولوژی جدید را روی تجهیزات قدیمی پیاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه  ۱۰۰ درصد تولید فولاد کشور از ریخته گری مداوم صورت می گیرد، اضافه کرد: در زمینه تولید به صورت منفرد و غیر یکپارچه زمینه هایی داریم، در ریخته گری محصولی تولید می شود که محصول خام صنایع دیگر می شود؛ در آینده ناچاریم به سمت خطوط ریخته گری برویم، از این رو باید به تکنولوژی ریخته گری دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: باید بتوانیم ساختاری در صنعت ایجاد کنیم اما نباید از این غافل شویم که به دانش تکنولوژی دست پیدا کنیم؛ دانش و تکنولوژی جهانی است و صنعت محلی است، اگر در دو سه دهه آینده نتوانیم به دانش دست یابیم نمی توانیم آن را پشت سر بگذاریم.

ارزانی افزود: بعد از اینکه موفق به کسب دانش شدیم شرکت های دانش بنیان می توانند شروع به توسعه محصول و تکنولوژی که حلقه ای مفقوده در کشور است، کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ارتباط ارگانیک و موثر بین فولادسازان کشور وجود ندارد، با تدوین یک نقشه راه هم جهت می شویم و تقسیم مسئولیت صورت می کیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: برای دستیابی به دانش ریخته گری مداوم، فارغ از تامین منابع مالی  باید محوری یکپارچه وجود داشته باشد و بعد در کنارش محققین داخلی و خارجی ورود کنند و دانش منتقل شود.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد در بندرعباس اظهار کرد: رویداد ملی دیگری تحت عنوان کنگره ملی هزار و ۵۰۰ شهید هرمزگان نیز در حال شکل گیری است که یا این شهدا را گرامی می دارم.
خلیل قاسمی افزود: در حوزه تولید، وزارت دفاع خوب درخشیده اند، نقطه امید مقام معظم رهبری در تولید حوزه صنعتی و معدنی است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان عنوان کرد: هرمزگان سومین استان تولید فولاد برای زنجیره تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ است، فولاد هرمزگان قرارداد باز برای شرکت های دانش بنیان گذاشته است و اگر با رویکردی که وزارت دفاع داشته پیش رویم می توان زودتر به این افق دست یافت.
قاسمی خاطرنشان کرد: در حوزه آهن هماتیت که مطالعات ظرفیت هرمزگان تا عمق ۹۰ متری در ۶۰ کیلومتری بندرعباس آغازکردیم، هرمزگان در زمینه مواد اولیه حرفی برای گفتن دارد و بخش خصوصی ورود کرده و پهنه های بالای چند هزار کیلومتر را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: هرمزگان در حوزه دریا بزرگترین سایت دریایی را دارد، هرمزگان دارد قامت خود را در زمینه صنعتی بودن پیدا می کند، کار ما نباید تنها قطعه سازی باشد چراکه دنیا دارد به جای دیگری می رود، پیشنهاد می کنم این کنفرانس سال های آینده ادامه داشته باشد . دبیرخانه علمی آن در پارک علم و فناوری هرمزگان درنظر گرفته شود. 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان عنوان کرد: واحدهای فولادی ما در فهم و شرایط امروز که باید به خودکفایی برسیم گام های موثری برداشته اند.

همچنین دبیر علمی اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد با اعلام روند انتخاب مقالات و گزارشی از نحوه اجرایی کنفرانس مطرح کرد: نیاز به توسعه پژوهش در صنعت ریخته گری داریم، ضرورت وجود حدود ۵۰ پژوهشگر تمام وقت برای تولید هر یک میلیون تن فولاد در کشورهای پیشتاز فولاد برآورد شده است.

نیرومند با بیان اینکه در این روند نیازمند تربیت و تشویق پژوهشگران حرفه ای است که شرکتهای فولادی، شرکتهای مهندسی منشعب از شرکتهای فولادی، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، شرکتهای دانش بنیان و ... است، اظهار کرد: اخیرا ۳۶۰ بورس تحصیلی در تاتا استیل برای پرورش متخصص در این حوزه در نظر گرفته شده که می تواند الگو باشد.

وی اضافه کرد: شروع برنامه ریزی این کنفرانس از اردیبهشت ماه بوده است.

دبیر علمی اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد خاطرنشان کرد: یک سخنرانی کلیدی در خصوص استراتژی های فولاد در نظر گرفته شده که به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد.

نیرومند با اشاره به اینکه بیشتر تمرکز مقالات مربوط به موارد درگیر در صنعت بوده و تلاش شده خلاءهای حوزه را پر کند، اضافه کرد: ۵۳ مقاله داریم که ۸ تای آنها از دانشگاهها و ۴۵ تای آن از بخش صنعت برگزار شده است که تلاش شد صرف علمی‌نباشد بلکه جنبه کاربردی صنعت داشته باشد.

در ادامه دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد با اعلام روند انتخاب مقالات و گزارشی از نحوه اجرایی کنفرانس اضافه کرد: سعی شده کلان به موضوع ریخته گری توجه شود تا خود را با فولاد دنیا هم راستا کنیم.

کاظمی اضافه کرد: صنعت فولاد در دو دهه اینده چند چالش دارد که یکی از آنها کاهش شیب تقاضای فولاد است بعلاوه اینکه نیاز به فولادهای پیشرفته تر است و فرایندهای صنعتی به سمت دوستدار محیط زیست می روند.

وی با بیان اینکه بیشترین رشد تقاضای فولاد مورد نیاز کشتی سازی است، اظهار کرد: رشد آهسته تقاضا، بدلیل کاهش شدت استفاده از فولاد در صنایع عمده مصرف است.

کاظمی ادامه داد: فولادها بناست با مقاومت بالاتر و فولادهای دارای استحکام بالاتر و فولادهای با راندمان بالاتر باشد، که نیازمند تکنولوژی بالاتر است، با توجه به اینکه نیازها ارتقا می یابد رقابت هم سختتر می شود.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد بیان کرد: فولادهای پیشرفته تر بیشتر مدنظر خودروسازی برای سبکتر شدن و مقاوم تر شدن است.

عناوین برگزیده