تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۵۲۸
کد خبر: ۷۳۸۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آلومینیوم جنوب آماده بهره‌برداری است

می متالز - با بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه آلومینیوم جنوب، این کارخانه تا پایان سال 1398 با ظرفیت 100 هزار تن از مجموع 300 هزار تن وارد مدار تولید می‌شود و دیگ‌های فاز نخست این مجموعه 300 هزار تنی، به مرور و در سال 1399 به ظرفیت کامل می‌رسد؛ در نهایت آلومینیوم جنوب (سالکو) با تکمیل کل فازهای خود به ظرفیت یک میلیون تنی خواهد رسید و تبدیل به بزرگ‌ترین واحد تولید آلومینیوم در کشور می‌شود.
آلومینیوم جنوب آماده بهره‌برداری است

به گزارش می متالز، چشم‌انداز تبیین شده برای شرکت آلومینیوم جنوب تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع چهار تولیدکننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه از طریق توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم به‌منظور ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.

باتوجه به افزایش میزان مصرف آلومینیوم در دنیا، کارشناسان آینده و چشم‌انداز این صنعت را بسیار خوب ارزیابی می‌کنند و معتقدند روند نرخ این فلز نیز صعودی است.

بر اساس گزارشی از صمت، قائم‌مقام ایمیدرو گفت: آلومینیوم جنوب شرکتی است که بعد از برجام عملیات اجرایی آن آغاز شد و با همت مدیران قبلی و فعلی و سرمایه‌گذاران آن امسال با ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس نعیمی با اشاره به اینکه این شرکت جایگاه فولاد مبارکه در بین فولادی‌ها را در بین صنایع آلومینیوم کشور خواهد داشت، بیان کرد: آلومینیوم جنوب به‌تنهایی ۴۰ درصد آلومینیوم کشور را تولید خواهد کرد و به تولید بیش از یک میلیون تن شمش آلومینیوم در طرح‌های توسعه‌ای خود خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این طرح در انتظار بهره‌برداری رسمی است، ادامه داد: همه مسائل آماده است و تنها منتظریم تا دفتر ریاست جمهوری زمانی را برای افتتاح رسمی این پروژه تعیین کند.

قائم‌مقام ایمیدرو با تاکید بر اینکه در آلومینیوم جنوب ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری از سوی ایمیدرو و ۵۱ درصد ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر انجام شده، تصریح کرد: با زحماتی که مدیرعامل شرکت سالکو برای راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به این روند داشت و همچنین زحمات فراوانی که مدیرعامل قبلی کشیده بود، این طرح به سرانجام رسید.

نعیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر اقدامات و تصمیمات بجای آقای طاهرپور نبود، این طرح به این زودی به بهره‌برداری نمی‌رسید، توضیح داد: ایشان توانست شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را متقاعد به سرعت‌ بخشیدن به این پروژه و پرداخت سهم خود در این سرمایه‌گذاری کند.

گفتنی است در حال‌ حاضر شهریار طاهرپور که پیش از این در شرکت‌های آلومینیومی نظیر ایرالکو، المهدی و در دوره‌ای ریاست سازمان توسعه‌ای ایدرو را برعهده داشته، مدیرعامل آلومینیوم جنوب است. به‌ نظر می‌رسد با آمدن طاهرپور به سالکو روند پیشرفت، سرعت بیشتری گرفته و به‌زودی شاهد افتتاح رسمی این پروژه بزرگ ملی ازسوی رئیس‌جمهوری باشیم.

دو دیگ آلومینیوم جنوب روشن شد

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب نیز از آخرین مراحل پیشرفت فیزیکی پروژه آلومینیوم جنوب سخن گفت و افزود: آلومینیوم جنوب با کمی تاخیر نسبت به برنامه در آستانه بهره‌برداری است.

اکبر ترکان بیان کرد: در هفته جاری (منتهی به ۲۱ آذر) در مرحله نخست ابتدا دو دیگ، سپس ۱۰ دیگ و بعد از آن ۴۰ دیگ تا ۸۶ دیگ در سالن شماره یک را روشن می‌کنیم و بعد از آن سالن‌های شماره دو و سه که آن‌ها نیز هر کدام ۸۶ دیگ دارند به بهره‌برداری می‌رسند. جمع دیگ‌های سه سالن به ۲۵۸ دیگ خواهد رسید تا فاز نخست بهره‌برداری از آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن کامل شود.

وی با اشاره به تولید واحدهای آلومینیوم جنوب کشور، توضیح داد: در حال‌ حاضر ظرفیت تولید المهدی ۱۱۰ هزار تن، هرمزآل ۱۴۰ هزار تن، ایرالکو  ۱۰۰ هزار تن و جاجرم ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم است که با بهره‌برداری از فاز نخست آلومینیوم جنوب کل تولید آلومینیوم کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آلومینیوم یک صنعت مفید برای کشور به‌شمار می‌رود، به این دلیل که ایران دارای انرژی ارزانی است و می‌تواند آن را با ارزش افزوده بسیار خوبی صادر کند؛ تولید هر کیلو آلومینیوم افزون بر ۱۳.۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و برق باتوجه به اینکه نیمی از نرخ تمام شده آلومینیوم است به‌واسطه گاز موجود ارزان ایران به‌صرفه تولید می‌شود. گفتنی است نرخ برق صنایع به ازای هر کیلووات ساعت ۷۰ تومان است.

ترکان افزود: نرخ هر کیلووات ساعت برق در اروپا دم در کارخانه ۱۵ سنت است که برای مصرف‌کننده تا ۲۲ سنت هم تمام می‌شود. اکنون با احتساب هر سنت ۱۳۰ تومان حساب کنید چقدر با نرخ برق صنایع ما تفاوت دارد.

وی در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره و تاکید کرد: برنامه توسعه‌ای این شرکت تولید یک میلیون تن آلومینیوم در سال است که در دو فاز دیگر محقق خواهد شد. در کنار آن یک بندر اختصاصی مواد معدنی به نام بندر پارسیان ازسوی ایمیدرو در دست ساخت است که اسکله پنج آن به آلومینیوم جنوب اختصاص دارد.

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب درباره دلایل تاخیر چند باره در افتتاح آلومینیوم جنوب، مطرح کرد: دلایل مختلفی بر این امر مترتب است که نخستین آن به تاخیر چینی‌ها در اجرای این پروژه بازمی‌گردد. آن‌ها نتوانستند در زمان مقرر ال‌سی‌شان را باز کنند و تحریم‌ها آغاز شد، با این حال ما پول را به حساب آن‌ها ریخته‌ایم و فقط به‌دلیل مشکلات نقل و انتقال پول نمی‌توانند آن را برداشت کنند؛ اما دارند کار خود را انجام می‌دهند.

ترکان ادامه داد: البته دلایل دیگری هم بود؛ ازجمله مشکلات گمرکی کشور که اعلام کردند رایانه‌های ما بندر پارسیان را شناسایی نمی‌کنند و نمی‌توانند اجازه ترخیص تجهیزات مورد نیاز شرکت را بدهند. در این راستا، سه ماه معطل ثبت بندر پارسیان در فایل مبادی ورودی گمرک شدیم تا تجهیزات ترخیص و از کشتی تخلیه شد.

وی درباره تامین مواد اولیه آلومینیوم جنوب، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از پودر آلومینای مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم و مقداری هم از جاجرم خریداری کردیم اما در منطقه ویژه لامرد پروژه تولید پودر آلومینا ازسوی ایمیدرو در دست مطالعه و اقدام و قرار است با بوکسیت وارداتی از گینه، پودر آلومینا به ظرفیت یک میلیون تن تولید شود. از آنجا که هر کیلوگرم شمش آلومینیوم به دو کیلو پودر آلومینا نیاز دارد نیاز واحدهای آلومینیومی کشور به این ماده ۱.۵ میلیون تن است.

ترکان ادامه داد: تولید پودر آلومینا بسیار سودآور است؛ چنانکه هر کیلوگرم بوکسیت که ماده اولیه پودر آلومینا است ۳۰ دلار نرخ دارد؛ اما هر تن پودر آلومینا ۴۰۰ دلار ارزش دارد. اگر هر ۲.۵ تن بوکسیت یک میلیون تن پودر آلومینا بدهد نرخ تمام شده پودر آلومینا ۷۵ دلار می‌شود، در حالی که ۴۰۰ دلار ارزش دارد. برای اینکه تولید آلومینیوم ایران در قیاس با رقیبان جهانی‌اش ارزان‌تر تمام شود نیازمند این هستیم که پودر آلومینا را وارد نکنیم بلکه خودمان در داخل آن را تولید کنیم. از آنجا که برای ساخت آلومینیوم جنوب یک میلیارد دلار برابر با ۸۵ درصد سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه استقراض و فاینانس و تنها ۱۵ درصد آن از محل درآمدهای داخلی کشور است و باید پس بدهیم، باید سود خوبی هم داشته باشیم.

عناوین برگزیده