تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۷۳۸۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فروآلیاژ یک صنعت پولساز

می متالز - تولید فروآلیاژها به تولید فولاد وابسته است و هر اندازه تولید فولاد در کشور بیشتر شود، نیاز به فروآلیاژها نیز بیشتر خواهد شد، چراکه فروآلیاژها یکی از مواد اولیه و اساسی در صنعت فولاد و در تولید آهن، ریخته‌گری و الکترودسازی به‌شمار می‌رود.
فروآلیاژ یک صنعت پولساز

به گزارش می متالز، بنابراین از آنجا که فروآلیاژها در تولید قطعات ریخته‌گری فولادی و چدنی نقش منحصر به‌فردی دارند و با توجه به توسعه ظرفیت فولاد و چدن در کشور، مصرف فروآلیاژها نیز افزایش خواهد یافت، بنابراین می‌طلبد که این صنعت به سمت سرمایه‌گذاری بیشتری برود. یکی از پرمصرف‌ترین فروآلیاژها در ایران فروسیلیس‌ها و فرومنگنزها هستند که در صنعت فولاد و ریخته‌گری کاربرد فراوان دارند.
موادی مانند سیلیس، منگنز، کروم، مولیبدن و... مواد گران‌قیمتی به‌شمار می‌روند که به نقطه ذوب بالایی نیاز دارند، از همین رو اگر قرار باشد که به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند چندان صرفه اقتصادی نخواهند داشت؛ به همین دلیل ترکیبی از این مواد را با آهن آلیاژسازی کرده تا نقطه ذوب بالایی پیدا کرده تا قابل استفاده باشند.
 تولید فروآلیاژها در بازار ایران که بیشتر در صنعت فولادسازی و قطعه‌سازی مورد استفاده است در کشور می‌تواند همراه با ارزش‌افزوده بالایی همراه باشد. صنایع فروآلیاژ در کشور حدود دو دهه است که آغاز شده و به نسبت با رشد خوبی همراه بوده است، اما می‌توان ادعا کرد که این صنعت همچنان ناشناخته باقی مانده و به سرمایه‌گذاری بیشتری نیازمند است.

زکریا نایبی ـ کارشناس فولاد

منبع: صمت
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده