به گزارش می متالز، بیژن نامدارزنگنه روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر نتایج سهمیهبندی بنزین گفت: سهمیهبندی باعث شد که حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف داشته باشیم. البته این عدد هنوز تثبیت شده نیست. همچنین عمدهای از آن صادر میشود و علاقه و رغبتی از نظر اقتصادی در مصرف سوخت جایگزین ایجاد شده است و آن هم سوخت گاز است که این برای ما هم ارزشمند است زیرا فکر میکنم سوخت ملی ایران گاز طبیعی است که باید در خودروهای ما بهصورت سیانجی مصرف شود.
وزیر نفت تصریح کرد: طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام برای سیانجیسوز کردن خودروهای عمومی درحال عملیاتی شدن است و قراردادهای آن بسته شده است. کار دیگری که درحال انجام آن هستیم، تمهیدات وام برای خودروهای غیرعمومی از جمله شخصی است. البته برای خودروهای غیرشخصی پرداخت وام ۶۵۰۰ میلیارد تومانی را باید دولت برعهده بگیرد ولی برای خودروهای شخصی وام را فراهم میکنیم که افراد خودشان بگیرند و بازپرداخت کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای جایگاهها نیز فکری شده است یا خیر گفت: جایگاهها فعلا تا دو برابر این مقدار مصرف را پاسخگو هستند ولی اگر لازم باشد، امکان توسعه آن نیز فراهم شده است که یا توسعه داده شوند یا جایگاه جدیدی در نظر گرفته شود.
زنگنه در پاسخ به سوالی درباره صفهای الپیجی گفت: مشکل الپیجی را طی ۸ روز برای خانوارها بهزودی حل خواهیم کرد. ولی بخشی از الپیجی مصرف سوخت خودروها میشود. کاری که در این مرحله میکنیم این است که مطمئن شویم تعدادی کپسول حتما هر ماه به دست خانوارهایی که از گاز طبیعی استفاده نمیکنند میرسد. اگر خیالمان از این بابت راحت شود، باقی مسائل را حل خواهیم کرد. وی در پاسخ به اینکه چه میزان از آلودگی هوای تهران به کیفیت بنزین باز میگردد گفت: محیطزیست قبلا اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است.
از طرفی نوع بنزین نیز مساله نیست بلکه موتورسیکلتهای غیراستانداردی است که آلودگی ایجاد میکنند و آنطور که گفته میشود هر موتورسیکلت غیراستاندارد به اندازه هفت خودرو آلودگی ایجاد میکند و تعداد زیادی موتورسیکلت داریم که استاندارد نیستند. همچنین در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع میشود اما فعلا این مشکل نیست. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان تغییر قیمت گازوئیل وجود دارد یا خیر گفت: دولت هیچ برنامهای برای تغییر قیمت گازوئیل و سی ان جی ندارد. زنگنه درخصوص سهمیهبندی بنزین قایقهای صیادی نیز اظهار کرد: تعیین سهمیه بنزین قایق صیادی بر عهده کار گروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه است. یکی از ضررهای سهمیهبندی این است که همه معتقدند کافی نیست و در حقیقت سهمیه قرار نیست که همه چیز را جبران کند، آنها میتوانند از اقدامات دیگری از جمله سیانجی سوز کردن استفاده کنند. البته اصل صیادی با شناورهایی است که گازوئیل سوز هستند.