تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۷۴۴۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صنعت، معدن و تجارت اردبیل:

40 درصد واحدهای تعطیل شده قابل احیا هستند

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 40 درصد واحدهای تولیدی استان اردبیل که تطعیل و نیمه فعال شده‌اند، قابل احیا و بازگشت به چرخه فعالیت هستند.
40 درصد واحدهای تعطیل شده قابل احیا هستند

به گزارش می متالز، رامین صادقی، اظهار کرد: سازمان صمت از ابتدای امسال پایش واحدهای تولیدی را آغاز کرده به طوری که یک هزار و 146 پروانه صادر شده برای راه‌اندازی مجموعه‌های صنعتی مورد مراقبت و نظارت است به طوری که 65 درصد این واحدهای دارای مجوز و پروانه فعال بوده و به کارآیی خود ادامه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: 35 درصد واحدها تعطیل شده که 40 درصد آنها قابل احیاست، به دلیل آنکه خط تولید این واحدها سرجای خود بوده و تنها به دلیل مشکلات اداری، حقوقی و بانک‌ها تعطیل شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: 158 واحد در استان اردبیل تعطیل است که قرار بوده 75 واحد در سالجاری احیا شود که تاکنون از این تعداد 34 واحد فعال شده و امکان بازگشت آنها به چرخه تولید با اشتغال 435 نفر و سرمایه‌گذاری 265 میلیارد تومان فراهم آمده است.

صادقی گفت: 441 طرح به مرحله اجرا رسیده و یا فاز عملیاتی این واحدها شروع شده که 100 واحد به عنوان واحد پیشران در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجموع 15 واحد در سفر استانی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد که شامل کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر، واحد تولید میوه‌جات منجمد، فاز دوم مجتمع آرتاویل تایر، واحد تولیدی آرتاویل تایر، اسباب‌بازی و پوشاک است.

صنایع تبدیلی معدنی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: در بخش معدن و 6 پهنه معدنی قابل برداشت کارهای خوبی در سال‌های اخیر انجام شده که اخیرا نشستی را با معاون معدنی وزیر داشتیم تا استخراج از این معادن در سال‌های آینده نهایی شود.

صادقی ورود شرکت‌های بزرگ معدنی کشور را در مطالعات و اکتشاف معدنی این استان یادآور شد و گفت: هم در جنوب و هم شمال این استان مواد معدنی باارزشی چون مس، طلا و مولی‌بدن یافت شده است که قرار است هفته آینده در مشگین‌شهر جلسه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار با هدف ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه برگزار شود.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال مقدمات احداث کارخانه فرآوری و تبدیلی این مواد معدنی با ارزش و فلزات ارزشمند فراهم خواهد شد تا اشتغال و فرصت تولید با ارزش افزوده بیشتر فراهم آید.

وزن کالاهای صادراتی کاهش یافته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه سخنان خود بیان کرد: در سال گذشته 112 میلیون دلار صادرات کالا از استان اردبیل انجام شده که از لحاظ ارزش ریالی این میزان صادرات 153 درصد رشد نشان می‌دهد.

صادقی ادامه داد: با توجه به افزایش صادرات محصولات صنعتی و سنگین همچون آهن و فولاد از لحاظ وزن با کاهش رقم صادراتی روبرو هستیم اما ارزش ریالی صادرات محصولات استان اردبیل به مراتب بالا رفته به طوری که هم اکنون شیشه، آئینه، فولاد، محصولات پلاستیکی، شیرینی‌جات و سیب زمینی از گمرکات استان اردبیل صادر می‌شود.

وی افزود: واردات استان اردبیل نیز اغلب مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی است که نمونه آن ام‌دی‌اف خام، ماشین‌آلات و قطعات لوازم یدکی کارخانجات است که با توجه به شرایط اقتصادی زمینه برای تقویت تولید فراهم آمده است.

عناوین برگزیده