به گزارش می متالز، پرونده قضایی دو قطعه ساز سهام دار شرکتهای بزرگ خودرو سازی در حالی در دادگاه باز شده است که برخی از این شرکتها روی قطعات وارداتی چینی نام تجاری خود را ثبت کردهاند که طبق قانون مبارزه با قاچاق و امور گمرکی مصداق قاچاق و اغفال مشتری محسوب میشود.
دو شرکت بزرگ خودرو سازی و برخی قطعه سازان و وارد کنندگان وابسته به آنها به قاچاق از طریق اغفال مشتری متهم شدند.
در ماههای اخیر برخی شرکتهای تولید کننده و وارد کننده قطعات خودرو اقدام به واردات قطعات و لوازم خودرو کرده که به جای درج علامت تجاری مبدا و کشور سازنده آن روی این لوازم، نام دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی ثبت شده است.
مستندات و مکاتبات برخی دستگاههای مرتبط با تجارت خارجی برای تعیین تکلیف قطعات خودرو وارداتی بدین شرح است:
۱- شرکت … اقدام به واردات «واحد کنترل یونیت ایربگ (ACU) با آرم شرکت سازه گستر سایپا و کروز»
۲- شرکت … اقدام واردات به «رادیو پخش خودرو به صورت CKD به مارک IRKO»
۳- شرکت الکتریک خودرو شرق اقدام به واردات «برد مونتاژ شده BCM و FCM خودرو ۲۰۶ (بردهای الکترونیکی نودهای شبکه محصولات ایران خودرو) با علائم EKS و مارک ایران خودرو»
۴- شرکت مهندسی برازش صنعت به واردات «لنز چراغ مهشکن جلو تیبا با علامت Barazesh»
۵- شرکت گیربکس و اکسل سایپا اقدام به واردات مدولاتور و سنسور ترمز ABS با آرم سایپا
۶- شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)
از جمله این موارد است.
براساس ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی ورود قطعی کالاهای ممنوعه را توضیح داده است. کارشناسی اولیه از واردات لوازم خودرو انجام شده گویای این واقعیت است که واردات کالا با علائم و برندهای داخلی مشمول بند «ر» ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی بوده و طبق قانون ورود آنها به کشور ممنوع است.
در بند «ر» این ماده آمده است: کالاهای دارای نشانی یا نام یا علامت یا مشخصات دیگری بر روی خود کالا یا روی لفاف آنها به منظور فراهم کردن موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده یا محل ساخت یا خواص یا مشخصات اصلی آن کالا.
علاوه بر قانون امور گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صراحت ورود برخی کالاها به کشور را جزء مصادیق قاچاق دانسته است.
بند «ث» ماده ۲ این قانون صراحت دارد: آن کالاهایی که مشمول بند «ر» ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی هستند قاچاق تلقی میشود.
همچنین طبق بند «ج» این قانون: اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی ربط با قصد متقلبانه نیز مصداق قاچاق شناخته شده است.
در این بند باید مجوز قانونی و قصد متقلبانه محرز شود. طبق قرائن از وزارت صمت مجوز مکتوبی در رابطه با بند «ج» قانون مبارزه با قاچاق مشاهده نشده است.
در این زمینه از سوی مسوولان ذی ربط تصمیماتی نیز اتخاذ شده که نشان میدهد بنا به شرایط تحریم و جبران عقب ماندگی تعهدات به مشتریان با تسامح رفتار شده است.
مفاد این جلسه نشان میدهد:
۱- آن دسته از کالاها که قابلیت امحای علائم تجاری ایرانی داشته باید امحا شود.
۲- در صورتی که نام کشور سازنده قطعه روی آن ثبت شده مدیران عامل شرکتها تعهد کتبی بدهند که این قطعات در خطوط تولید استفاده خواهد شد.
۳- قطعاتی که قابل امحا نبوده و نام کشور سازنده نیز روی آن درج نشده توسط مقام قضایی تصمیم گیری شوند.
این رفتار از سوی وارد کنندگان و قطعه سازان و خودرو سازان داخلی نشان دهنده سوء استفاده از فضای موجود و تحریمها است والا چه دلیلی دارد که کالای تولید شده در کشور چین با برند ایرانی در خودروهای داخلی مورد بهره برداری قرار گیرد. این موضوع مصداق بارز اغفال مشتری قلمداد میشود.
چه تضمینی وجود دارد که در آینده نیز چنین رفتار مغایر با قانون تکرار نشود؟ تاکنون چه میزان قطعات خودرو به این شکل از مبادی رسمی وارد کشور شده و آب از آب تکان نخورده است؟ حقوق مصرف کننده و بیت المال را کدام ارگان و نهاد اجرایی و نظارتی پاسخ میدهد؟
پیشتر شرکت قطعه سازی … که سهم دار اصلی یکی از شرکتهای بزرگ خودرو سازی است طی سالهای اخیر نیز پرونده قاچاق کالا داشته است. هم اکنون نیز دیگر شرکت بزرگ قطعه ساز، عظام پرونده باز قضایی در دادگاه داشته که در حال رسیدگی است.