تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۷۴۹۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۱۸درصدی صادرات کالا از گمرکات استان به خارج

می متالز - ارزش صادرات کالا از گمرکات استان اصفهان امسال ۱۸درصد افزایش یافته است.
افزایش ۱۸درصدی صادرات کالا از گمرکات استان به خارج

به گزارش می متالز، مرکز اصفهان؛ مدیرکل گمرک استان اصفهان در نشست خبری با حضور معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: آمار صادرات استان اصفهان از گمرکات استان، یک میلیارد و 738میلیون دلار است که از لحاظ وزنی چهارهزار و 879 تُن و به لحاظ ارزشی 18 درصد رشد داشته است.
رسول کوهستانی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه پنجم کشوری را داراست و 5درصد از سهم صادرات را برعهده داریم گفت: هزار و 80 قلم به 90 کشور دنیا صادر شده است که بیش از 95 درصد صادرات ما محصولات فرآوری شده است و اصفهان استان خام‌فروش نیست.
وی افزود: کشورهای عمده مقصد صادراتی ما عراق، چین، افغانستان، امارات و اندونزی هستند که اندونزی مقصد جدید اصفهان و صادرات ما به چین هم به ارزش 206 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت:  49 درصد محصولات ما چدن، آهن، فولاد و مصنوعات آن، 19 درصد فرآورده‌های نفتی و 5 درصد فرش و کفپوش از مهم‌ترین محصولات صادراتی است.
رسول کوهستانی افزود: در حوزه طلا 138 کیلوگرم صادرات داشتیم که نسبت به پارسال به لحاظ ارزشی 169 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه 59 درصد به صورت وزنی و 80 درصد به صورت ارزشی کاهش صادرات فرش دستباف داشتیم گفت: عمده‌ترین مشکل در صادرات فرش این است که بازار این محصول امانی است و همین موضوع بر تعهدنامه ارزی اثر می‌گذارد و صادرکنندگان رغبتی برای آن دیگر ندارند.
مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: 303 میلیون دلار واردات داشتیم که 151 میلیون دلار آن از گمرکات اصفهان و 150 میلیون دلار از فولاد مبارکه و 2میلیون دلار از ذوب‌آهن صورت گرفته که به لحاظ وزنی 64 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 43 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: ماشین‌آ‌لات برقی، ماشین‌آلات مکانیکی، آهن و فولاد و محصولات شیمی آلی در صدر کالاهای وارداتی ماست و کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان و کره جنوبی کشورهای مبدا واردات استان هستند.
کوهستانی با بیان اینکه 657 بسته از گمرک امانات پستی ما وارد و چهارهزار و 96 بسته از کشور صادر شده است گفت: همچنین تعداد 79هزار و 300 نفر مسافر ورودی و 81 هزار و 291 نفر مسافر خروجی داشتیم.
مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به پرونده‌های قاچاق، گفت: امسال تعداد 723 پرونده‌ قاچاق تشکیل شده که برای رسیدگی به گمرک اصفهان ارجاع شده و این آمار نسبت به پارسال 19درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: بیشترین کالای قاچاق نیز ماینرها، بیل مکانیکی و ماشین‌آلات راه‌سازی، پوشاک و کفش هستند.
مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در گمرک با دو الزام متضاد روبرو هستیم، یکی باید دائما اعمال کنترل ها محدودیت‌ها و ممنوعیت قانونی را داشته باشیم و  50 دستگاه برای ما تعیین تکلیف می‌کنند و از سوی دیگر باید تسهیلات قانونی ارائه دهیم تا به ترخص کالا سرعت ببخشیم.
کوهستانی با بیان اینکه فولاد مبارکه در 10 ماه توانست با خدمات تسهیلاتی گمرک 30 میلیارد تومان کاهش هزینه داشته باشد گفت: اصلاح فرایندها، کاهش مراحل تشریفات گمرکی، تسریع در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه‌ها تسهیلاتی است که ما ارائه می‌دهیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: همچنین در ادامه تسهیلات گمرکی، زمان ترخیص کالا را از 7 روز به یک روز کاهش دادیم و برای حمایت ویژه‌تر از تولیدکنندگان با توجه به ظرفیت‌های قانونی تسهیلاتی را در پرداخت حقوق ورودی و واردات ارائه می‌دهیم.
کوهستانی با بیان اینکه انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی از دیگر تسهیلاتی است ارائه می دهیم گفت: اکنون 24 مورد انبار اختصاصی داریم که 23 مورد فعال است و 2 انبار بیش از 100 کیلومتر با گمرکات ما فاصله دارند که برای هشت انبار امسال جاری مجوز صادر شده و 4 انبار دیگر هم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان می‌توانند تا 50 درصد از تخفیفات خدمات گمرکی استفاده کنند گفت: یکی دیگر از تسهیلاتی که ارائه می‌شود امکان ورود مواد اولیه به خط تولید شرکت تولیدکننده بدون دریافت مبلغ آن است و مبلغ پس از صادر محصول استرداد می‌شود
کوهستانی بیان افزود: از ابتدای سال 20 میلیارد و 700 میلیون تومان استرداد حقوق ورودی داشتیم که مواد اولیه وارد شده، ترخیص شد و بعد که محصولش را صادر کرده، استرداد می‎کنند.
مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه حدود 14 شرکت معتبر استان به عنوان فعال مجاز اقتصادی شناخته شدند که نخستین تسهیلاتی که این شرکت‌ها دریافت می‌کنند این است که از مسیر قرمز خارج می‌شوند گفت:همچنین ضمانت نامه بانکی برای شرکت‌های غیر فعال اقتصادی نهایت تا  25 بهمن دریافت می‌شود ولی برای این شرکت‌ها تا یکسال آینده دریافت می‌شود.

عناوین برگزیده