تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۴۴۳۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قول وزیر صنعت برای حذف تعهدنامه ارزی تا پایان سال

‌می‌متالز - رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهدنامه ارزی تا پایان سال حذف خواهد شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ دیگر چیزی به نام تعهد ارزی وجود نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، محمد لاهوتی در نشست هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهدنامه ارزی تا پایان سال حذف خواهد شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ دیگر چیزی به نام تعهد ارزی وجود نخواهد داشت.


رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران افزود: علیرغم اینکه تحریم‌های خارجی تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران داشته است، اما خودتحریمی‌ها اثرات این تحریم‌های بین‌المللی را تشدید کرده و به نظر می‌رسد که با سیاست‌های غلط در حوزه تجارت خارجی ظرف دو سال اخیر، سرعت تاثیر تحریم دوبرابر شده است.

وی با اشاره به بخشنامه معاون اقتصادی رییس جمهور در حوزه تسهیل تجارت خارجی افزود: در صورت برطرف شدن موانع و اجرایی شدن کامل مفاد این بخشنامه میتوان امیدوار بود که مشکلات صادراتی به حداقل برسد.

به گفته لاهوتی، با تلاش رییس سازمان توسعه تجارت و همراهی دستگاه‌های ذیربط سقف و سابقه برای واردات در مقابل صادرات خود برداشته شده و در عین حال، استرداد مالیات بر ارزش افزوده که از رفع تعهد ارزی تفکیک شده است که این یک اتفاق خوبی به شمار می‌رود.

وی از تشکیل کمیته پایش مقررات تجاری خبر داد و گفت: کمیته مرتبط با این موضوع تمام دستورالعمل‌های صادره ۳ سال گذشته را احصا کرده و به نظر می‌رسد که به زودی بخش عمده‌ای از موانع، برداشته خواهد شد و اگر نیاز به اصلاح بخش‌های دیگری هم وجود داشته باشد، اصلاحات در دستورالعمل‌ها صورت خواهد گرفت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام بانک مرکزی کلیه صادرکنندگانی کهاقدام به ورادات در مقابل صادرات نموده و کالای خود را که تا ۱۸ آبان وارد گمرکات کشور گردیده، دیگر مشمول پرداخت مابه التفاوت ارزی ناشی از تاخیر در ترخیص کالا نخواهد شد.

به گفته لاهوتی، با توجه به مصوبات کمیته ارزی مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی نیز، واردات تمامی کالا‌های مجاز با ارز حاصل از صادرات مجاز اعلام شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده