تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۷۴۴۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ماینرها و ماشین‌آلات راهسازی بیشترین کالای قاچاق

می متالز - مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: بیشترین کالای قاچاق ماینرها، بیل مکانیکی و ماشین‌آلات راه‌سازی، پوشاک و کفش هستند.
ماینرها و ماشین‌آلات راهسازی بیشترین کالای قاچاق

به گزارش می متالز، رسول کوهستانی عصر امروز در نشست خبری با حضور معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند، یکی از اموری که می‌تواند ما را از تحریم‌ها براهند، کاهش وابستگی به نفت است

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: هدف‌گذاری ما رونق تولید و رونق صادرات است و رونق تولید کمک می‌کند تا در صادرات موفق عمل کنیم.

وی افزود: در گمرک با دو الزام متضاد روبرو هستیم، یکی باید دائما اعمال کنترل ها محدودیت‌ها و ممنوعیت قانونی را داشته باشیم و ۵۰ دستگاه برای ما تعیین تکلیف می‌کنند و از سوی دیگر باید تسهیلات قانونی ارائه دهیم تا در ترخصی کالا سرعت ببخشیم.

کوهستانی ادامه داد: اینکه فولاد مبارکه با خدمات تسهیلاتی ما در ۱۰ ماه توانست ۳۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشته باشد و اصلاح فرایندها، کاهش مراحل تشریفات گمرکی، تسریع در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه‌های مترتب بر ورود و خروج کالا و ... تسهیلاتی است که ما ارائه می‌دهیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان مطرح کرد: همچنین تسهیلات فیزیکی هم ارائه می‌دهیم و ارزیابی از محصول را در محل مورد نظر یا حتی روی کامیون ارائه می‌دهیم؛ در ادامه تسهیلات گمرکی، زمان ترخیص کالا را از ۷ روز به یک روز کاهش دادیم و برای حمایت ویژه‌تر از تولیدکنندگان با توجه به ظرفیت‌های قانونی تسهیلاتی را در پرداخت حقوق ورودی و واردات ارائه می‌دهیم.

وی افزود: ترخیص کالا با اخذ ضمانت‌نامه بانکی، اخذ ضمانت نامه یکساله جهت فعالان اقتصادی از زمان درخواست کالاهای اساسی، کالای مواد اولیه واحدهای تولید، اخذ ضمانت‌نامه بانکی جهت ارزش افزوده تا پایان سال مالی برای واحدهای تولیدی، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده توسط واحدهای تولید از جمله این خدمات است.

کوهستانی بیان کرد: انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی از دیگر تسهیلاتی است که در حال حاضر بدون رعایت با نزدیک‌ترین گمرکی که داریم، هر شرکت تولیدی که درخواست بدهد، می‌تواند انبار اختصاصی داشته باشد و می‌تواند محصولات خودش را در انبار خودش نگهداری کند و امکان اعطای انبار اختصاصی روباز را هم اجازه می‌دهیم تا تولید کننده برای محصولات حجیم انبار روباز داشته باشند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان اذعان داشت: اکنون ۲۴ مورد انبار اختصاصی داریم که ۲۳ مورد فعال است و ۲ انبار بیش از ۱۰۰ کیلومتر با گمرکات ما فاصله دارند که ۸ انبار در سال جاری مجوز صادر شده و ۴ انبار دیگر هم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان می‌توانند تا ۵۰ درصد از تخفیفات خدمات گمرکی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از تسهیلاتی که ارائه می‌شود امکان ورود مواد اولیه به خط تولید شرکت تولیدکننده بدون دریافت مبلغ آن است و مبلغ پس از صادر محصول استرداد می‌شود

کوهستانی بیان داشت: از ابتدای سال ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان استرداد حقوق ورودی داشتیم که مواد اولیه وارد شده، ترخیص شد و بعد که محصولش را صادر کرده، استرداد می‎‌کنند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: با تفاهم‌نامه‌ای که با استاندارد منعقد کردیم، کالاهای صادراتی که علامت استاندارد دارند دیگر نیاز به دریافت مجوزاتی موردی استاندارد ندارند؛ همچنین اصلاح دستورالعمل‌های صادرکنندگان فرآورده‌های مایع نفتی انجام شده است تا از این محل هم تسهیلاتی به صادرکنندگان داشته باشیم.

وی بیان کرد: فعال مجاز اقتصادی کسانی هستند که گمرک شرایطی را برای آن ها فراهم می‌کند که باید محرض شرایطی باشند؛ از جمله اینکه بدهی مالیاتی و گمرکی نداشته باشند و یک میزان از واردات و صادرات را داشته باشند و این شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات و خدمات ویژه‌ای استفاده کنند.

کوهستانی در ادامه گفت: حدود ۱۴ شرکت معتبر استان به عنوان فعال مجاز اقتصادی شناخته شدند که نخستین تسهیلی که این شرکت‌ها دریافت می‌کنند این است که از مسیر قرمز خارج می‌شوند؛ همچنین ضمانتنامه بانکی برای شرکت‌های غیر فعال اقتصادی نهایت تا ۲۵ بهمن دریافت می‌شود ولی برای این شرکت‌ها تا یکسال آینده دریافت می‌شود.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: کمیته مشورتی از مرداد ایجاد کردیم که پرونده‌های زیادی که در مورد آن‌ها اختلافی وجود داشته را بررسی کردیم و در نهایت اعلام نظر می‌کنیم؛ ۴۵ مورد را بررسی کردیم که تنها ۶ مورد آن‌ها به تهران ارجاع داده شده است.

وی مطرح کرد: جلساتی را به صورت تخصصی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار کردیم تا موانع صادرات و واردات آن‌ها برطرف شود؛ همچنین در کمیته قضایی باتوجه به اینکه در مرکز ترانزیستی کشور هستیم، پرونده‌هایی در این حوزه هم به وجود می‌آید.

کوهستانی اذعان کرد: آمار صادرات استان اصفهان که از هم گمرکات استان و هم از سایر استان‌ها انجام شده، ۱ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار است که از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد داشته که پنجمین استان در کشور هستیم و ۵ درصد از سهم صادرات را برعهده داریم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: ۱۰۷۳ قلم به ۹۰ کشور دنیا صادر شده است که بیش از ۹۵ درصد صادرات ما محصولات فرآوری شده است و اصفهان استان خام‌فروش نیست؛ کشورهای عمده مقصد صادراتی ما عراق، چین، افغانستان، امارات و اندونزی هستند که اندونزی مقصد جدید ماست و صادرات ما به چین هم به ارزش ۲۰۶ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: ۴۹ درصد محصولات ما چدن، آهن، فولاد و مصنوعات آن، ۱۹ درصد فرآورده‌های نفتی و ۵ درصد فرش و کفپوش از مهم‌ترین محصولات صادراتی ماست؛ همچنین در حوزه طلا ۱۳۸ کیلوگرم صادرات داشتیم که نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۶۹ درصد افزایش داشته است.

کوهستانی تاکید کرد: ۵۹ درصد به صورت وزنی و ۸۰ درصد به صورت ارزشی کاهش صادرات فرش دستباف داشتیم؛ عمده‌ترین مشکل هم در صادرات فرش این است که بازار این محصول امانی است و همین موضوع بر تعهدنامه ارزی اثر می‌گذارد و صادرکنندگان رغبتی برای آن دیگر ندارند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان بیان کرد: ۳۰۳ میلیون دلار واردات داشتیم که ۱۵۱ میلیون دلار آن از گمرکات اصفهان و ۱۵۰ میلیون دلار از فولاد مبارکه و ۲ میلیون دلار از ذوب‌آهن صورت گرفته که به لحاظ وزنی ۶۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۴۳ درصد افزایش داشتیم.

وی عنوان کرد: ماشین‌آ‌لات برقی، ماشین‌آلات مکانیکی، آهن و فولاد و محصولات شیمی آلی در صدر کالاهای وارداتی ماست و کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان و کره جنوبی کشورهای مبدا واردات استان هستند.

کوهستانی اذعان داشت: ۶۵۷ بسته از گمرک امانات پستی ما وارد و ۴۰۹۶ بسته از کشور صادر شده است؛ همچنین تعداد ۷۹ هزار و ۳۰۰ نفر مسافر ورودی و ۸۱ هزار و ۲۹۱ نفر مسافر خروجی داشتیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به پرونده‌های قاچاق، گفت: تعداد ۷۲۳ پرونده‌ قاچاق در سال ۹۸ تشکیل شده که جهت رسیدگی به گمرک اصفهان ارجاع شده و این آمار نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است؛ بیشترین کالای قاچاق نیز ماینرها، بیل مکانیکی و ماشین‌آلات راه‌سازی، پوشاک و کفش هستند.

عناوین برگزیده