تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۷۵۰۱۷
سرویس خبر : انرژی

تصویب قرارداد نفتی با دو شرکت روسی در پارلمان سوریه

می متالز - پارلمان سوریه قرارداد اکتشاف نفت در این کشور را با همکاری دو شرکت روسیه تصویب کرد.
تصویب قرارداد نفتی با دو شرکت روسی در پارلمان سوریه

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، پارلمان سوریه در تلاش برای تقویت تولید نفت این کشور که هشت سال درگیر جنگ و تحریم‌ از سوی غرب بوده، قرارداد اکتشاف نفت با دو شرکت روسیه را تصویب کرد.

خبرگزاری دولتی سانای سوریه در این خصوص اعلام کرد این قرارداد‌ها شامل اکتشاف و تولید نفت در سه بلوک از جمله میدان‌های نفتی در شمال شرق سوریه و یک میدان گازی در شمال دمشق می‌شود. پارلمان سوریه روز گذشته این دو قرارداد را که اوایل سال جاری میلادی با دو شرکت روسی با نام‌های «مرکوری» و «ولادا» بسته شد تصویب نمود.

علی غانم، وزیر نفت سوریه، در این خصوص گفت: «واگذاری قرارداد‌ها به این دو شرکت در راستای استراتژی دولت در برابر کشور‌های دوست که کنار سوریه در خط مقدم ایستادند است.» رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از غانم اعلام کردند که وزارت نفت به دنبال امضای قرارداد‌های دریایی دیگر برای سرمایه‌گذاریی نفتی است که تحریم‌های غرب مانع آن گشته است.

پیش از جنگ، سوریه روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که جنگ میزان تولید را به طرز چشمگیری کاهش داد. در حال حاضر نیز میدان‌های نفتی این کشور عمدتا در دست شبه نظامیان کُرد در شمال شرق سوریه است که از حمایت آمریکا برخوردارند. پس از شکست داعش چندین میدان نفتی در منطقه دیرالزور در شرق سوریه به کنترل دمشق درآمد.

به هنگام خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، دونالد ترامپ اعلام کرد تعدادی از سربازان این کشور را برای محافظت از منابع نفتی سوریه در مناطق نفت‌خیز نگه‌می‌دارد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز گفته حدود ۶۰۰ نیروی آمریکایی برای حفاظت از منابع نفتی سوریه در این کشور باقی می‌مانند.

این در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اخیراً در مصاحبه‌ای جدید با تلویزیون «فونیکس» چین، آمریکا را متهم کرد نفت میدان‌های نفتی سوریه را که تحت کنترل خود درآورده به ترکیه می‌فروشد. او همچنین گفت که هزاران سرباز آمریکایی همچنان در سوریه حضور دارند و آمار چند صد سربازی که دونالد ترامپ گفته درست نیست. کشور‌های دیگر نیز از جمله روسیه آمریکا را به غارت منابع نفتی سوریه متهم می‌کنند.

عناوین برگزیده