تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۷۵۱۱۴
سرویس خبر : محیط زیست
عضو کمیسیون عمران مجلس:

آلودگی هوای تهران در نشست کمیسیون عمران با حضور حناچی بررسی شد

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش شهردار تهران، اتوبوس‌ها با ۲۳ درصد، خودروها با ۴۰ درصد، موتورسیکلت با ۱۰ درصد، تاکسی‌ و ون‌های درون شهری با ۱۰ درصد، کارخانه سیمان تهران و کارخانه‌های تولید پست‌های برق بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.
آلودگی هوای تهران در نشست کمیسیون عمران با حضور حناچی بررسی شد

به گزارش می متالز، سیدابوالفضل موسوی بیوکی با تشریح جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: جلسه امروز کمیسیون ۲ دستور کار داشت. دستور کار اول کمیسیون عمران به بررسی بودجه در قسمت‌های عمرانی و دستور کار دوم نیز به بحث تحقیق و تفحص از شهرداری تهران براساس موضوع املاک نجومی و اختلاف میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران اختصاص داشت.

وی افزود: محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران مبلغ بدهی شهرداری به پیمانکاران را ۱۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که به گفته پیروز حناچی این مبلغ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: نهایتا از آنجایی که جواب کتبی از سوی شهرداری نیامده بود، مهلت ۲ هفته‌ای به شهردار تهران داده شد تا شهردار جواب کتبی خود را اعلام کند تا در جلسه تحقیق و تفحص کمیسیون عمران بار دیگر تکرار شود.

موسوی بیوکی عنوان داشت: سوال دیگر کمیسیون عمران مجلس از حناچی درباره استشمام بوی بد در برخی از مناطق تهران و همچنین مساله آلودگی هوا بود که  شهردار تهران در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد و مقرر شد پیرامون این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون بحث‌های بیشتری را با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش حناچی درخصوص آلودگی هوای تهران تصریح کرد: براساس گزارش شهردار تهران، اتوبوس‌ها با سوخت گازوییل ۲۳ درصد، خودروها ۴۰ درصد، موتورسیکلت ۱۰ درصد، تاکسی‌ و ون‌های درون شهری ۱۰ درصد، کارخانه سیمان تهران و کارخانه‌های تولید پست‌های برق با سوخت مازوت، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.

نماینده یزد و اشک ذر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنابر گزارش شهردار تهران، عمده آلودگی هوای تهران به حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها اختصاص دارد که در این خصوص حناچی درخواست داشت که در بودجه ۹۹، کمک‌هایی برای اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها درنظر گرفته شود.

موسوی بیوکی از دیگر موارد مطرح شده در کمیسیون عمرانی را ورود به  جزییات بودجه ۹۹ کشور عنوان کرد و گفت: بودجه عمرانی کشور به لحاظ عدد و رقم سال ۹۹ نسبت به سال جاری ۵ درصد افزایش دارد، ولی از آنجایی که فهرست بها و قیمت‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال جاری، ۱۹ درصد افزایش دارد، مفهوم مقایسه این دو رقم این است که بودجه عمرانی کشور ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی  تصریح کرد: این افزایش ها که در بودجه پیش‌بینی شده است زمانی محقق می شود که بودجه آنها به طور کامل پرداخت شود، در صورتی که در سال ۹۸ چنین اتفاقی صورت نگرفته است یعنی از ۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال ۹۸، نهایتا عددی که بتواند تامین کننده باشد، ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این بدان معناست که ۵۰ درصد بودجه تخصیص پیدا می‌کند و اگر همین رقم در سال آینده هم باشد یعنی اینکه ما عدد زیادی را کمبود بودجه خواهیم داشت.

این نماینده مجلس افزود: نکته دیگر اینکه در سرجمع ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی کل کشور، بودجه روی ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بسته شده است. که نشان از حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش بودجه در سال ۹۸ است برای اینکه وصول شده است.

موسوی بیوکی خاطرنشان کرد:‌ از این مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی، حدودا ۳۰ هزار میلیارد تومان کسر شده است. که به این معناست که حدود ۵۰ درصد این ۶۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی کسر شده است.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت