تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۷۵۲۳۷
سرویس خبر : انرژی

اتصال بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز

می متالز - معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اتصال چابهار، بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.
اتصال بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز

به گزارش می متالز، حسن منتظرتربتی، در تشریح آخرین وضعیت اجرای بزرگ‌ترین پروژه گازرسانی کشور شامل ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی استان سیستان‌وبلوچستان، اظهار کرد: درحال‌حاضر به‌صورت همزمان ساخت شبکه، علمک‌گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در ۸ شهر استان درحال انجام است. وی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی عملیات گازرسانی در شهر زاهدان، تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۵ هزار علمک گاز نصب و برای حدود ۳۱ هزار خانوار، اشتراک‌پذیری انجام گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه علاوه بر شهر زاهدان، عملیات ساخت و توسعه شبکه گاز شهری در ۷ شهر ایرانشهر، محمدان، بمپور، زابل، خاش، بزمان و دلگان هم به‌صورت همزمان درحال انجام است، اظهار کرد: علاوه بر این، گازرسانی به روستاهای استان سیستان‌وبلوچستان نیز آغاز شده، به‌طوری‌که تاکنون ۷ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده و عملیات گازرسانی به ۱۶ روستای دیگر هم آغاز شده است. این مقام مسوول با اشاره به برنامه گازرسانی به ۳۱۰ واحد صنعتی استان یادآور شد: تاکنون ۸۲ واحد صنعتی گازدار، عملیات گازرسانی به ۱۸۵ واحد صنعتی دیگر آغاز، گازرسانی به ۴۲ واحد صنعتی در مرحله پیمان‌سپاری و گازرسانی به ۸ واحد دیگر هم در مرحله طراحی است. وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بالغ بر ۱۷۷۰ کیلومتر خط لوله اصلی گاز در استان سیستان‌وبلوچستان، تصریح کرد: علاوه بر این، ساخت حدود ۶۵۵ کیلومتر خط لوله جدید گاز هم در مرحله طراحی پایه بوده که احداث آنها هم به‌زودی آغاز می‌شود. معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: ساخت خط لوله ۳۶ اینچی گاز ایرانشهر-زاهدان- دوراهی دشتک به طول ۱۰۸ کیلومتر، خط لوله ۲۴ اینچی دوراهی دشتک به زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر، خط لوله ایرانشهر به چابهار در چهار قطعه و در اقطار ۵۶ تا ۱۶ اینچ به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر، خط لوله ۲۰ اینچی ایرانشهر به پالیزان به طول ۱۰۵ کیلومتر، خط لوله پالیزان به خاش به طول ۴۱ کیلومتر، خط لوله خاش به میرجاوه به طول ۱۰۹ کیلومتر و خط لوله انتقال گاز به شهرهای سوران، زابلی، سراوان، سیرکان و هیدوج به طول تقریبی ۳۴۳ کیلومتر از مهم‌ترین خطوط لوله در دست ساخت هستند. تربتی در ادامه با بیان اینکه در کنار ساخت و توسعه شبکه گاز استان سیستان‌ و بلوچستان، اتصال چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران، یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای شرکت ملی گاز ایران است، تاکید کرد: با ساخت خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار، علاوه بر گازرسانی به نیروگاه‌های برق چابهار و کنارک و توقف مصرف سوخت مایع در این واحدها، زمینه گازرسانی به صنایع پتروشیمی مکران هم فراهم می‌شود که این خط لوله در چهار قطعه مراحل مختلف ساخت را پشت‌سر می‌گذارد.

عناوین برگزیده