به گزارش می متالز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سوال خجسته نماینده همدان در خصوص علت عدم توجه به حل مشکل قیمتهای کاذب در عرصه خودرو و عدم کاهش تلاطمهای فعلی گفت: در حال حاضر وضعیت خودروسازی که پیش از این روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ خودرو تولید میکرد به روزانه بیش از ۴۰۰۰ دستگاه رسیده است و این رکوردی برای تولید خودرو است.
رحمانی ادامه داد: زمانی که من وزارت صنعت را تحویل گرفتم تولید خودرو در شرف تعطیلی بود و به یک سوم میزان تولید امروز رسیده بود. همچنین اکثر تولیدات ناقصی داشت و به پارکینگ میرفت. همچنین بدهی خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ و اصلی بسیار زیاد بود. تولید در حداقل شرایط و بدهی در حداکثر شرایط خود بود و خودرو سازان تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار بودند.
وزیر صنعت، با بیان اینکه در سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو پیش فروش شده بود، یادآور شد: ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش از مردم دریافت شده بود و یک میلیون متقاضی که اکثرا مردم عادی بودند و بعضا با فروش اموالشان برای دریافت خودرو ثبت نام کرده بودند وجود داشت. در این شرایط مهمترین وظیفه وزارت صنعت، خروج خودرو سازی از وضع بحرانی و بازگردان آن به شرایط عادی و درمان آن بود که در این راستا اقداماتی در حوزههای مختلف انجام شد.
رحمانی با اشاره به برنامه اصلاحی وزارت صنعت برای خودرو یاد آور شد: ماحصل ساماندهی این صنعت رسیدن تولید روزانه به ۴ هزار دستگاه است که رکوردی در این زمینه به شمار میرود زیرا پیش از این تولید خودرو به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ دستگاه در روز رسیده بود. ما اقداماتی را انجام دادیم، تعهدات به نحو محسوسی کاهش پیدا کرد و وضع تولید سر و سامان گرفت.
وزیر صنعت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بررسی وضعیت بازار خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ و حضور وی در این جلسات ادامه داد: ما سال گذشته تحت تاثیر یک میلیون خریدار خودرو بودیم و مشکلاتی داشتیم اما در دراز مدت راهی به جز سرمایه گذاری نداریم. بنابراین همزمان که به فکر حل بحران ها و ایفای تعهدات بودیم ساخت داخل، سرمایه گذاری و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم.
رحمانی کاهش قیمت تمام شده خودرو را در گروی سرمایه گذاری در صنعت خودرو دانست و افزود: بیش از ۱۰ سال است سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو صورت نگرفته و ما برای سرمایه در گردش خودرو سازها هم دچار مشکل بودیم. و حالا در مسیر اقدامات اصلاحی هستیم.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند سالانه سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است، تاکید کرد: یکی از راه حلهایی که ما ارائه کردیم این بود که در دنیا برخی شرکتهای خودرو سازی روی پلت فرم مشترک کار میکنند مثلا دو شرکت خودرو سازی کرهای که سالانه ۱۰ میلیونی دستگاه تولید دارند پلتفرمشان مشترک است و این طور هزینهها را سرشکن میکند.
رحمانی یادآور شد: ما هم تولید را جدی گرفتیم و هم انجام تعهدات، اصلاح ساختار و کارهای اساسی و واگذاریها. یکی از چیزهایی که هر روز پیگیر آن هستم همین موارد است. ما تحت تاثیر فضای موجود، فضای رسانهای و درخواستهای مردمی هم هستیم. پارسال این موقع هر روز جلوی مجلس تجمعات خودرویی داشتیم که با تصمیمات درست جمع شد.
وزیر صنعت با بیان اینکه خودرو سازی نیازمند سالانه چهل هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش است بر ضرورت توجه به جایگاه واقعی صنعت خودرو تاکید کرد.
رضا رحمانی همچنین در پاسخ به سوال حسینی و زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین درباره علت تعلل در انجام وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نظارت، کنترل و جلوگیری از تضییع حقوق خریداران خودرو و شرکتهای قطعه سازی گفت: برای بررسی وضعیت خودرو باید شرایط کشور را سنجید که این در تیراژ و قیمت خودروها و هزینه تمام شده تأثیر گذار است.
وی ادامه داد: در شرایط عادی، کشور به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز دارد که اگر بتوانیم سالانه این میزان خودرو را تولید کنیم بازار اشباع میشود. در سالهای اخیر این عدد زیر یک میلیون بوده، یعنی در سال ۹۷ با تمام تلاش و سختی ۹۰۰ هزار خودرو را تولید کردیم و امسال ۹۶۰ هزار خودرو تولید داشتیم.
رحمانی افزود: برنامه مان برای سال آینده تولید یک میلیون خودرو فقط در دو خودروسازی اصلی است. از طرف دیگر بخشی از تقاضا ناشی از نظام عرضه و تقاضا نبوده است. زمانی شرکت سایپا هزار دستگاه برای فروش اعلام کرد اما در ۱۰ دقیقه ۲۶۰ هزار نفر متقاضی خرید بودند اما سیستم نتوانست به این تقاضا جواب دهد. ما تلاش کردیم اصلاحاتی را در زمینه فروش خودرو اعمال کنیم و با این اقدامات محدودیتهایی را ایجاد کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه «حفظ حقوق مردم از اولویتهای ما به شمار میآید»، افزود: از روزهای اول درخواست خودروسازان افزایش قیمتها بود. آنها به موضوع گران شدن مواد و ارز و هزینههای مالیشان اشاره میکردند اما ما کوتاه نیامدیم و تأکید داشتیم که باید تعهداتشان را طبق قیمت قبلی و قراردادها به مردم تحویل دهند. گفتیم هر قیمتی که در قرارداد با مردم طی شده باید خودرو را با همان قیمت تحویل دهند. به دلیل همین تصمیم بخش عمدهای از تجمعات جمع شد.
رحمانی درباره روند ثبت نام برای پیش فروش خودرو نیز گفت: ثبت نام خودروها در سامانهای انجام میشود که ما یکسری قیدها را به آن اضافه کردیم از جمله آنکه سال گذشته قرار شد هر نفر فقط با یک کد ملی بتواند خودرو را خریداری کند. همچنین آن فرد نباید در ۱۸ ماه قبل از آن ثبت نام کرده باشد و برای این کار سیستم دو خودروسازی را با یکدیگر لینک کردیم. لذا اگر کسی خارج از این سیستم بتواند ثبت نام کند یا سیستم را هک کرده یا اینکه از داخل مجموعه تخلف صورت گرفته است. بنده اگر موردی را در سفرهایم شنیده باشم حساس شده و به آن ورود میکنم.
وی با بیان اینکه «دستگاههای نظارتی در دو شرکت خودروسازی مستقر هستند»، گفت: با این تدابیر امکان تخلف وجود ندارد که باز هم در صورت رخداد برخوردهای لازم را انجام میدهیم. کسی حق فروش خودرو خارج از این سیستم را ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از برنامههایش را حرکت به سمت خودروهای یورو ۴ و یورو ۵ عنوان و اظهار کرد: ما در برنامههایمان علاوه بر تمرکز بر تولید داخلی خودرو و افزایش تیراژ تأکید داریم که خودروهای قدیمی باید از رده خارج شوند لذا بعد از آنکه تعهدات مردم برای تحویل این دو خودرو به صفر رسید خط تولید پراید و ۴۰۵ متوقف میشود. با سازمان استاندارد و محیط زیست هماهنگیهای لازم صورت گرفته است. عزم ما برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و تولید خودروهای جدید جدی است البته این به سرمایهگذاری ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومانی در طول سال نیاز دارد. همچنین ما باید منابع لازم را به قطعهسازان نیز بدهیم.
به گفته وی تلاش این وزارتخانه تولید داخلی قطعهها است چون در این صورت یک سوم قیمت خودروها کاهش یافته و علاوه بر آن برای جوانان شغل ایجاد میشود. با بخشنامه و دستور نمیتوان قیمت را پایین آورد. باید برای رسیدن به این هدف اقداماتی انجام داد که ما کار را شروع کردیم. نمیگویم که خودروهای فعلی دارای کیفیتی مناسب در شأن مردم است اما هدفگذاری ما این است که به آن نقطه برسیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع اخراج کارگران گفت: آذرماه گذشته این اقدام شروع شد. کارگران را اخراج کرده بودند یا به آنها گفته بودند که در خانه نشسته و بهشان حقوق میدادند. بنده به این موضوع ورود کردم و از قطعهسازان خواستم که از واردات جلوگیری کرده و خود مشغول به تولید شوند لذا علاوه بر این کارگران نیروهای جدیدی جذب شدند. ما از مجلس میخواهیم که همه برای ارتقای صنعت خودرو تلاش کنند.