تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۷۶۰۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رییس هیات عامل ایدرو در افتتاح نمایشگاه قطعات خودرو:

شرط 40 درصدی ساخت داخل در تمام قراردادهای خودرویی خارجی لازم الاجراست/ قطعه سازان برای رقابت پذیری و صادرات تجمیع شوند

می متالز - در تمام قراردادهای خودرویی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی شان موظف به شروع تولید با 40 درصد ساخت داخل هستند .
شرط 40 درصدی ساخت داخل در تمام قراردادهای خودرویی خارجی لازم الاجراست/ قطعه سازان برای رقابت پذیری و صادرات تجمیع شوند

به گزارش می متالز،رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه خودرو با بیان این خبر افزود : این چیزی است که امضا شده وچه سیتروئن، چه رنو و چه ایران خودرو و ... تولید مشارکتی حتما بر اساس سهم 40 درصدی تولید داخل است ولی یک دوره زمانی برای اجرا وجود دارد که در این زمان وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت اجازه داده است که با یک درصد کمتری از ساخت داخل وارد کار شویم.
منصور معظمی اضافه کرد : سیاست وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر این است که حداقل 40 درصد ساخت داخل از سوی خودرو سازان رعایت شود و خودرو سازان موظف به اجرا هستند و در غیر این صورت اجازه فروش صادر نخواهد شد.
وی تصریح کرد : صنعت خودرو بدون قطعه سازی معنا و مفهموم ندارد و و روند تاریخی قطعه سازی نشان از رشد خوب این بخش دارد و نمایشگاه استقبال بیشتر را نشان می دهد و 1200 شرکت داخلی و خارجی شرکت کردند.
معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افزود : در سالهای اخیر صنعت خودرو رشد خوبی داشته و همواره با افزایش تولید مواجه بوده به طوری که پارسال یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و قراراست امسال به یک میلیون و 600 هزاردستگاه برسد و طبق چشم انداز 1404 قرار است به تولید سه میلیون دستگاه برسیم.
وی اظهار کرد : ظرفیت کشور در این زمینه است ظرفیت بالقوه خوبی است و برنامه وزارت صنعت این است که علاوه بر افزایش تولید افزایش کیفیت هم مد نظر باشد.
معظمی افزود : در این رابطه با تهیه و ابلاغ استانداردها و پیگیری آن و تاکید وزارتخانه نشان می دهد که سطح کیفیت رو به افزایش است ، البته رضایتمندی مردم با کیفیت فاصله قابل توجهی دارد .
وی تاکید کرد : خوشبختانه وزیر صنعت ، معدن و تجارت بسیار تاکید دارند و اولویت بر افزایش کیفیت درخودروسازی است و امسال هم وزارتخانه و هم سازمان استاندارد فشار و تاکیدشان در خودروسازی برای افزایش کیفیت بیشتر خواهد بود و مردم شاهد این افزایش کیفیت در خودروهای تولیدی خواهند بود .
رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به بند های قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی افزود : طبق یکی از بندهای قراردادها ، چه قراردادهای سایپا و چه ایران خودرو و چه ایدرو ، باید قطعه سازان داخلی را ارتقا دهند به طوری که قطعه سازان داخلی بتوانند به شبکه جهانی پیوند بخورند .
وی ادامه داد : الان این کاردر سایپا و ایران خودرو شروع شده و خوشبختانه قطعه سازان با وجود مشکلات کسب و کار کاهش نیروی انسانی نداشتند و حتی برخی قطعه سازان افزایش نیرو هم داشته اند و دلیلش افزایش تولید در صنعت خودرو است .
وی افزود : 15 قطعه ساز در کشورهستند که تولیداتشان قابل صادرات هست و بناست که 60 قطعه ساز برسند تا محصولاتشان در سطح استاندارد جهانی باشد و در این زمینه رنو موظف است این را به 600 برساند، این بحث ها در سایر قراردادها هم هست.

 

قطعه سازان برای رقابت پذیری و صادرات تجمیع شوند

معظمی تاکید کرد : قطعه سازان برای افزایش قدرت رقابت پذیری و صادرات باید تجمیع شوند و وزارتخانه طرحی را در این زمینه شروع کرده است که درمرحله ابتدایی است .
وی یادآور شد : برای وارد شدن در رقابت جهانی باید کیفیت و قیمت تمام شده قابل رقابت باشد و این تعداد کنونی الان قابل قبول نیست ولی با سیاست وزارتخانه امیداریم تعدادشان بیشتر شود و با فشار وزارتخانه روی خودروسازان نتیجه مثبتش را روی قطعه سازان هم خواهیم دید.
وی ادامه داد : مشکل امروز قطعه ساران مشکل پرداختی هاست و صنعت خودرو سازی ما هم با توجه به مشکلات خودش تاکید شده که پرداختها را به قطعه سازان صورت بدهد.

عناوین برگزیده