تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۱۱۵
کد خبر: ۷۶۲۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بررسی کارنامه یک شرکت در شرف عرضه اولیه / آیا سهم «پیزد» ارزنده است؟

می متالز - یزد تایر پس از احراز کلیه شرایط، به عنوان دویست و ششمین نماد معاملاتی، در بازار دوم فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت و نماد آن با نام پیزد در فرابورس درج شد.
بررسی کارنامه یک شرکت در شرف عرضه اولیه / آیا سهم «پیزد» ارزنده است؟

به گزارش می متالز، شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد که با نام تجاری «یزد تایر» در بازار لاستیک کشور حضور دارد، پس از احراز کلیه شرایط، به عنوان دویست و ششمین نماد معاملاتی، در بازار دوم فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت و نماد آن با نام « پیزد » در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.

این شرکت در گروه لاستیک و پلاستیک و در زیرگروه تولید تایر و بازسازی تایرهای پلاستیکی قرار داشته و به زودی آماده عرضه اولیه سهام خود خواهد شد.

مجتمع صنایع لاستیک یزد در سال ۷۶ و در شهر یزد با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت آی، آری، سی ژاپن و نیز به همراه بکارگیری از تکنولوژی‌های بومی افتتاح شد. پیزد در سال ۸۶ توانست در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود، با اخذ فن‌آوری رسمی از وردشتاین هلند، اقدام به تولید تایرهای رادیال سیمی کند و نماینده انحصاری تولید این شرکت را در ایران برعهده گیرد.

این شرکت در اسناد خود، چشم اندازی را برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته و قصد دارد با تولید سالیانه ۵۰ هزار تن انواع تایر سواری و وانتی رادیال، بتواند ۱۰ درصد از بازارهای منطقه‌ای و ۲۰ درصد از سهم بازار داخلی را به دست آورد.

درآمدهای عملیاتی این شرکت ۵۱ میلیارد تومانی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو محسوب می‌شود، در شش ماهه نخست امسال با رشدی ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم ۳۰۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان رسیده است. در عین حال سود ناخالص این شرکت در شش ماهه ابتدایی سال به ۶۲ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان رسید و نسبت به شش ماهه سال گذشته ۹۷ درصد رشد کرد.

سود «پیزد» از عملیات اصلی این شرکت در نیمه نخست سال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی ۱۲۴ درصدی از ۲۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در انتهای سال ۹۷ به ۵۱ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان رسید.

یزد تایر در مجموع شش ماه نخست سال ۳۶ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به شش ماهه ساله ۹۷ رشدی ۱۲۷ درصدی داشته است.

همچنین هزینه‌های مالی شرکت در شش ماهه نخست امسال به رقم ۹ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومان رسیده است؛ در همین راستا و در این دوره، مبلغ ۶۳ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان تسهیلات با نرخ‌های ۱۸، ۱۷٫۵ و ۱۱ درصدی دریافت کرده است. همچنین این شرکت بیش از ۲۵ میلیارد یورو معادل ۷۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان نیز با هزینه ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی تسهیلات ارزی دریافت کرده است.

موجوی مواد و کالای این شرکت با رشدی ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه، رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان بوده است.

سود انباشته لاستیک یزد نیز نسبت به انتهای سال ۹۷ رشدی ۵۱ درصدی داشته و از ۵۹ میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان در انتهای اسفند ۹۷ به ۸۹ میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان در پایان شهریور ۹۸ رسیده است.

مجموع بدهی‌های یزد تایر نیز در پایان شهریور ماه نسبت به انتهای سال مالی گذشته، رشدی نزدیک به ۱۷درصد داشته و از ۲۶۶ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان به ۳۱۸ میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان در انتهای شهریور ماه ۹۸ رسید.

در مجموع پیزد در انتهای شهریور سال جاری توانست که برای هر سهم ۸۱ تومان سود عملیاتی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۴ درصد رشد داشت. در عین حال سود خالص هر سهم نیز ۷۰ تومان شناسایی شده که این رقم نیز در مقایسه به شش ماهه سال ۹۷ رشدی ۱۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین این شرکت در تشریح برنامه‌های جهت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خود، فاز اول پروژه «طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد ٧٠٠٠حلقه به ٩٠٠٠حلقه در روز» را با موفقیت به بھره برداری رسانده و فاز دوم برای رسیدن به تعداد ١٢٠٠٠ حلقه در روز را دردست اجراء دارد . به همین منظور بخش عمده‌ای از ماشین آلات مورد نیاز این فاز توسعه را نصب کرده و در حال راه اندازی آن است.

عناوین برگزیده